چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این چارچوب پنجشنبه نشستی را برای گفتگو درباره امور سیاسی عراق برگزار کرد و این نشست به تشکیل کمیته‌ای برای مذاکره با تمام گروه‌های سیاسی درباره تشکیل دولت منجر شد.

به گزارش اسپوتنیک، یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد که اعتراضات دیدگاه این چارچوب درباره نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری را تغییر نداده است.

عامر الفائز، رئیس ائتلاف «عزم» در پارلمان عراق و از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان افزود: موضع ما درباره ادامه تلاش‌ها برای تشکیل دولت ثابت است و نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم.

این اظهارات بعد از حمله تعدادی از حامیان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به پارلمان در منطقه سبز بغداد در اعتراض به نامزدی السودانی برای پست نخست وزیری ایراد شد.

نخست وزیر عراق نیز در همین راستا با تأکید بر آمادگی خود برای انتقال قدرت، از همه نیروهای سیاسی خواست که دولت وی را درگیر نزاع‌ها و اختلافات خود نکنند. مصطفی الکاظمی، در بیانیه رسمی تأکید کرد که حوادث پیاپی در کشور در سایه اختلافات سیاسی در آنچه به ثبات و مسالمت اجتماعی مربوط می‌شود به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده در حالی که دولت کنونی از زمان بر سر کار آمدن در مه ۲۰۲۰ برای تثبیت و تقویت این ثبات تلاش بسیار کرد.

این بیانیه افزوده که دولت طی دو سال گذشته در آرامش و با رویکردی ملی برای حل بحران‌های سیاسی تلاش کرده و منافع عمومی را بر منافع شخصی اولویت داده است.