فرشاد گلزاری

 امروز سوم ژانویه 2021 میلادی است و تنها 17 روز دیگر تا خروج کامل «دونالد ترامپ» از کاخ‌سفید باقی مانده است. بسیاری بر این عقیده‌اند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به راحتی از اتاق بیضی‌شکل خارج می‌شود و «جو بایدن» جای او را خواهد گرفت؛ به عبارتی دیگر طیف خوش‌بینِ آمریکا که عموماً از خبرنگاران، مفسران و کارشناسان مسائل سیاست داخلی این کشور تشکیل شده‌اند معتقدند که هیچ اتفاق خاصی قبل و حین مراسم تحلیف بایدن رخ نخواهد داد و هیچ مانعی در این میان وجود ندارد.

از سوی دیگر طیف دیگری وجود دارند که به نوعی نسبت به این ماجرا بدبین هستند. آنها معتقدند که ترامپ در روزهای باقی‌‌مانده ممکن است که دست به اقدام‌های متعددِ ساختارشکنانه بزند که می‌تواند اوضاع را به ضرر دموکرات‌ها رقم بزند. شاید این تحلیل هم بسیار محافظه‌کارانه و منفی‌بافی باشد اما اگر به اقدام اخیر ترامپ توجه کنیم به خوبی می‌بینیم که او نه تنها به دنبال باقی گذاشتن یک خرابه از خود برای بایدن است، بلکه می‌خواهد از این وضعیت به نفع خود در عرصه مالی و تجاری هم استفاده کند. روزنامه ایندیپندنت روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که به خاطر در نظرگرفتن احتمال پیروزی دونالد ترامپ و برگزاری مراسم تحلیفش، ماه‌ها بود که رزرو اتاق در هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن برای تاریخ ۱۶ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ امکان‌پذیر نبود اما این هتل چند روز پیش امکان رزرو اتاق برای این بازه زمانی را فراهم کرده است.

لغو وتوی ترامپ توسط مجلس سنا نشان می‌دهد که جمهوریخواهانی که روزی پشت ترامپ همانند کوه (به خصوص در قضیه استیضاحش) ایستاده بودند، حالا به او پشت کرده‌اند و حتی معتقدند که او در حال به خطر انداختن وجهه و امنیت ملی ایالات متحده است

 ایندیپندنت در ادامه گزارش خود نوشته است که امکان رزرو اتاق‌ها ابتدا با هزینه‌ای بالاتر از حد معمول فراهم شد و هزینه اقامت در سوئیت‌های هتل ترامپ تقریبا با یک افزایش سه برابری از شبی ۸۸۶ دلار به ۲۲۲۵ دلار افزایش یافته است. همین خبر که از منظر بسیاری از تحلیلگران داخلی ارزش خبری ندارد، به خوبی به ما می‌فهماند که ترامپ حالا که سقوط در انتخابات سوم نوامبر را پذیرفته، به دنبال آن است تا از این وضعیت (همانند چهار سال گذشته) به نفع وجهه خود استفاده کند؛ حال این منافع مالی باشد یا سیاسی! مساله دیگری که در میانة گمانه‌زنی‌ها در مورد رفتار روزهای آینده ترامپ باید مورد نظر قرار بگیرد، ادامه ادعاهای مجدد او مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. او بارها و بارها در هفته‌های اخیر در حساب کاربری توئیتر خود همانند گذشته اعلام کرده که انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر توسط دموکرات‌ها مهندسی شده است و همین چند روز پیش هم اخباری از کارشکنی‌های پنتاگون برای همکاری با تیم انتقال قدرت بایدن منتشر شد.

حالا و در همین راستا یک قاضی فدرال آمریکایی شکایت یک جمهوریخواه مجلس نمایندگان این کشور را با هدف دادن اختیار لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری به معاون رئیس‌جمهور آمریکا (مایک پنس) در زمان شمارش آرای کالج الکترال طی چند روز آینده را به طور رسمی رد کرد. هرچند این خبر برای ترامپ خوشایند نبود، اما مساله و مشکلی که ما باید به آن توجه کنیم این است که او و تیمش قصد دارند تا دقایق نهایی نتایج انتخابات را به چالش بکشند.  

دلیل اینکه می‌گوییم او قصد دارد آشوب جدیدی (ولو در ابعاد کوچک) طی 17 روز باقیمانده برپا کند، توئیت‌های او در حساب کاربری ریاست جمهوری آمریکا نیست، بلکه ترامپ فرمان به میدان آمدن طرفدارانش را صادر کرده است.

