فرشاد گلزاری

با فروکش کردن بحران در سرزمین‌های اشغالی و برپایی آتش‌بس در غزه، طی روزهای اخیر شاهد خلق بحران جدید در منطقه به مرکزیت بغداد هستیم. گویا همه منتظر آن بودند که جنگ 11 روزه غزه به پایان برسد، تا شاهد سناریوی دیگری باشند؛ سناریویی که به مراتب خطرناک‌تر از رد و بدل شدن موشک‌ها در سرزمین‌های اشغالی است و می‌تواند باعث ایجاد یک آشفتگی عمیق و چند ضلعی در منطقه شود.

براساس داده‌ها و اخباری که از دو روز پیش تاکنون توسط رسانه‌های عراق مخابره شده، دستگاه امنیتی این کشور با سلسه‌ای از مولفه‌های ضدامنیت روبرو شده که شاید طی دو سال اخیر سابقه نداشته است. به عنوان نمونه، گروه امنیتی عراق روز شنبه اعلام کرد که نیروهای آژانس اطلاعات و تحقیقات فدرال در وزارت کشور توانستند چهار تروریست داعشی را در مناطق مختلف بغداد بازداشت کنند که افراد مظنون طبق احکام ماده چهارم سند مبارزه با تروریسم، در الکرمه و جنوب بغداد بازداشت شدند. چند ساعت بعد از این خبر هم، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ارتش قصد دارد تمامی گذرگاه‌ها و نقاط نفوذ در مرزهای این کشور با سوریه را که داعشی‌ها از آنها استفاده می‌کنند، در دو ماه آینده مسدود کند.

 او همچنین اعلام کرد که ارتش عراق با دستگاه‌های مدرن مرزهای مشترک عراق و سوریه را کنترل و برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها با ائتلاف ضد داعش همکاری می‌کند و تمامی نقاط نفوذ موجود در مرزهای سوریه طی دو ماه آینده مسدود خواهند شد. این خبر کمی بعد باعث شد تا سیلی از انتقادها و نگرانی‌ها از سوی کارشناسان حوزه امنیت و تحلیلگران نظامی روانة شبکه‌های مجازی مانند توئیتر و فیسبوک شود. منتقدان که حتی مردم عادی و فعالان مدنی را هم شامل می‌‌شدند با خطاب قرار دادن دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور، خواهان شفافیت دستگاه امنیتی و دولت در مورد حیات داعش شدند. این انتقادها طی جمعه گذشته و شنبه به حدی افزایش پیدا کرد که روز گذشته (یکشنبه) مقامات امنیتی عراق از تدوین استراتژی جدید و ۵ ساله برای مبارزه با گروه تروریستی داعش خبر دادند.

بسیاری از جریان‌های سیاسی عراق در جلسه‌ای با مصطفی الکاظمی نه تنها خواهان تعویق انتخابات پارلمانی این کشور به دلیل مسائل امنیتی شدند، بلکه بحث تشکیل دولت فوق‌العاده را به میان آوردند که این موضوع هم به نوعی می‌تواند به خلأ دولت و بی‌ثباتی بینجامد

در این راستا، صباح النعمان، سخنگوی دستگاه مبارزه با تروریسم عراق در یک کنفرانس امنیتی که در بغداد برگزار شد، رسماً اعلام کرد که این دستگاه بر اساس ماموریت‌های محوله برای انهدام شبکه‌های تروریستی تلاش می‌کند و این تحلیل و دیدگاه فقط محدود به مقابله با فعالیت‌های تروریستی نیست، بلکه رصد، نظارت و ارزیابی آنها نیز به صورت مرتب در یک بازه زمانی 5 ساله انجام خواهد شد. اما انتشار این خبر زمزمه‌هایی را در میان منتقدان دولت و به خصوص گروه‌های مقاومت عراقی به راه انداخت که می‌تواند در وضعیت فعلی یک جدال سیاسی را سر و سامان دهد. منتقدان دولت معتقدند که عدم خروج کامل نیروهای آمریکا از عراق و پنهان‌کاری دولت الکاظمی در مورد این پرونده، به نوعی باعث شده تا امنیت عراق متزلزل شود.

