فرشاد گلزاری

درگیری‌ و تبادل آتش میان غزه و تل‌آویو همچنان ادامه دارد و تصاویری که از سوی رسانه‌ها در طول یک هفته گذشته در بابِ جنگ میان ارتش رژیم صهیونیستی و جریان‌های فلسطینی منتشر شده نشان می‌دهد که دو طرف در حال استفاده از به‌روزترین تسلیحات و تجهیزات نظامی هستند؛ چراکه حجم تخریب‌ها و میزان خساراتی که در این چند روز از سوی طرفین به یکدیگر تحمیل شده بسیار بالا بوده است.

به عنوان مثال طی پنجمین و ششمین روز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۵۰۰ واحد مسکونی در غزه تخریب شده و ۱۰ هزار خانه نیز بدون آب مانده‌اند. این حملات به حدی گسترده بوده که منابع شبکه الجزیره اعلام کرده‌اند که شبکه برق غزه متحمل خسارت‌های زیادی شده و حتی باعث قطع برق در محله الرمال (غرب شهر غزه) شده است. اداره رسانه دولتی در غزه نیز اعلام کرده که ارتش رژیم صهیونیستی ۶۰ مقر دولتی را بمباران کرده و چیزی حدود ۷۳ میلیون دلار خسارت به زیرساخت‌ها و ساختمان‌های غزه وارد شده است. در همین حال، سحرگاه روز گذشته (شنبه)، رژیم صهیویستی به منزلی در اردوگاه آوارگان الشاطی واقع در غرب غزه حمله کرد و ۱۰ تن از جمله شماری زن وکودک فلسطینی به شهادت رسیدند.

همچنین منابع اعلام کردند که عملیات بیرون کشیدن شهدا و مجروحان از زیر آوار همچنان ادامه دارد اما افرادی که در محل این اردوگاه حاضر هستند اعلام کرده‌اند صدای انفجار در پنج استان غزه شنیده شده که منجر به افزایش شمار شهدا و مجروحان فلسطینی شده است. منابع خبری به خصوص خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اروپایی حمله به اردوگاه آوارگان را یک اتفاق به شدت مهم در عرصه سیاسی می‌دانند و حتی گفته می‌شود که طیف زیادی از روزنامه‌نگاران آلمان خواهان واکنش برلین به درگیری‌ها در غزه شده‌اند. طبیعی است که مقاومت فلسطین هم در این راستا بیکار ننشست و پاسخ‌های مختص به خود را داد. بر اساس اعلام مراکز رسانه‌ای گروه‌های فلسطینی، این جریان‌ها از جمعه شب گذشته تا اوایل صبح شنبه در چندین نوبت حملات شدیدی علیه مناطقی در شهرک‌های یهودی‌نشین عسقلان، اشدود و بئر السبع انجام داده‌اند و خسارت‌های شدیدی را به منطقه صنعتی در اشدود وارد کردند.

دولت بایدن از اسرائیلی‌ها خواست که روند اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان را در محله شیخ جراح متوقف کنند. در پی مذاکرات با متحدان منطقه از جمله مصر و قطر در مورد پایان بحران خوش‌بین است

دراین راستا آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که گروه‌های فلسطینی از ساعت هفت عصر روز جمعه تا هفت صبح روز گذشته (شنبه) حدود ۲۰۰ موشک از نوار غزه به داخل اسرائیل شلیک کردند. او مدعی شده که گنبد آهنین بیش از ۱۰۰ موشک را رهگیری کرده است. همچنین طبق گفته منابع رسمی اسرائیلی، در پی تشدید تنش‌های اخیر در اراضی فلسطینی، هشت نظامی اسرائیلی کشته شدند که یکی از آنها سربازی بود که در مرزهای غزه گشت‌زنی می‌کرد و علاوه بر آن شش غیرنظامی اسرائیلی نیز کشته شدند.

