کمیسیون انتخابات عراق دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که طبق نتایج اولیه میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی به ۴۱ درصد رسیده است. به گزارش اسکای نیوز، عملیات شمارش آرای انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق از شامگاه یکشنبه و پس از بسته شدن شعب اخذ رای در همه استان‌های این کشور ادامه دارد. کمسیون عالی انتخابات دیروز اعلام کرد براساس نتایج اولیه میزان مشارکت در این انتخابات به ۴۱ درصد رسیده است. طبق اعلام کمیسیون انتخابات، شهر دهوک با 54 درصد بیشترین میزان مشارکت را بین شهرهای مختلف عراق داشت و استان صلاح الدین با ۴۸ درصد در رتبه دوم قرار گرفت. همچنین تعداد رای دهندگان به ۹ میلیون و ۷۷ هزار نفر و تعداد شکایات به ۵۸ مورد رسید. جلیل عدنان، رئیس کمیسیون انتخابات شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از بسته شدن شعب اخذ رای برگزار شد گفت که نتایج به سرعت اعلام می شود و این کمیسیون در ساعات آینده درصد مشارکت را اعلام می‌کند.

پیش بینی می‌شود نتایج اولیه به زودی اعلام شود. کمیسیون عالی مستقل انتخابات یکشنبه از مردم خواست تا منتظر نتایج اعلام شده بمانند و خاطرنشان کرد اخباری که در مورد پیروزی یک نامزد یا یک ائتلاف گفته می‌شود نادرست است. انتخابات پارلمانی زودهنگام صبح دیروز در میان تدابیر شدید امنیتی و یک سال زودتر از موعد طبیعی آن برگزار شد. این پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است که در دسامبر ۲۰۱۹ در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد. در این انتخابات ۳،۲۴۹ نامزد از ۲۱ ائتلاف و ۱۰۹ حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمان  رقابت دارند.

در همین راستا نخست وزیر عراق از بازداشت معاون البغدادی و یکی از مهم‌ترین رهبران داعش خبر داد. مصطفی الکاظمی در توییتی نوشت: در زمانی که چشمان قهرمانان ما در نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت انتخابات باز بود شاخه اصلی آن‌ها در دستگاه اطلاعات یکی از سخت‌ترین عملیات اطلاعاتی خارج از مرزها را انجام داد. این عملیات به بازداشت سامی جاسم، ناظر مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی، سرکرده سابق داعش منجر شد. همچنین گروه اطلاع رسانی تحولات امنیتی عراق در بیانیه‌ای درباره جزئیات این عملیات اعلام کرد: همزمان با انتخابات به مردم عزیزمان خبر بازداشت سامی جاسم محمد جعاطه العجوز الجبوری ملقب به ابوآسیا و ابوعبدالقادر الزبیدی را می‌دهیم. این مجرم در عملیات منحصربفرد نیروهای قهرمان ما در دستگاه اطلاعات و در عملیات ویژه خارج از مرزها بازداشت شد.

وی از مهم ترین افراد تحت تعقیب بین‌المللی و از نزدیکان کمیته اداره داعش و عبدالله قرداش، رهبر کنونی داعش است. در این بیانیه آمده است: سامی پست‌های رهبری و امنیتی و مالی در داعش داشته است که از جمله آن معاون ابوبکر البغدادی است. همچنین رئیس دیوان بیت المال داعش و معاون والی دجله بوده است. داعش در دوره اخیر به خاطر بازداشت مهم ترین رهبرانش با حملات دردناکی روبرو شد و این حملات باعث تقویت امنیت کشور و ممانعت از ادامه اقدامات جنایتکارانه داعش در عراق می‌شود. با مردم عراق عهد می‌بندیم که نیروهای امنیتی ما همواره برای حفظ ثبات کشور تلاش می‌کنند.

سامی جاسم محمد جعاطه العجوز الجبوری، معاون البغدادی سال ۱۹۷۴ متولد شد و ملقب به ابوآسیا، حجی حامد و ابوعبدالقادر الزبیدی است که همسرش شکره مطلق نام دارد و دارای چهار فرزند است. وی سال ۲۰۰۴ با گروه «التوحید و الجهاد فی بلاد الرافدین» به رهبری ابومصعب الزرقاوی بیعت کرد. سال ۲۰۰۵ از سوی نیروهای آمریکایی بازداشت شد و تا ۲۰۱۰ در بازداشتگاه بوکا ماند.