خبرگزاری عربستان از دیدار ولیعهد این کشور با رهبر جریان حکمت ملی عراق در جده خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور و سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در شهر جده با یکدیگر دیدار کردند.

واس در این باره گزارش داد که بن سلمان و عمار الحکیم روابط عراق و عربستان سعودی را بررسی کردند.

طبق این گزارش، دو طرف همچنین درباره مسائل مشترک دیگر میان دو کشور تبادل‌نظر کردند.

در این دیدار حکیم با تاکید بر لزوم بهره‌برداری از افزایش کنونی قیمت نفت در توسعه زیرساخت صنعتی و اقتصادی دو کشور، طرح‌های توسعه‌ای ولیعهد عربستان به ویژه چشم‌انداز 2030 و پیامدهای مثبت این طرح‌ها بر همه کشورهای منطقه به ویژه عراق را تحسین کرد.

وی با اشاره به تحولات سیاسی عراق، تاکید کرد که گفت‌وگو بین طرف‌های مختلف، بهترین راه برای دستیابی به راه‌حل‌های رضایت‌بخش برای بن‌بست کنونی در عراق است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که راه‌حل‌ها باید از سوی عراق و بدون هیچگونه فشار خارجی باشد. حکیم در ادامه به اهمیت حمایت عربستان از بحران اقلیمی در عراق اشاره و بر لزوم ایجاد راه‌حل علمی برای کمک به کاهش پیامدهای خطرناک این بحران تاکید کرد.

وی ضمن تحسین‌ آتش‌بس بشردوستانه در یمن و اشاره به لزوم تثبیت آن و ایجاد راه حل نهایی برای بحران در این کشور عربی که مصایب آن به طول انجامیده، بر اهمیت ثبات در همه کشورهای منطقه تاکید کرد.

واس همچنین اعلام کرد که این دیدار با حضور خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع، مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان، عبدالعزیز الشمری، سفیر ریاض در بغداد انجام شد.

عمار الحکیم بامداد پنجشنبه وارد عربستان شد و با معاون وزیر خارجه این کشور در جده دیدار کرد. حکیم هم‌چنین در توییتی پس از این دیدار نوشت: در این دیدار بر روابط تاریخی نزدیک میان دو ملت برادر و راه‌های تقویت آن  تاکید کردیم. وی گفت: همچنین به اهمیت ثبات در دو سوی خلیج (فارس) اشاره کردیم و نقش عراق در میانجیگری میان عربستان سعودی و ایران و پیامدهای مثبت آن برای مردم منطقه را ستودیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین نوشت: ما همچنین بر اهمیت اتخاذ تصمیمات رضایت بخش برای ملت‌های عربی در نشست آتی الجزایر (نشست اتحادیه عرب)، محوریت مسئله فلسطین و همچنین ضرورت باقی ماندن آن به عنوان نماد اتحاد عرب‌ها تأکید کردیم.

محمد اللکاش، از رهبران جریان حکمت ملی عراق نیز امروز در گفتگو با سایت بغداد الیوم اظهار کرد: سفر عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق به عربستان هیچ ارتباطی با بحران سیاسی موجود در عراق ندارد زیرا آن موضوعی مختص عراق است و عمار حکیم نیز با هر گونه دخالت خارجی در این بحران مخالف است و سفر او به عربستان هیچ ارتباطی به نشست گفتگوی ملی که چهارشنبه با نظارت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق انجام شد، ندارد.

اللکاش در ادامه درباره علت سفر عمار حکیم به عربستان در این مقطع زمانی نیز گفت: این سفر در پاسخ به دعوتی که عربستان در گذشته از حکیم داشت، انجام شد. در واقع این سفر به دلیل شرایط سیاسی عراق به تعویق افتاده بود.