همزمان با انتشار این آمار، یک کارشناس مسائل امنیت ملی اسرائیل در گفت‌وگو با رویترز در مورد تبعات این بمباران‌ها هشدار داده و در گزارش خود اعلام کرده که حدود 2هزار راکت به سوی اسرائیل شلیک شده است. به موازات این تبادلات نفس‌گیر، روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرده که گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در این روزها جنگ سایبری را در چارچوب رویارویی‌های نظامی با اسرائیل به راه انداخته است.

این روزنامه از یک منبع امنیتی عالی رتبه در سازمان جاسوسی اسرائیل نقل کرد که از ساکنان صهیونیستی شهرک‌های غزه خواسته شده است تا دوربین‌های نظارتی را در منازل و شرکت‌ها از حالت آنلاین و اتصال به اینترنت خارج کنند.

اسرائیل با این کار می‌خواهد حملات سایبری حماس را علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین مسدود کند تا آنها به صورت دقیق مورد اصابت موشک قرار نگیرند.

تلاش برای قطع درگیری

در امتداد این تحولات، منابع خبری اسرائیل به نقل از  وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که هادی عمرو، دستیار وزیر خارجه این کشور در امور فلسطین در رأس هیاتی بلند پایه با هواپیمای نظامی وارد تل‌آویو شد و جلساتی را با مقامات ارشد اسرائیلی برگزار کرد.

طی پنجمین و ششمین روز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده و ۱۰ هزار خانه بدون آب مانده‌اند و از سوی دیگر این حملات به حدی گسترده بود که شبکه برق غزه متحمل خسارت‌های زیادی شده است

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که عمرو با مقامات ارشد اسرائیلی و رهبری فلسطین و دیگر طرف‌ها گفت‌وگو کرده است. به دنبال این موضوع، منابعی در سفارت آمریکا در اراضی اشغالی گزارش دادند که عمرو و تیمش برای ایجاد آرامش پایدار بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی تلاش خواهند کرد. همزمان شبکه CNN  گزارش داد که مقامات دولت بایدن در پشت صحنه با همتایان اسرائیلی خود قاطعانه‌تر از مواضع اعلام شده برخورد می‌کنند.

این بدان معناست که تیم دموکرات‌ها و در راس آنها بایدن به دنبال آن است تا بتواند از یک سو فشارهای خود بر بنیامین نتانیاهو را افزایش دهد و از سوی دیگر هم طرف‌های فلسطینی را مجاب کند که از شلیک‌ موشک‌های بیشتر به سمت سرزمین‌های اشغالی اجتناب ورزند. در همین راستا هم سی.بی.اس در گزارش تحلیلی به نقل از مقامات آگاه اعلام کرد که دولت بایدن از اسرائیلی‌ها خواسته که روند اخراج فلسطینیان از خانه‌هایشان را در محله شیخ جراح متوقف کنند.

ان.بی.سی نیوز هم اعلام کرده که بایدن در مورد پایان بحران خوش‌بین است و خوش‌بینی او در پی مذاکراتش با متحدان منطقه از جمله مصر و قطر درباره روند مذکرات آتش‌بس حاصل شده است. در این میان و قبل از ورود تیم آمریکایی به تل‌آویو، خبرگزاری آناتولی ترکیه، به نقل از دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور انسانی در اراضی فلسطین (اوچا) اعلام کرد که تعداد فلسطینی‌هایی که در پی حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه، خانه‌های خود را ترک کرده و در مدارس و مساجد این منطقه آواره شده‌اند، به حدود ۱۰ هزار تن می‌رسد و در کنار آن فقط تعداد محدودی از سکنه غزه به آب، غذا، خدمات بهداشتی و نظافتی دسترسی دارند. به زعم بسیاری از تحلیلگران سیاسی و امنیتی، این بیانیة اوچه به نوعی یک زنگ خطر برای تمام کشورهای منطقه خصوصاً لبنان و اردن به حساب می‌آید؛ چراکه این دو کشور دیگر تحمل و توان پذیرش آوارگان جدید را ندارند و این در حالیست که آوارگان سوری که از سال 2015 در این دو کشور حضور دارند،  بلاتکلیف هستند.