به دنبال بروز بحران جدید در ایروان که روز پنجشنبه پس از صدور بیانیه‌ای از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان مبنی بر استعفای نخست‌وزیر این کشور رخ داد، اکنون تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا نیکول پاشینیان قادر به کنار آمدن به وضعیت فعلی است؟

به گزارش ایرنا، تجمع‌های اعتراضی از صبح روز پنجشنبه در ارمنستان پس از صدور بیانیه‌ای از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و تشویق نخست‌وزیر پاشینیان به کناره‌گیری شدت گرفت. نخست‌وزیر بیانیه ستاد کل را تلاش برای کودتای نظامی خواند.

نخست وزیر ارمنستان آنچه را که اتفاق افتاد، تلاش برای کودتای نظامی خواند، طرفداران خود را به خیابان‌ها آورد و در میدان جمهوری، جایی که ساختمان دولت واقع شده است، سخنرانی کرد.

وی گفت:  «برخی تلاش کرده‌اند که ارتش را در یک روند ضد دولتی مشارکت دهند. بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان تلاشی برای کودتای نظامی است و مردم این اجازه را نمی‌دهند. دستور من به نیروهای مسلح  این است که به کار خود ادامه دهند و از مرزهای جمهوری محافظت کنند. هیچ کس نمی‌تواند از دستور من سرپیچی کند. »

پاشینیان همچنین از گاسپاریان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان خواست تا داوطلبانه استعفا دهد.

در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان آمده است: ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان اعتراض قاطعانه خود را نسبت به برکناری معاون اول رئیس ستاد کل به دلایل غیرمنطقی بیان می‌کند و اعلام می‌دارد که این تصمیم بدون در نظر گرفتن منافع ملی و دولتی ارمنستان و صرفا بر اساس احساسات شخصی است. برای این کشور، چنین تصمیمی یک گام ضددولتی و غیرمسئولانه است.

پیشتر رئیس‌جمهوری ارمنستان به پیشنهاد نخست‌وزیر این کشور، تیران خاچاطوریان معاون اول رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را برکنار کرد. نخست وزیر اطمینان داد که قصد فرار از کشور را ندارد و همچنین گفت که دیگر نمی‌خواهد انتخابات فوق‌العاده برگزار شود.

پاشینیان گفت: «بعد از جنگ (قره باغ)، من خیلی در مورد بازنشستگی فکر کردم. اما بعد گفتم که من با میل خود نخست‌وزیر نشدم، بلکه مردم چنین تصمیمی گرفتند و مردم باید در مورد عزیمت من تصمیم بگیرند. بگذارید مردم استعفای من را مطالبه کنند، بگذاریدمردم مرا تیرباران کنند.»

اعتراض ها در ایروان در جریان است و به گفته مخالفان تا استعفای پاشینیان ادامه خواهد داشت. معترضان خیابان مارشال باغرامیان را که محل اقامت نخست‌وزیر و ساختمان پارلمان است، مسدود کردند. چادرها در میدان مقابل پارلمان مستقر شده‌اند.

تجمع‌های طرفداران و مخالفان نخست‌وزیر ارمنستان در ایروان دیروز جمعه نیز با خیمه زدن مخالفان مقابل مجلس این کشور همچنان ادامه داشت.

نخست‌وزیر از مخالفان خواست تا به اعتراض‌ها پایان دهند و گفت‌وگو را آغاز کنند. با این حال، مخالفان پاشینیان همان لجاجت و برخورد سازش‌ناپذیر را نشان دادند. مخالفان از مذاکره در مورد چیزی غیر از استعفای نخست وزیر امتناع می‌ورزند.

ناتو به تحولات ارمنستان واکنش نشان داد

سخنگوی ناتو به‌ دنبال تشدید تنش‌ها در ایروان به تحولات ارمنستان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اوانا لانگسکو (Oana Lungesc) سخنگوی ناتو در این باره گفت: ما از نزدیک شرایط در کشور ارمنستان را رصد می‌کنیم. بسیار مهم است که از اظهارات و اقداماتی که باعث افزایش تنش‌ها می‌شود، خودداری شود.

این مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد: هرگونه اختلاف سیاسی باید به صورت صلح‌آمیز و دموکراتیک و تحت قانون اساسی ارمنستان حل و فصل شود.

گفتنی است، ارمنستان از صبح پنج شنبه شاهد تحولات شتابزده‌ای است که به دنبال درخواست ارتش از دولت این کشور برای کناره‌گیری شروع شد و متعاقب آن نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان آن‌ را کودتای نظامی توصیف کرد.