فرشاد گلزاری

 اوضاع در سرزمین‌های اشغالی بحرانی است و اخباری که از این جغرافیا مخابره می‌شود نشان می‌دهد که یک تنش جدید در حال شکل گرفتن است. اگر به اخبار منتشر شده در چند روز اخیر توجه کنیم به وضوح می‌بینیم که میزان رویارویی فلسطینی‌ها با شهرک‌نشینان صهیونیست افزایش پیدا کرده است. افزایش و گسترش این میزان تقابل به نوعی است که عموماً آخر هفته‌ها شاهد درگیری میان دو طرف هستیم و پس از چند تازه میزان خسارات، زخمی‌ها و حتی کشته‌ها از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود که این روند اخیراً شدت گرفته است. به عنوان مثال پس از آنکه شامگاه شنبه درگیری‌هایی میان جوانان فلسطینی و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در روستای برقه رخ داد، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که طی درگیری‌ها میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی‌ها در روستاهای برقه و بزاریا در شمال کرانه باختری، بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند. احمد جبریل، مدیر حالت فوق‌العاده در هلال احمر فلسطین در استان نابلس اعلام کرد که طی درگیری‌های شهرک برقه در شمال غرب نابلس ۲۴۷ تن زخمی شدند؛ به گونه‌ای که به ۱۰ تن از آن‌ها تیراندازی شده و ۴۸ تن با گلوله پلاستیکی زخمی شده بودند و همچنین ۱۸۵ تن با گاز اشک‌آور دچار حالت خفگی شدند. تلویزیون رسمی فلسطین نیز اعلام کرد که دو تن از خبرنگارانش طی پوشش دهی درگیری‌ها در شهرک برقه زخمی شدند. همچنین ۵۴ تن در روستای بزاریا در شمال غرب نابلس زخمی شدند. در این راستا درگیری‌ها به حدی وخیم و عمیق  بوده که روز گذشته (یکشنبه) فعالیت مدارس در شهرک برقه به حالت تعلیق درآمد. شامگاه شنبه درگیری‌هایی میان جوانان فلسطینی و نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در روستای برقه رخ داد. همین حملات و میزان بالای مجروحان باعث شد تا جنبش فتح از آماده باش و بسیج عمومی برای مقابله با شهرک نشینیان و نیروهای اسرائیلی در نابلس خبر بدهد. محمود العالول ابوجهاد، معاون رهبر جنبش فتح در این خصوص صراحتاً اعلام کرده که با شهرک‌نشینان با تمام قدرت مقابله خواهیم کرد و تمام جوانان از هر مکانی برای مقابله با اشغالگران در روستای برقه در نابلس قیام کنند؛ چراکه هیچ گزینه‌ای جز مقاومت نداریم. این مواضع جنبش فتح به خوبی نشان می‌دهد که به زودی قرار است یک تنش و رویارویی گسترده‌تر میان فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان صهیونیست رخ دهد اما واقعیت این است که اوضاع به اینجا ختم نخواهد شد؛ چراکه مولفه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل در چند جهت به دنبال اعمال فشار بر فلسطینی‌ها است و صرفاً بحث یورش شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها که اخیراً موجب کشته شدن یک زن شده بود، مطرح نیست؛ بلکه این صرفاً بخشی از این سناریوی بزرگ است. سندی که این ادعا را تثبیت می‌کند، اقدام روز گذشته نظامیان اسرائیل در محله باب حطة واقع در شهرک قدیمی شهر قدس اشغالی است. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نیروهای رژیم صهیونیستی روز گذشته (یکشنبه) به منزل عدنان غیث، استاندار قدس یورش بردند و سه تن از جوانان فلسطینی از شهرک سلوان واقع در جنوب مسجدالاقصی را بازداشت کردند. از سوی دیگر پلیس رژیم صهیونیستی صبح دیروز (یکشنبه) همچنین سه تن از کارکنان اداره اوقاف اسلامی را همزمان با انجام فعالیتشان در مسجدالاقصی بازداشت کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند هفته‌ای است به صورت علنی اعلام کرده که کابینه ائتلافی او و یائیر لاپید، وزیر  خارجه اسرائیل به دنبال شهرک‌سازی‌های جدید در بلندی‌های جولان هستند که نشان دهنده شروع پروژه‌ای خطرناک از سوی تل‌آویو در سال 2022 خواهد بود

بوی باروت در غزه

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که  این گروه‌ها در بحبوحه تنش میان خود با اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند یک رزمایش نظامی در غزه برگزار کند که بدون شک باید آن را مخابره پیام تهدید به اسرائیل دانست.

