نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که دو کشتی جنگی این کشور در حال عبور از تنگه تایوان هستند.

از زمان افزایش مجدد تنش‌ها بین تایوان و چین که پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در اوایل ماه جاری رخ داد، این اولین رویداد از این دست است.

چین در پاسخ به سفر پلوسی اقدام به برگزاری مانورهای نظامی در مقیاس بزرگ در این منطقه کرد.

ایالات متحده آمریکا و نیروی دریایی سایر کشورهای غربی به طور معمول در سال‌های اخیر از طریق این تنگه عبور کرده‌اند.

واشنگتن می‌گوید که دو رزمناو یواس‌اس چانسلارس‌وییل و یواس‌اس انتیتام برای نشان دادن آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی اقدام به عبور از این تنگه می‌کنند. پکن چنین اقداماتی را تحریک‌آمیز می‌داند و معتقد است که جزیره تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش این کشور روز یکشنبه اعلام کرد که حرکت این دو کشتی را زیر نظر دارد، و نیروهایش را در بالاترین سطح آماده باش قرار داده و آماده برخورد با هرگونه اقدام تحریک آمیز است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترانزیت از طریق تنگه تایوان نشان‌دهنده «تعهد ایالات متحده برای باز و آرام نگاه داشتن اقیانوس هند و آرام است».

در این بیانیه آمده است: «این کشتی‌ها از یک کریدور در تنگه عبور می‌کنند که فراتر از مرز دریایی هر کشور ساحلی است». وزارت دفاع تایوان گفته است که کشتی‌ها در جهت جنوب حرکت می‌کنند و نیروهای آنها در حال رصد اتفاقات بوده و «وضعیت عادی است».