سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه با اعتراض گروه‌های مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده که می‌گویند او در تلاش است با چنین اقداماتی، اعتبار از دست رفته به دلیل قتل جمال خاشقجی را به دوباره به دست آورد.

همزمان سه گروه مدنی نیز با ثبت شکایتی در دادگاه‌های فرانسه خواستار محاکمه محمد بن سلمان، به اتهام «شکنجه و قتل» جمال خاشقجی شدند.

شاهزاده محمد پنج‌شنبه شب، همراه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، شام کاری صرف کرد. او دست داشتن در قتل جمال خاشقجی را تکذیب می‌کند.

اما برآورد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی این است که محمد بن سلمان شخصا نقشه قتل و تکه‌تکه کردن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه را تایید کرده است. همچنین سازمان ملل اعلام کرد که بر اساس نتایج تحقیقاتش، حکومت عربستان سعودی مسئول قتل جمال خاشقجی است.

به گفته نامزد جمال خاشقجی، این روزنامه‌نگار به این دلیل در کنسولگری عربستان تکه‌تکه شد که مطالبی در انتقاد از محمد بن سلمان نوشته بود. خدیجه چنگیز، در واکنش به این سفر گفت که بسیار عصبانی است. او همچنین رئیس‌جمهور فرانسه را متهم کرد که از «جلاد» شریک زندگی‌اش «با افتخار کامل» استقبال کرده است.

امانوئل مکرون به گرمی از محمد بن سلمان در برابر کاخ الیزه استقبال کرد.

محمد بن سلمان روز چهارشنبه وارد فرودگاه اورلی در جنوب پاریس شد و شب را در کاخی در غرب پایتخت گذراند که آن را در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار خریده است.