دستگاه قضایی لبنان درحالی تحقیقات درباره پرونده انفجار بندر بیروت را وارد مسیرهای تازه کرده که این کشور با بحران‌های سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. به گزارش المیادین در مطلبی نوشت، دستگاه قضایی لبنان روند تحقیقات درباره پرونده انفجار بندر بیروت را آغاز کرد و علیه شخصیت‌های سیاسی و نظامی اقامه دعوی کرد. سوالاتی درباره زمان اجرای این اقدامات و پیامدهای آن در سایه بحران داخلی فراگیر در لبنان وجود دارد. قبل از یک ماه از سالروز فاجعه انفجار بندر بیروت دستگاه قضایی لبنان اتفاق غافلگیرکننده‌ای را با احضار مسئولان سیاسی و امنیتی کنونی و سابق رقم زد. بعد از اینکه طارق بیطار، بازپرس مرحله استماع شاهدان و متهمان را به پایان رساند مرحله پیگردها را آغاز کرد. البیطار در نامه‌ای به پارلمان خواهان سلب مصونیت علی حسن خلیل، وزیر دارایی سابق، غازی زعیتر، وزیر مشاغل سابق و نهاد المشنوق، وزیر کشور سابق شد تا آن‌ها را مورد پیگرد قرار دهد. البیطار همچنین قصد دارد یوسف فنیانوس، وزیر مشاغل سابق را تحت پیگرد و بازجویی قرار دهد. وی همچنین قصد احضار تونی صلیبا، رئیس دستگاه امنیت کل و عباس ابراهیم، مدیرکل دستگاه امنیت سابق را دارد. او علیه تعدادی از رهبران امنیتی سابق مثل جان قهوجی، فرمانده سابق ارتش اقامه دعوی  کرده است. ماجد نعمه، سردبیر مجله «آفریقا و آسیا» به المیادین گفت: قرار بود دستگاه قضایی لبنان قبل از اتخاذ اقدامات عجولانه به منبع مراجعه کند. اسرائیل بر اختلافات میان لبنانی‌ها تکیه می‌کند و این یک استراتژی جدید نیست. تصمیم دستگاه قضایی لبنان همزمان با بحران‌های داخلی این کشور است از بحران اقتصادی و مالی گرفته تا بحران سیاسی به دلیل عدم تشکیل دولت و هشدارهای متعدد نسبت به فروپاشی فراگیر در لبنان. لبنان از اواخر ۲۰۱۹ با بحران خفقان آوری دست و پنجه نرم می‌کند و دیدگاه واضحی برای حل آن وجود ندارد.

مسئولان وضعیت کنونی را نمی‌توانند حل کنند و اتهام زنی های متقابلی درباره فساد و کارشکنی در تشکیل دولت وجود دارد. بیش از هشت ماه از مکلف شدن سعد حریری به تشکیل دولت گذشته است و وی هنوز نتوانسته به توافقی برای تشکیل دولت برسد. پیامدهای بحران در پایین آمدن ارزش لیره در مقابل دلار خود را نشان می‌دهد. دولت موقت با ریاست حسان دیاب در شرایط دشواری فعالیت می‌کند. همچنین کمبود شدید سوخت برق به این موارد اضافه می شود و نشان دهنده افزایش ناتوانی دولت از عمل به مسئولیت‌های خود است. خزانه دولت لبنان تقریبا خالی است و همین مسئولان لبنانی را وادار کرده تا از پرداخت وام‌های خارجی سرباز زنند. بحران‌های لبنان از حوادث منطقه به دور نیستند.

لبنان از مداخله خارجی مستمر که در درجه اول مقاومت را به ویژه بعد از پیروزی‌های محور مقاومت و نبرد «شمشیر قدس» هدف قرار می‌دهد، رنج می‌برد. فرضیه اینکه رژیم صهیونیستی پشت انفجار بندر بیروت است بسیار رایج شده است. اما هنوز این مسئله تأیید نشده است گرچه این رژیم بیشترین استفاده را از انفجار بندر بیروت می‌برد. این رژیم تنها طرفی نیست که در لبنان بازی می‌کند. آمریکایی‌ها نیز دشمنی شان را نسبت به محور مقاومت و حزب‌الله مخفی نمی‌کنند و با هر روشی سعی می‌کنند بر آن فشار بیاورند و تحریم‌هایی را علیه رهبران آن اعمال کنند. متأسفانه کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی و آمریکا در تلاش‌ها برای تنگ کردن عرصه بر لبنانی‌ها پیوسته‌اند که نشان می‌دهد بحران کنونی لبنان جدا از نزاع منطقه نیست. حسن جونی، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه لبنان گفت: روند سلب مصونیت احتمالا به بحران سیاسی بزرگی در لبنان منجر می‌شود.