زلزله در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان دستکم 1000 کشته بر جا گذاشت و چند قریه را با خاک یکسان کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بامداد چهارشنبه اول تیر زلزله‌ای به بزرگای شش ریشتر و عمق ۵۱ کیلومتر، شرق افغانستان در نواحی مرزی پاکستان را لرزاند. بنا به اعلام مقامات حکومت طالبان، تاکنون آمار کشته‌های این حادثه در افغانستان بیش از هزار نفر گزارش شده، اما این مقامات در عین حال تأکید کرده‌اند که احتمال افزایش آمار قربانیان «به‌طور قابل ملاحظه» وجود دارد.

در همین راستا،‌ محمد امین حذیفه، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در پکتیکا به بی‌بی‌سی گفت: شمار زخمیان این رویداد هم به ۱۵۰۰ تن رسیده است.

او همچنین در پیامی گفته است: «تعداد قربانیان در حال افزایش است. مردم پشت سر هم در حال حفر قبر هستند.»

خالد زدران، سخنگوی وزارت داخله طالبان که به محل رویداد رفته است، با نشر عکسی گفته است که «آمار کشته شدگان از حدس و گمان بالاتر است». او همچنین نوشته است که نیروهای وزارت دفاع طالبان شمار زیادی از زخمیان را انتقال داده‌اند ولی نیاز به چادر/خیمه وجود دارددر این زلزله صدها خانه خشتی و سنگی ویران شده‌اند. شمار زیادی از سکنه نیز زیر آوارها مانده‌اند.

تصاویر شبکه‌های اجتماعی، ابعاد خرابی‌ و نیاز به امدادرسانی فوری را نشان می‌دهند.

علاوه بر ده‌ها روستای پکتیکا، کابل، خوست، لغمان، غزنی و لوگو نیز لرزیده‌اند.

این زلزله در نواحی مختلف هند و پاکستان نیز احساس شده است. شمار مصدومان که ابتدا ۱۵۰ نفر اعلام شد، ساعاتی بعد به ۶۰۰ نفر افزایش یافت. مقامات محلی گفته‌اند که تعداد قربانیان هر لحظه بیشتر می‌شود. امکانات مراقبتی و رسیدگی به مجروحان بسیار اندک است.

به نوشته رویترز، از سال ۲۰۰۲ تاکنون این مرگبارترین زلزله‌ای است که در افغانستان رخ داده است.

طالبان از نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده‌اند. بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در توییتی نوشت: «از همه سازمان‌های امدادی می‌خواهیم به کمک بشتابند.»

شرف‌الدین مسلم، مقام امور رسیدگی به حوادث در حکومت طالبان، نیز صبح چهارشنبه در یک کنفرانس خبر داد که برای کمک به زلزله‌زدگان در این ولایات یک میلیارد افغانی کمک نقدی منظور شده است.

به‌گفته وی، در اثر این زمین‌لرزه هزاران خانه حتی چندین روستا به طور کامل تخریب شده و بیشترین تلفات در ولسوالی برمل پکتیکا از میان «زنان و کودکان» بوده است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز خواهان کمک‌های فوری به زلزله‌زدگان در پکتیکا و خوست شد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان از نهادهای کمک‌رسان و خیریه خواسته تا «سریع و با هرچه در توان دارید» به کمک آسیب‌دیدگان زمین لرزه در شرق افغانستان برسند.

صبغت احمدی، سخنگوی این جبهه در توئیتی با آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه ویرانگر در ولایت‌های پکتیکا و خوست ابراز همدردی کرده و شمار تلفات در این رویداد را بلند توصیف کرده است.

همچنین کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از اعزام گروهی بین‌سازمانی به محل خبر داد.

این نهاد با اظهار نگرانی گفته است که آمار قربانیان این زلزله احتمالاً بیشتر افزایش پیدا کند.

بخش افغانستان این اداره در توییتی گفته است که با ادامه عملیات جستجو و نجات، گروهی برای یک ارزیابی مشترک بین‌سازمانی ایجاد و به محل اعزام شده است.

این نهاد افزوده که در این تلاش‌ها برای حمایت بازماندگان سهم خواهد داشت.

گفته شده هنوز شمار زیادی از افراد زیر آوار مانده‌اند.

هنوز گزارشی از میزات تلفات در پاکستان منتشر نشده، با این حال مرکز لرزه‌نگاری مدیترانه اروپا اعلام کرد که این زمین‌لرزه را حدود ۱۱۹ میلیون نفر در پاکستان، افغانستان و هند احساس کرده‌اند.

 

ابراز همدردی خطیب‌زاده با دولت و مردم افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در پی حادثه تلخ و اندوه بار زلزله در جنوب شرق افغانستان که به جان باختن و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم شریف افغانستان و همچنین خسارات مادی منجر شد، مراتب تاسف و اندوه فراوان دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران به ملت دوست و برادر افغانستان را اعلام کرد.

سعید خطیب‌زاده ضمن طلب آمرزش برای جانباختگان این حادثه تلخ طبیعی،  با بازماندگان قربانیان ابراز همدردی کرد و برای مجروحان  سلامتی مسئلت کرد.

وی همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک به زلزله‌زدگان  را اعلام کرد.

در همین راستا، سفارت ایران در افغانستان از انجام اقدامات کمکی از جمله ارسال دو هواپیما حاوی کمک‌های اولیه به این کشور خبر داد.

سفارت ایران در کابل در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: مع‌الاسف وقوع زلزله در افغانستان تلفات سنگینی را بجای گذاشته و منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان این کشور گردیده است.

سفارت ایران در کابل ادامه داده است: این سفارت ضمن ابراز تسلیت و همدردی با ملت شریف افغانستان، اقدامات کمکی لازم از جمله ارسال دو هواپیما حاوی کمک‌های اولیه را به عمل آورده است.