قهر کنگره با ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (شنبه) در توئیتی برای برگزاری یک تجمع اعتراضی با عنوان «دزدی را متوقف کنید» در روز ششم ژانویه ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در واشنگتن دی.سی، فراخوان داد.

توجه داشته باشید که این فراخوان مصادف با همان روز برگزاری نشست مشترک در کنگره آمریکا برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر است و به همین دلیل باید گفت که ترامپ حتی قوای قانونگذار کشورش را هم قبول ندارد. چند هفته پیش نیز ترامپ به جلب توجه درباره این رخداد مربوط به ششم ژانویه پرداخته و در ۱۹ دسامبر در توئیتی درباره برگزاری یک اعتراض بزرگ طی روزهای آینده در واشنگتن دی.سی صحبت کرده و از دنبال‌کنندگانش خواست آنجا باشند.

اینکه می‌گوییم ترامپ قصد دارد آشوب جدیدی (ولو در ابعاد کوچک) طی 17 روز باقیمانده برپا کند، استناد به توئیت‌های او در حساب کاربری ریاست‌ جمهوری آمریکا نیست، بلکه او فرمان به میدان آمدن طرفدارانش را صادر کرده است

او اضافه کرد که این اعتراض «وحشی خواهد بود»! اقدامات او بدون تردید نوعی اعتراض از جنس «فرمانروایی کارفرما بر کارگران» است. ترامپ خود را کارفرمای طرفدارانش می‌داند و معتقد است که تمام کسانی که به نوعی با او همذات‌پنداری می‌کنند در حقیقت کارگر او هستند.

ترامپ اوامرش را به پایگاه اجتماعی خود که این روزها بسیار عصبانی هستند مخابره می‌کند و در مقابل آنها هم که خود را بازنده می‌دانند و آرمان‌های خودشان را بر باد رفته می‌بینند، خود را موظف به تمکین از دستورات ترامپ می‌دانند. این جماعت معتقدند که ترامپ برای مقابله با شر و شیطانی به اسم «دموکرات‌ها» وارد کاخ‌سفید شده بود و در این مدت توانست تمامِ غیرآمریکایی‌ها را درو کند.

نمونه این امر را می‌توان در دستور اخیر مهاجرتی ترامپ مشاهده کرد. او با وجود اینکه تنها چند روز دیگر قرار است از کاخ‌سفید خارج شود، دستور تعلیق صدور کارت سبز و همچنین انواع روادید برای ورود مهاجران به آمریکا را تا پایان ماه مارس تمدید کرد. کاملاً واضح است که ترامپ در حالی بار دیگر بر سیاست‌های ضد مهاجرتی خود تاکید کرد که جو بایدن بارها وعده داده تمام این محدودیت‌ها را لغو و فضا را برای مهاجران هموارتر از دوران ریاست جمهوری ترامپ خواهد کرد. از سوی دیگر اتفاق مهم دیگری در این میان رخ داده که به نوعی نشان می‌دهد هم‌حزبی‌های ترامپ هم از دست او به ستوه آمده‌اند.

ترامپ اخیراً مصوبه کنگره برای تامین بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع را وتو کرده بود اما مجلس سنای ایالات متحده با ۸۱ رای موافق در برابر ۱۳ رای مخالف به لغو وتوی رئیس‌جمهوری علیه مصوبه تامین بودجه دفاعی رای داد. نکته اینجاست که رای‌گیری مجلس سنا به طور استثنایی در اولین روز از سال ۲۰۲۱ برگزار شد و این نشان می‌دهد که جمهوریخواهانی که روزی پشت ترامپ همانند کوه (به خصوص در قضیه استیضاحش) ایستاده بودند، حالا به او پشت کرده‌اند و حتی معتقدند که او در حال به خطر انداختن وجهه و امنیت ملی ایالات متحده است.

گسل‌های سیاسی - اجتماعی در داخل ایالات متحده به حدی عمیق شده که جو بایدن شامگاه جمعه در پیامی توییتری نوشت «چالش‌هایی که ما به عنوان یک ملت با آنها مواجه هستیم، در عرض یک شب محو نمی‌شود و پس از یک سال درد و مرگ، بیایید در ۲۰۲۱ متحد شویم، التیام ببخشیم و بازسازی کنیم».

بر این اساس و با توجه به فعل و انفعالاتی که در صحنه داخلی آمریکا با محوریت ترامپ رخ داده، به نظر می‌رسد که همه منتظر پایان دوران وحشت طی 17 روز آینده هستند؛ وحشتی که ممکن است این روزها کار دست خاورمیانه بدهد.