نیکولاس سوامز، سیاست‌مدار بریتانیایی و نوه وینستون چرچیل روز شنبه (نوزدهم آبان ماه) ترامپ را به دلیل کنسل کردن حضور خود در مهمانی جشن 100 سالگی پایان جنگ جهانی اول در فرانسه به بهانه هوای بد، به باد انتقاد گرفت.

سوامز در توئیتر خود نوشت: آنها در حالی که با دشمن چهره به چهره شده بودند جان خود را از دست دادند اما ترامپ بدبخت ناهنجار نتوانست جلوی آب و هوا بایستد که به کشته‌شدگان ادای احترام کند.

سوامز که نماینده منطقه مید ساسکس در مجلس انگلیس است، در توئیت خود از هشتگ «ترامپ مناسب نمایندگی کشور بزرگ خود نیست»، او را به استهزا گرفت.

ترامپ و همسرش ملانی ترامپ، بانوی اول آمریکا، قرار بود از قبرستان آمریکایی آیزن مارن و یادبودی در شمال فرانسه بازدید کنند، اما به دلیل شرایط هوایی این برنامه را منحل کردند و  در بیانیه‌ای از سوی کاخ سفید اعلام کردند که به دلیل برنامه‌ریزی‌ها و سختی پشتیبانی که به دلیل هوای بد پیش آمده است، امکان حضور در این برنامه را ندارند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که جان کلی رئیس ستاد و رئیس ستاد مشترک ارتش ژوزف دانفورد قرار است بر اساس برنامه‌ریزی روز شنبه در این مراسم حضور داشته باشند.

ترامپ و بیشتر اعضای دولتش این آخر هفته در فرانسه هستند تا در جشن 100 سالگی پایان جنگ جهانی اول شرکت کنند. روز یازدهم نوامبر (بیستم آبان ماه) به عنوان یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول انتخاب شده است.

بن رودز، دستیار ارشد سابق اوباما با انتقاد از ترامپ به دلیل بازدید نکردن از قبرستان گفت قبلا در کاخ سفید همیشه گزینه‌ای برای شرایط بارانی وجود داشته و این جریان همیشه مد نظر بوده است.

او در توئیترش نوشت: من هشت سال تمام سفرهای رئیس‌جمهور اوباما را برنامه‌ریزی کردم و همیشه گزینه برای باران وجود داشت، همیشه.

اجلاس صلح پاریس آغاز شد

همزمان با برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، به ابتکار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اولین نشست اجلاس صلح پاریس با حضور رهبران 60 کشور جهان آغاز به کار کرد. در این نشست قرار است رهبران جهان و سازمان‌های بین‌المللی به همراه ارگان‌های غیرانتفاعی بر سر مسائل مختلفی از جمله امنیت، تروریسم، آب و هوا و انرژی سبز، حاکمیت جهانی تهدید‌های سایبری و مسائل دیگری که قرن 21 را متأثر کرده است، به بحث و تبادل نظر بپردازند. 

گفته می‌شود که فرانسه به دنبال برگزاری مداوم این اجلاس در سال‌های آتی به صورت چند جانبه است. ایده امانوئل ماکرون برای برگزاری این مراسم منجر به ثبت رکورد حضور رهبران جهان شده است. این مراسم دو روزه با مهمانی شام به میزبانی ماکرون در کاخ اورسه آغاز به کار کرد و پس از آن میهمانان در کنسرت با شکوه فیلارمونی پاریس حضور یافتند.

گفتنی است رژه نظامی نیز در محل خیابان شانزلیزه در حاشیه این مراسم برگزار می‌شود  و ده‌ها تن از سران کشورها از جمله پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ترامپ، حضور خواهند یافت.

ایده اجلاس صلح پارس ابتدای سال جاری میلادی از سوی ماکرون ارائه شد که مورد توجه جهانیان قرار گرفت.

گفته می‌شود اجلاس صلح پاریس بخشی از رویداد هفته دیجیتال پاریس است که شامل سه رخداد موازی می‌شود. دو اجلاس دیگر شامل برنامه‌هایی با موضوعات تکنولوژی و اینترنت با نام‌های گاوتک و اینترنت آو تراست برگزار می‌شوند.

با وجود تنش‌هایی که اخیرا بین آمریکا و کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی پیش آمده است، برگزاری چنین اجلاسی می‌تواند به فروکش کردن جرقه‌های درگیری‌ها و تنش‌ها کمک کند. با این حال دونالد ترامپ حتی پیش از اجرای این اجلاس نیز دست از تفرقه‌افکنی و نفرت‌پراکنی برنداشت و در رشته توئیت‌هایی به ماکرون تاخت و حضور خود را در این مراسم مایه مباهات دانست.