چرخه ویرانگر حملات و مقابله به مثل میان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و حوثی‌ها از طریق گفت‌وگوهای دو پهلو و دیپلماتیک پایان نخواهد یافت. «کیت کیزر»، نویسنده «فارن پالسی» که قبلا سیاست پیروز شدن بدون جنگ و پروژه صلح یمن را رهبری می‌کرد، نوشت: «هفته گذشته، برت مک‌گورک، هماهنگ کننده کاخ سفید در خاورمیانه، مسئله و بحث رنج میلیون‌ها نفر در یمن را به یک سری از اطلاعات غلط مبنی براینکه واشنگتن هر کاری برای صلح می‌توانسته انجام داده، ختم کرد. وی ادعا کرد که حوثی‌ها خود مقصر ادامه این درگیری هفت ساله هستند؛ درگیری که به بزرگترین بحران انسانی در جهان تبدیل شده است. به مدت چهار سال، مقامات آمریکایی در هر دو دولت جمهوری خواه و دموکرات در حوزه کاری من به عنوان یک مدافع حقوق بشر گفتند که عربستان سعودی آماده پایان دادن به جنگ است و این فقط در اصل پیدا کردن راه آبرومندانه‌ای برای خروج بود. منظور آنها این است که آیا راهی برای عربستان وجود دارد تا به طور قابل قبول و معتبری ادعا کند که در جنگ پیروز شده است! با نادیده گرفتن پاسخ بدیهی و آشکار نه، عربستان سعودی جنگی را آغاز کرد که همه می‌دانستند یک اشتباه است. از طرفی دولت آمریکا برای تسکین دادن به محمد بن سلمان، ولیهعد عربستان سعودی، به گرسنگی و فلاکت میلیون‌ها نفر دامن زد.

این وفاداری به خروج عربستان سعودی از یمن در سال‌های متمادی شکل‌های مختلفی به خود گرفته است. به نظر می‌رسد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و از جمله مک گورک، معتقدند که ریاض در جنگ گیر کرده؛ جنگی که قدرت کمی را برای پایان دادن به آن دارد. طبق معمول، مقامات آمریکایی به پاسخ آسان در یمن رضایت می‌دهند، نه پاسخ صادقانه. در همین حال، عربستان سعودی و امارات نیز دستور کار خود را در یمن دنبال می‌کنند و بخش‌هایی از شرق و جنوب را در حوزه خطوط لوله نفت و پروژه‌های برق و نیرو استعمار می‌کنند. با توجه به این که جامعه بین‌المللی به جای حل و فصل درگیری‌ها و مناقشات جاری، عمدتا از طریق ذخیره سازی بی‌پایان تسلیحات، تنش‌ها را بیشتر کرده و به موجب آن یمن به تکه‌های بیشتری تقسیم می‌شود، روند صلح به رهبری آمریکا و سازمان ملل متحد سال‌ها در همان جایی که بوده باقی مانده است؛ روند پیگیری آتش‌بس آن هم از نوع سلسله مراتبی بین اشخاصی که اسلحه دارند، راهبرد و روندی است که قبلا چندین بار شکست خورده است؛ روندی که به جای درگیر کردن جامعه مدنی پر جنب و جوش یمن که علاقه‌مند به آرامش است، در پیش گرفته شده است.

چرخه ویرانگر حملات و مقابله به مثل میان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و حوثی‌ها از طریق گفت‌وگوهای دو پهلو و دیپلماتیکی پایان نخواهد یافت. هیچ راه حل آبرومندانه‌ای برای عربستان جز اینکه شکست را در یمن بپذیرد، وجود ندارد. تا زمانی که رهبری در ریاض و ابوظبی و بانیان آن‌ها در واشنگتن و لندن عملا دنبال راه‌حل نظامی برای این مناقشه باشند، حوثی‌ها به انجام کاری که در آن مهارت دارند ادامه خواهند داد و آن جنگ با میلیون‌ها نفر که بهای آن را می‌پردازند خواهند بود. در همین راستا باید توجه کرد که حوثی‌ها چتر نظامی و امنیتی خود را گسترده کرده‌اند و در حال انتقام گرفتن از کشورهای همسو با عربستان و امارات هستند؛ به گونه‌ای که منابع مصری مدعی شدند، قاهره پیام‌های جدیدی را از انصارالله یمن دریافت کرده است مبنی بر این که در مقابل عدم مداخله در هرگونه عملیات علیه یمن، امنیت کشتی‌های مصری در باب المندب را حفظ کند. این تهدید به نوعی نشان می‌دهد که یمنی‌ها در حال رصد تحرک مصر هستند.