آنها معتقدند که خیزش مجدد داعش در کشورشان یک سناریوی از پیش تعیین شده است که در رأس آن ائتلاف آمریکایی ضد داعش قرار دارد. به همین جهت دیروز (یکشنبه) بخش هماهنگی مقاومت عراق در بیانیه‌ای شدیداللحن اعلام کرد که بعد از میانجی‌گری‌های متعددی که برخی سیاست‌مداران عراقی انجام دادند، مقاومت چندین فرصت به دولت عراق داد که در حال مذاکره با طرف آمریکایی درخصوص سرنوشت نیروهای بیگانه است، اما دو دور مذاکره آنها، به ویژه نمایش مضحک دور دوم، بسیار بد و تأسف‌آور بود.

این بخش از بیانیه اگرچه انتقاد صریح از دولت عراق و آمریکا را درون خود داشت، اما بخش دوم بیانیه به نوعی نشان داد که باید منتظر یک درگیری جدید باشیم؛ به گونه‌ای که مقاومت عراق اعلام کرد دولت آمریکا با مخالفت در مورد خروج نیروهایش، این پیام آشکار را فرستاده است که آنها جز زبان زور چیزی نمی‌فهمند و به همین دلیل، مقاومت عراق بر آمادگی کامل خود برای انجام وظیفه‌ شرعی، ملی و قانونی خود جهت تحقق این هدف تاکید می‌کند و در نهایت عملیات جهادی مقاومت نه تنها ادامه دارد، بلکه به شکلی روزافزون علیه آمریکایی‌ها تقویت خواهد شد!

سخنگوی دستگاه مبارزه با تروریسم عراق در یک کنفرانس امنیتی علام کرد که این دستگاه بر اساس ماموریت‌های محوله برای انهدام شبکه‌های تروریستی یک طرح 5 ساله را در دستور کار قرار داده است

شلیک به دموکراسی!

بنابر داده‌های موجود، بیانیه بخش هماهنگی مقاومت عراق به نوعی نشان داد به زودی یک تداخل منافع آشکار را شاهد خواهیم بود که در گذشته هم این اتفاق رخ داده است؛ تا جایی که 24 ساعت از صدور بیانیه مذکور نگذشته بود که کاروان لجستیکی ائتلاف ضد داعش روز گذشته (یکشنبه) در معرض انفجار یک بمب در استان ذی قار در جنوب عراق قرار گرفت که این دومین حمله طی روز اخیر بود. اما در سوی دیگر ماجرا که شاید بتوان آن را مهمتر از بخش اول دانست، ترور فعالان سیاسی، مدنی و جدیداً هم ترور نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق، به بحرانی تبدیل شده که نه تنها «وحشت» را به جامعه عراق تزریق کرده، بلکه هدف نهایی آن بر هم زدن انتخابات پارلمانی عراق و حتی سقوط دولت است.  ظهر روز شنبه منابع امنیتی و رسانه‌ای عراق اعلام کردند که چند مسلح ناشناس هشام الحجازی، رئیس جمعیت فعالیت‌های امدادی و داوطلبانه جوانان الطارمیه را در شمال بغداد ترور کردند.

روز گذشته (یکشنبه) هم خمیس الخنجر، رئیس ائتلاف العزم که در انتخابات پارلمانی عراق حضور خواهد داشت، اعلام کرد که هاشم المشهدانی، یکی از نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق ترور شده است. این در حالیست که در ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی هشام الهاشمی، تحلیلگر مطرح جهانی در مسایل گروه‌های تروریستی، در بغداد ترور شد.

نهم ماه مه نیز ایهاب الوزنی، هماهنگ‌کننده اعتراضات ضد دولتی در مسیر خانه‌اش در شهر کربلا ترور شد. 24 ساعت پس از ترور الوزنی، احمد حسین، خبرنگار شبکه خبری الفرات در مسیر خانه‌اش در نزدیکی شهر الدیوانیه هدف یک عملیات ترور قرار گرفت که تمام این موارد به نوعی هشدار به دولت و برهم‌ زدن امنیت عراق تلقی می‌شود. در این میان اما روز شنبه بسیاری از جریان‌های سیاسی عراق در جلسه‌ای با مصطفی الکاظمی نه تنها خواهان تعویق انتخابات پارلمانی این کشور به دلیل مسائل امنیتی شدند، بلکه بحث تشکیل دولت فوق‌العاده را به میان آوردند که این موضوع هم به نوعی می‌تواند به خلأ دولت و بی‌ثباتی بینجامد.