کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا وضعیت اضطراری ملی ویژه عراق و سوریه را از امروز ۱۱ مه به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری شفق نیوز عراق، در این بیانیه به نقل از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا آمده است، آمریکا تغییرات در سیاست‌ها و اقدامات سوریه جهت مقابله با خطر غیرعادی که برای امنیت ملی آمریکا وجود دارد، بررسی کرده و تعیین خواهد کرد که آیا وضعیت اضطراری ملی را ادامه دهد و یا اینکه آن را در آینده متوقف کند. طبق بیانیه کاخ سفید، همچنین بایدن وضعیت اضطراری ملی درباره عراق را که از ۲۲ مه سال ۲۰۰۳ اعلام شده، از تاریخ ۲۲ مه جاری به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است. بایدن در پیامی خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و کامالا هریس، معاون خود و رئیس سنای آمریکا اظهار کرد: موانعی که در راه بازسازی عراق و بازگرداندن صلح و امنیت در این کشور و حفظ آنها وجود دارند، هنوز خطری غیرعادی برای امنیت ملی و سیاست خارجه آمریکا ایجاد می‌کنند.

در همین راستا و ساعاتی پس از امضای این فرمان، رئیس جمهور آمریکا با تمدید تحریم‌ها علیه نظام سوریه برای یک سال دیگر موافقت کرد. در دستور مربوط به تمدید تحریم‌ها علیه نظام سوریه که جو بایدن آن را امضا کرد، آمده است: سرکوب مردم سوریه که خواهان آزادی و دولت منتخب هستند نه تنها ملت سوریه را در معرض خطر قرار می‌دهد بلکه نوعی بی‌ثباتی درسرتاسر منطقه ایجاد می‌کند. همچنان اقدامات و سیاست‌های نظام سوریه از جمله تسلیحات شیمیایی و حمایت از نهادهای تروریستی تهدیدی علیه امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا است. در این دستور آمده است: آمریکا خشونت و نقض حقوق بشر و تجاوزات نظام بشار اسد و حامیان روس آن را محکوم می‌کند و از نظام اسد و حامیانش می‌خواهد جنگ خشونت آمیز علیه مردمش را متوقف کنند. همچنین آتش‌بس را در سرتاسر کشور برقرار کنند و کمک‌های انسانی را بدون مانع به تمام سوری‌ها رسانده و برای حل و فصل سیاسی در سوریه مذاکره کنند. آمریکا تغییر سیاست‌ها و اقدامات دولت سوریه را بررسی خواهد کرد تا مشخص شود که آیا همچنان به این سیاست‌ها ادامه می‌دهد یا خیر.