ناتو در بیانیه پایانی نشست خود در مادرید چین را به عنوان یکی از اولویت‌های استراتژیک خود برای دهه آینده ذکر و اظهار کرد، سیاست‌های پکن «منافع، امنیت و ارزش های» آن را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه ان.اچ.کی، نشست سران ناتو در پایتخت اسپانیا روز چهارشنبه آغاز شد و به انتشار بیانیه سران شرکت‌کننده در آن در مادرید و تصویب سند مفهوم استراتژیک این ائتلاف منجر شد. این بیانیه می‌گوید که اعضای ناتو با امضای پروتکل‌های الحاق برای دو کشور فنلاند و سوئد موافقت کردند.

ناتو همچنین یک «سند مفهوم استراتژیک جدید» را برای هدایت توسعه سیاسی و نظامی این ائتلاف برای دهه آینده تصویب کرد.

این سند روسیه را «مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید» برای ناتو خواند.  اعضای ناتو همچنین با رهبران چهار کشور حوزه آسیا-اقیانوسیه شامل ژاپن به تبادل‌نظر درباره چالش‌های جهانی پرداختند.

این ائتلاف نظامی غربی در حالی این بیانیه‌ را اعلام کرد که رهبرانش در ۲۹ ژوئن در مادرید برای مقابله با آنچه که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، «بزرگترین بحران امنیتی از زمان جنگ جهانی دوم» نامید، در نشستی شرکت کردند.

این بیانیه ناتو تاکید می‌کند که چگونه حمله روسیه به اوکراین به طور چشمگیری نظم امنیتی اروپا پس از جنگ سرد را به هم ریخته است.

این ائتلاف همچنین وعده داده است که «حمایت سیاسی و عملی» را از اوکراین در مواجهه با حمله روسیه افزایش دهد.

اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک سخنرانی ویدئویی در این نشست، ناتو را به خاطر عدم پذیرش تمام و کامل‌تر کشورش سرزنش کرد و با هدف شکست نیروهای مسکو تسلیحات بیشتری درخواست کرد.