رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در اولین نشست دوجانبه رو در روی خود از زمان ورود به کاخ سفید میزبان یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن شد. طرفین درباره دیدگاه استراتژیک خودشان برای هند - پاسیفیک در مواجهه با رشد چالش‌هایی از جانب چین و کره‌شمالی رایزنی کردند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، جو بایدن، در کنفرانس خبری مشترکی با یوشیهیده سوگا گفت: ژاپن و ایالات متحده جزو دو دموکراسی قوی در این منطقه هستند و ما به پیشبرد و دفاع از ارزش‌های مشترکمان از جمله حقوق بشر و حاکمیت قانون متعهد هستیم. ما برای اثبات اینکه دموکراسی‌ها هنوز می‌توانند رقابت کنند و در قرن بیست و یکم پیروز شوند، با یکدیگر همکاری می‌کنیم و می‌توانیم برای مردم خودمان در مواجهه با تغییر سریع جهان حاصلی داشته باشیم.

این مقام‌ها همچنین بر لزوم مقابله با چالش‌هایی در دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی تاکید کردند که اشاره‌ای به رشد قدرت‌نمایی پکن است. بایدن در سخنانش به نام تایوان اشاره‌ای نکرد. نگرانی‌هایی در دیده‌بان‌های بین‌المللی مبنی بر اقدام نظامی احتمالی چین علیه این جزیره خودگردان وجود دارد. چین همچنین بابت حقوق بشر و همچنین مداخله در کودتای میانمار و رفتار با اویغورها زیر ذره‌بین است.

نخست وزیر ژاپن نیز در این نشست، بر اهمیت روابط سه‌جانبه میان کشورش با آمریکا و کره جنوبی برای مدیریت کره شمالی تاکید کرد. پیونگ‌یانگ به تازگی یک سری پرتاب‌های موشکی جدید داشته و به تماس‌های دولت بایدن پاسخی نمی‌دهد. همچنین بایدن به تعهدش به گروه «چهار» شامل آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا به منظور توزیع واکسن و دیگر مسائل منطقه‌ای اشاره کرد.

رهبران آمریکا و ژاپن همچنین درباره المپیک‌های تابستانی که امسال در توکیو برگزار می‌شود، رایزنی کردند. بایدن به اهمیت این بازی‌ها برای ژاپن اشاره کرد اما هیچ کدام از آنها اشاره‌ای نداشتند که آیا باید بازی‌های المپیک در بحبوحه پاندمی کرونا برگزار شود یا خیر.

بایدن همچنین گفت که دو طرف برای تشکیل یک شراکت جدید که بتواند برای چالش‌های مشترک مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه پاندمی کرونا توافق کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که دو کشور در امنیت سلامت و تلاش برای دستیابی به اصلاحات در سازمان جهانی بهداشت همسو هستند.

بایدن تاکید کرد: هیچ جایگزینی برای دیدارهای رو در رو وجود ندارد. تعهد ما به ملاقات حضوری، تاکیدی بر اهمیت و ارزشی است که ما برای روابط میان ژاپن و ایالات متحده و این شراکت قائل هستیم. من و نخست وزیر سوگا برای شراکت فوق‌العاده‌ای که نه تنها میان دولت‌های ما بلکه در میان مردم ژاپن و مردم آمریکا وجود دارد، ارزش قائل هستیم.

نخست وزیر ژاپن هم گفت: ایالات متحده بهترین دوست ژاپن است. ژاپن و آمریکا متحدانی هستند که ارزش‌های جهانی مشترکی نظیر آزادی، دموکراسی و حقوق بشر دارند. ائتلاف ما به عنوان پایه‌ای برای صلح و ثبات در منطقه هند - پاسیفیک و در جهان عمل کرده است. شراکت آمریکا - ژاپن با توجه به جو امنیتی در منطقه هند - پاسیفیک به طرز چشمگیری اهمیت دارد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین درباره از سرگیری برنامه «دوستی منسفیلد» که به یاد مایک منسفیلد، سناتور آمریکایی درگذشته و سفیر ایالات متحده در ژاپن نامگذاری شده و به منظور ارتباطات مردم ژاپن و ایالات متحده است، خبر داد.

بی‌تشابه به نشست‌های دوجانبه مرسوم در گذشته

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم گفت که این رهبران در ضیافتی به منظور صرف غذا شرکت نداشتند و مقام‌ها حین ملاقات در نشست‌ها فاصله ایمن خود را حفظ کرده‌اند. او گفت: این دیدار شبیه به نشست‌های دوجانبه مرسوم که در گذشته برگزار می‌شد، نبود و ما منتظریم تا از این جنبه و از خیلی جهات به گذشته عادی بازگردیم.