«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه و «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه طی یک سفر رسمی روز پنج‌شنبه وارد دوحه، پایتخت قطر شده و در نشستی مشترک با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیدار و گفتگو کردند.

وزرای خارجه روسیه، قطر و ترکیه در کنفرانس خبری مشترک در دوحه بر وحدت اراضی و راه‌حل سیاسی در بحران سوریه و تداوم مبارزه با تروریسم تاکید کردند. سه کشور هدف خود را صلحی باثبات در سوریه که از 10 سال پیش گرفتار جنگ و خونریزی است، اعلام کرده‌اند. آنها گفته‌اند که هر نوع توافقی در این باره باید با نظارت سازمان ملل متحد انجام گیرد. شرکت‌کنندگان در این نشست بر اهمیت حمایت از طرح‌ها با هدف اعتمادسازی بین طرف‌های سوری در خصوص آزادی بازداشت‌شدگان تاکید کردند. آنها بر تصمیم کشورهایشان برای مقابله با انواع تروریسم و مقابله با طرح‌های جدایی‌طلبانه که تمامیت ارضی سوریه و امنیت کشورهای هم‌جوار را تهدید می‌کنند، تاکید کردند. سه وزیر همچنین از سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت خواستند تا واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ در داخل سوریه اولویت‌بندی شود و تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه  را «تقویت» کنند.

تأکید بر تمامیت ارضی سوریه و نبود راه‌حل نظامی برای حل بحران

وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس خبری مشترک پس از این دیدار گفت: ما درباره وضع خلیج فارس پس از بیانیه العلا در عربستان میان کشورهای عربی و همچنین اوضاع سوریه، لیبی و مذاکرات در افغانستان بحث کردیم.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی افزود: درباره تحولات پرونده سوریه و امکان رسیدن کمک‌های بشردوستانه به سوریه با وزرای خارجه روسیه و ترکیه بحث کردیم. یک نیاز فوری برای کاهش شرایط نامناسب زندگی سوری‌ها به دلیل بحران وجود دارد. او افزود: ما بر تمامیت ارضی سوریه و نبود راه‌حل نظامی برای حل بحران تأکید و حمایت خود را از مذاکرات کمیته قانون اساسی سوریه و بازگشت ایمن و داوطلبانه پناهندگان اعلام کردیم. محمد بن عبدالحمن آل ثانی گفت: دلایل تعلیق سوریه از اتحادیه عرب هنوز معتبر است هرچند ما امیدواریم که پیشرفت سیاسی در سوریه اتفاق بیافتد زیرا ایمن‌ترین راه بازگشت به اتحادیه عرب است. وزیر خارجه قطر تاکید کرد: دوحه همچنان به حمایت از مردم سوریه و دستیابی به یک توافق سیاسی که روابط عادی را برقرار کند، ادامه می‌دهد.

تاکید بر تداوم مبارزه

 با تروریسم در سوریه

وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتایان قطری و ترکی خود تاکید کرد: توافق کردیم که نمایندگان ویژه ما در جلسات هماهنگی مستقیم ویژه تلاش‌های ما برای دستیابی به اهداف مشترک شرکت کنند. سرگئی لاوروف گفت: این نخستین جلسه در سطح وزیران بین سه کشور در خصوص مسئله سوریه است و جلسات دیگری را نیز به طور دوره‌ای در سطح وزیران برگزار خواهیم کرد. این مسیر برای حل بحران سوریه چندین ماهه است و با مسیر آستانه رقابت نمی‌کند. وی افزود: در بیانیه مشترک این نشست بر تداوم مبارزه با تروریسم و مقابله با توطئه‌هایی که وحدت سوریه را تهدید می‌کند، تاکید شده است. تمام بازیگران بین‌المللی باید به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام بگذارند. لاوروف تصریح کرد: روسیه از تمایل قطر برای ایجاد شرایط برای غلبه بر بحران سوریه استقبال می‌کند. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اجتناب‌ناپذیر است و این امر به دستیابی به ثبات در کل منطقه کمک می‌کند. وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه بر مشارکت خود در تلاش‌های بین‌المللی برای اطمینان از بازگشت داوطلبانه و ایمن پناهندگان به سوریه تاکید دارد. لاوروف اظهار کرد: تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی غرب مانع از حل مشکلات مهم سوریه می‌شوند. این تحریم‌ها تنها علیه مقامات مشروع در این کشور نیستند بلکه علیه کل ملت سوریه هستند. وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: کشورش در تلاش‌های بین‌المللی برای بازگشت امن آوارگان به کشورشان مشارکت می‌کند.

