عملیات آزادی شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع رژیم‌صهیونیستی ضربه هولناکی به هیبت طرح رژیم صهیونیستی واعتبار و دقت نهاد امنیتی آن است. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه مستقل رأی‌الیوم در تحلیلی درباره فرار اسرای فلسطینی از زندان جلبوع رژیم صهیونیستی نوشت: زمانی که دشمنت پیروزی پشت پیروزی به دست می‌آورد و تو را از یک شکست وارد شکست دیگری می‌کند پس خوب بدان که پایان اشغالگری‌ات بسیار نزدیک شده است. منظورمان از دشمن مقاومت فلسطین و قهرمانان آن است که ابزارهای مبارزه را ارتقا بخشیدند و بر دشمنشان که با سلاح مدرن مجهز شده و در مقابل جهان با مهارت‌های امنیتی و نظامی خود فخرفروشی می‌کند برتری یافتند. اما اشغالگر منظورمان دشمن اسرائیلی است. مناسبت موفقیت شش تن از اسرای فلسطینی با رهبری محمود العارضه از جنبش جهاد اسلامی و زکریا الزبیدی، از رهبران گردان‌های الاقصی در فرارشان از طریق حفر تونلی در زندان جلبوع با روشی ابداعی و بی سابقه است که احتمالا در تاریخ ثبت می‌شود و شاید به یک فیلم سینمایی جهانی تبدیل شود که این قهرمانی را ثبت کند. همچنان اسرار این عملیات و جزئیات آن اندک است چراکه دستگاه‌های امنیتی اسرائیل که شوکه هستند وقایع را مخفی می‌کنند اما اطلاعات اندکی که درباره این عملیات وجود دارد نشان می‌دهد که اقدامی جسورانه و برنامه‌ریزی شده بود.

این عملیات سؤالاتی را پیش می‌آورد از جمله اینکه عملیات حفر برای بیش از چهار ماه چگونه رخ داد و چگونه ابزارهای آن قاچاق شد و از چشم زندانیان مخفی ماند؟ خاک برخاسته از حفر تونل کجا می‌رفت و چگونه از چشم نگهبانان شب بیدار مخفی می‌ماند؟ چه کسی موبایلی را که از آن برای ارتباط با باندی در خارج زندان برای انتقال قهرمانان از طریق یک خودرو که منتظرشان بود به زندان انتقال داد؟ آیا قهرمانان آزاده می‌توانند از مرزها به اردن یا سوریه عبور کنند؟ یا اینکه عملیاتی شهادت طلبانه علیه اهداف اسرائیلی در داخل انجام خواهند داد؟ طی روزها و هفته‌های آتی به تمام این سؤالات پاسخ داده خواهد شد.

این عملیات قهرمانانه ضربه هولناکی به هیبت دولت اسرائیل و طرح صهیونیستی و شکستی امنیتی و اطلاعاتی است که شاید بزرگترین شکست از زمان تشکیل اسرائیل باشد. درست است که این عملیات با مهندسی دقیق شکستی برای دستگاه‌های امنیتی و نظامی اسرائیل است اما درست تر این است که این شکست اگر ذهنیت مبارزه طلب و جهادگرا و جسور و اراده قوی و قدرت آن برای ریختن برنامه فرار و اجرای دقیق آن و پنهان کردن جزئیاتش نبود، اتفاق نمی‌افتاد. افراد آزاده جنبش فتح باید به زکریا الزبیدی که روزی عضو شورای انتقلابی و فرمانده گردان‌های شهدای الاقصی بود افتخار کنند. همچنین جنبش جهاد اسلامی باید به پنج مبارز خود که در برنامه ریزی و اجرای آن نقش داشتند افتخار کند. این عملیات آغاز مرحله جدیدی از همکاری و هماهنگی برای عملیات آتی است.

این عملیات بعد از پیروزی بسیار بزرگ شمشیر قدس و بعد از چند روز از کشته شدن یکی از سربازان اسرائیلی در مرز غزه رخ داد و تمام اهداف نظامی و امنیتی و روانی خود را محقق کرد و پیروزی بزرگی را رقم زد. این قهرمانان آسیب روانی بزرگی را به شهرک نشینیان و دولتشان وارد کردند و سؤالات زیادی را درباره آینده آن‌ها و ادامه دولتشان مطرح کردند. دیدن صحنه خوشحالی فلسطینی‌ها از این پیروزی زیباست. هیچ پیروزی خوشحال کننده تر از پیروزی بر دشمن در این دوره نیست. رژیم صهیونیستی که کشورها و ارتش‌های عربی را شکست داده بود طی چند ساعت نتوانست یک گروه مبارز فلسطینی را در داخل زندان‌های محکم خود شکست بدهد. شرایط به سرعت تغیر می‌کند و بسیاری از معاملات قدیمی و جدید را تغییر خواهد داد.