در دیدار رئیس‌جمهوری ترکیه و دبیر کل سازمان ملل با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در شهر لویو واقع در غرب این کشور نسبت به وقوع فاجعه اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، ابراز نگرانی شد.

این اولین سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری، ترکیه به اوکراین بعد از تهاجم نظامی روسیه به این کشور در اسفند پارسال است.

زلنسکی در کنفرانس مطبوعاتی سه جانبه خواهان مداخله سازمان ملل برای جلوگیری از وقوع فاجعه اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد و اعلام کرد تنها با خروج نیروهای روسی از این نیروگاه و بازگرداندن کنترل آن به دست دولت اوکراین امکان جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای ممکن است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز هشدار داد هرگونه ضربه به این نیروگاه یک خودکشی خواهد بود.

در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه، اردوغان نیز نگرانی شدید ترکیه از احتمال صدمه به نیروگاه زاپوریژیا خبر داده و گفته است نباید اجازه داد یک چرنوبیل دیگر اتفاق بیافتد.

او به ورود ۳۲۵ هزار مهاجر موقت اوکراینی به ترکیه از زمان تهاجم نظامی روسیه اشاره کرد و گفت: جامعه جهانی باید برای پایان جنگ مسئولیت بیشتری از خود نشان دهد.

آنتونیو گوترش و رجب طیب اردوغان همچنین ابراز امیدواری کردند که انتقال غلات از اوکراین به بازارهای جهانی سرعت بیشتری بگیرد.

مسکو و کیف اخیرا با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل توافق کردند که غلات اوکراین از بنادر این کشور در دریای سیاه به ترکیه ارسال شود و بعد از بازرسی، روانه بازارهای جهانی شود.