با مشاهده این اقدامات سلسله‌وار بسیاری معتقدند که منطقه و دنیا باید خود را برای مشاهده یک تنش جدید در سرزمین‌های اشغالی آماده کند؛ چراکه تل‌آویو در حال تحمیل فشارهای بیش از حد بر فلسطینی‌ها و نادیده گرفتن حقوق آنهاست. نکته بسیار مهم این است که در غزه هم اضاع چندان روبراه نیست. همه به یاد دارند که در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری شاهد یک نبرد 12 روزه میان مقاومت فلسطین و اسرائیل بودیم که سنگین‌ترین آتش‌بارها از سوی دو طرف به دنیا نشان داده شد. در این میان اگرچه که رژیم صهیونیستی با مشکلات زیادی از حیث سیاسی و نظامی روبرو شد اما به هر ترتیب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل به سمت آتش‌بس رفت و قرار شد تا تضمین‌هایی را به طرف فلسطینی بدهد که از نظر جریان‌های فلسطینی این وعده‌ها محقق نشده است. بر همین اساس خبرگزاری فلسطینی سما دیروز (یکشنبه) اعلام کرد که با تداوم تنش‌های امنیتی در نوار غزه و تهدید مقاومت به تشدید اوضاع علیه رژیم صهیونیستی، به دنبال تشدید محاصره غزه و عدم تعهد اسرائیل به توافقات ماه مه، ارزیابی‌های نظامی درباره وقوع قریب الوقوع یک رویارویی و جنگ دیگر میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت نوار غزه در حال افزایش است. در همین حال، محافل نظامی اسرائیل اعلام کردند که بین رهبران شاخه نظامی حماس و رهبران ارتش اسرائیل (به ‌ویژه بخش فرماندهی جنوب آن) یک جنگ روانی تمام‌عیار در جریان است. بسیاری معتقدند که دو طرف در وضعیت فعلی توان درگیر شدن با یکدیگر را ندارند اما برخی از تحولات حکایت از تشدید تنش دارد. به گونه‌ای که روز گذشته (یکشنبه) اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه از آغاز مانور مشترک شاخه‌های نظامی مختلف گروه‌های فلسطینی تحت عنوان «رکن شدید ۲» خبر داد. اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این رزمایش شاهد مشارکت تمامی گروه‌های فلسطینی بوده و قرار است در جریان آن تعدادی از فعالیت‌های آموزشی و نظامی برای تبادل اطلاعات بین تمامی گروه‌های مقاومت به منظور اتحاد و یکپارچگی و ارتقای سرعت و قدرت نیروها ارائه شود. روزنامه العربی الجدید هم دیروز (یکشنبه) به نقل از برخی منابع فلسطینی در غزه اعلام کرد در صورتی که میانجی‌ها موفق نشوند اسرائیلی‌ها را به سمت برقراری آرامش، بازسازی نوار غزه و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی فلسطینی‌ها سوق دهند، گروه‌های فلسطینی برای آغاز تنش تدریجی علیه تل‌آویو با یکدیگر توافق کرده‌اند که این می‌تواند اوضاع را به شدت بحرانی کند. این مواضع در حالی رسانه‌ای می‌شود که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چند هفته‌ای است به صورت علنی اعلام کرده که کابینه ائتلافی او و یائیر لاپید، وزیر  خارجه اسرائیل به دنبال شهرک‌سازی‌های جدید در بلندی‌های جولان هستند. تا جایی که دیروز (یکشنبه) اواین نشست کابینه فعلی رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان به ریاست بنت برگزار شد و او از همان نقطه خواستار حضور صهیونیست‌ها از سراسر جهان در بلندی‌های جولان برای زندگی در این منطقه شد. این مسائل و مولفه‌هایی که اساساً روح و کالبد آن سیاسی است، نشان می‌دهد که اگر تل‌آویو نخواهد اوضاع را آرام کند، به احتمال زیاد یک درگیری جدید آنهم به محوریت غزه رخ خواهد داد که خروجی آن می‌تواند بر رویدادهای داخلی و خارجی اسرائیل و منطقه تاثیرگذار باشد.