آغاز روندی جدید در حل بحران سوریه

وزیر خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد که سه کشور ترکیه، قطر و روسیه یک روند مشورتی جدید در مورد سوریه آغاز کرده‌اند. مولود چاووش اوغلو، گفت: هدف ما تحقیق درباره تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی پایدار در سوریه است زیرا درگیری در سوریه تنها با یک راه‌حل سیاسی پایان می‌یابد. وی افزود: باید دولت سوریه تحت‌فشار قرار گیرد تا از بن‌بست موجود خارج شود.

وزرای خارجه روسیه، قطر و ترکیه در کنفرانس خبری مشترک در دوحه بر وحدت اراضی و راه‌حل سیاسی در بحران سوریه و تداوم مبارزه با تروریسم تاکید و هدف خود را تلاش برای برقراری صلحی باثبات در سوریه که از 10 سال پیش گرفتار جنگ و خونریزی است، اعلام کردند

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه تاکید کرد: ما برای کاهش بحران انسانی در سوریه و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی به همکاری با قطر ادامه می‌دهیم و بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای دو برابر کردن کمک‌های بشردوستانه به سوریه، به ویژه برای مقابله با ویروس کرونا تأکید می‌کنیم. وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در این نشست سه جانبه درباره مسئله مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه بحث شد، افزود: تصمیم گرفتیم جلسات مشترک با قطر و روسیه را برای بحث درخصوص پرونده سوریه ادامه دهیم و جلسه بعدی در ترکیه برگزار خواهد شد. چاووش‌اوغلو بر اهمیت سازوکار سه‌جانبه جدید درباره سوریه تاکید کرد و گفت: این نشست‌ها به شکل دوره‌ای ادامه می‌یابند و ترکیه میزبان بعدی است و بعد از آن روسیه میزبان خواهد بود.

نقش‌آفرینی

در جبهه‌های گوناگون

کشورهای روسیه، ترکیه و قطر که در تلاش برای برای پایان دادن به جنگ خانمانسوز سوریه در جبهه‌های گوناگون در این جنگ نقش‌آفرینی می‌کنند. ترکیه و قطر از شورشیان ضددولتی حمایت می‌کنند که قصد دارند رژیم بشار اسد را سرنگون کنند.

در برابر آنها روسیه با کمک‌های مالی و نظامی از رژیم اسد حمایت می‌کند. در این میان شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجه قطر، همچنان بر طرد سوریه از اتحادیه کشورهای عربی پافشاری می‌کند. ترکیه خواهان انزوای کامل رژیم سوریه است. در همین راستا چاوش‌اوغلو گفته است که پیوندهای بین‌المللی رژیم اسد باید قطع شود، زیرا به این رژیم مشروعیت می‌بخشد و مانعی بر سر رسیدن به راه‌حلی صلح‌آمیز در سوریه است.

دلیل‌تراشی برای انجام مذاکرات در غیاب ایران

وزیر خارجه روسیه در این نشست درعین‌حال تأکید کرد که این سه کشور به دنبال جایگزینی تلاشی نیستند که ترکیه، روسیه و ایران از سال ۲۰۱۷ به طور مشترک برای کاهش درگیری‌ها در سوریه و دستیابی به راه‌حل سیاسی انجام داده‌اند. مذاکرات آستانه از سال ۲۰۱۷ به ابتکار ایران و روسیه و با هماهنگی با ترکیه برای پیشبرد روند صلح در سوریه آغاز شد. آستانه نام پیشین پایتخت قزاقستان است که اینک نورسلطان نامیده می‌شود. لاوروف افزود: «من فقط می‌توانم از علاقه قطر برای کمک به ایجاد شرایطی برای غلبه به وضعیت غم‌انگیز فعلی سوریه استقبال کنم.»