فرماندهی عملیات مشترک عراق از شهادت ۱۱ تن از نیروهای بسیج مردمی عراق در درگیری‌ها با گروه تروریستی داعش خبر دادند. به گزارش سومریه نیوز، فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد در درگیری‌های خشونت آمیز میان نیروهای حشد شعبی و داعش در استان صلاح الدین در شمال عراق ۱۱ نیروی حشد شعبی از جمله أبو علیاء الحسیناوی از رهبران حشد به شهادت رسیدند. همچنین در این درگیری ۸ نیروی حشد شعبی زخمی شدند. تیپ ۲۲ حشد شعبی عراق در عملیات علیه بقایای تروریسم و مقابله با حمله شبانه داعش در استان صلاح الدین موفق شد تروریست‌ها را به محاصره درآورد. ائتلاف الفتح عراق نیز ضمن تسلیت به خاطر شهادت اعضای حشد شعبی در بیانیه ای اعلام کرد: بار دیگر عناصر حشد موفق شدن حماسه ای از پیروزی و مقاومت را رقم بزنند. بار دیگر گروه تروریستی داعش به خاک میهن عزیزمان حمله کردو این بار هم مثل همیشه با مقاومت نیروهای شجاع عراقی روبرو شد. در پی انفجارهای انتحاری در بغداد ارتش عراق عملیات ضد تروریسم موسوم به «ثأر الشهدا» را آغاز کرده تا بقایای داعش را به طور کامل پاکسازی کند.

در همین راستا پس از کسب اطلاعاتی مبنی بر احتمال انجام حملات جدید در پایتخت عراق، نیروهای امنیتی از صبح روز گذشته (یکشنبه) تدابیر شدیدی را در ایست‌های بازرسی در مسیرهای منتهی به فرودگاه بغداد اتخاذ کردند. یک منبع امنیتی به شفق‌نیوز اعلام کرده که نیروهای امنیتی تدابیر شدیدی را در ایست‌های بازرسی عادی و ویژه در مسیرهای منتهی به فرودگاه بین‌المللی بغداد برای جلوگیری از وقوع هرگونه امر ناگهانی اتخاذ کرده‌اند. این منبع گفت که بازرسی خودروها و افراد داخل در خودروها انجام می‌شود. طبق گفته این منبع، بعد از آنکه اطلاعاتی مبنی بر هدف قرار گرفتن پایتخت عراق به دست آمد، تدابیر تا اطلاع ثانوی تشدید می‌شود.

بر این اساس به دنبال وقوع دو انفجار در بغداد و همچنین تشدید حملات داعش به نیروهای مسلح عراق، کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق خواستار حضور فرماندهان امنیتی این کشور در نشست پارلمان شد و شماری از فرماندهان امنیتی این کشور را برای حضور در نشست پارلمان دعوت کرده است. طبق اعلام این کمیته، مقامات امنیتی که پارلمان عراق میزبان آنها خواهد بود؛ فرمانده عملیات بغداد، معاون وزیر کشور در امور اطلاعاتی، مدیر اطلاعات نظامی، مدیر بخش اطلاعات و امنیت وزارت دفاع، مدیر کل اطلاعات و مبارزه با تروریسم وزارت کشور و مدیر امنیت ملی در استان بغداد هستند. این کمیته از مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواست که با حضور این افراد در نشست پارلمان موافقت کند تا موعد میزبانی از آنها تعیین شود.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که نهاد ریاست جمهوری عراق دیروز (یکشنبه) بیش از ۳۴۰ حکم اعدام صادره از دادگاه‌های ویژه عراق را در پرونده‌های مختلف تروریستی و جنایی صادر کرد. منابع دولت عراق گفته‌اند که تایید این احکام بعد از بررسی دقیق پرونده‌های ارسالی از همه جنبه‌های قانونی و حقوقی انجام شد. این منبع گفت: نهاد ریاست جمهوری همچنان به تایید احکام وارده براساس چارچوب‌های معمول ادامه می دهد و با این موضوع با لحاظ کردن جوانب احتیاط و بدون در نظرگرفتن هر مساله دیگری برخورد می‌کند. به نوشته برخی منابع خبری عراقی، ۶۳۰۰ تروریست محکوم به اعدام فقط در زندان «حوت» در شهر ناصریه در استان ذیقار نگهداری می‌شوند که هزینه نگهداری آنها سالانه بالغ ۵۰ میلیون دلار است. برخی دیگر از کارشناسان امنیتی عراقی می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست وابسته به سعودی انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.