با به خشونت کشیده شدن اعتراضات در استان سلیمانیه در منطقه کردستان عراق، دست‌کم 6 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند، مقامات این منطقه مقررات منع آمد و شد وضع کرده‌اند و اربیل، روز گذشته (چهارشنبه) یک هیأت بلندپایه برای یافتن «راهکاری فوری» به بغداد اعزام می‌کند. به گزارش الجزیره، از دوم دسامبر جاری شهرهای مختلف استان سلیمانیه در منطقه کردستان عراق، شاهد تظاهرات صدها نفری در اعتراض به فساد، بحران مالی و تأخیر در پرداخت حقوق است و در جریان این اعتراض‌ها مقرهای دو حزب حاکم منطقه کردستان به آتش کشیده شده‌اند و دست‌کم ۶ معترض کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. بخش اصلی  این اعتراضات به عدم پرداخت حقوق کارمندان باز می‌گردد. موضوع از این قرار است که منطقه کردستان از سال ۲۰۱۳ با وجود مخالفت بغداد، اقدام به صادرات نفت خام از طریق ترکیه کرد که با واکنش دولت مرکزی و قطع حقوق کارمندان این منطقه و کاهش سهم اربیل در بودجه دولت مرکزی همراه شد. سرانجام پس از مذاکرات متعدد و پراکنده میان دو طرف در قانون بودجه ۲۰۱۹، دولت مرکزی عراق متعهد شد در قبال دریافت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت منطقه کردستان، حقوق کارمندان را پرداخت کند اما «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت به صراحت اعلام کرد که کردستان حتی یک قطره نفت هم به دولت مرکزی تحویل نداده است. به همین دلیل نیز پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان در گرو عملکرد دولت این منطقه در قبال پرونده جنجالی نفت ماند. با وجود اصرار بغداد بر دریافت ۲۵۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردستان،اربیل می‌گوید: مسئله پرداخت ۲۵۰ هزار بشکه نفت نیست، بلکه مشکل این است که قطع سهم منطقه کردستان از بودجه از سال ۲۰۱۴ باعث شده که اربیل بدهی‌های زیادی داشته باشد. این در حالی است که به اذعان شماری از نمایندگان کُرد منطقه کردستان از جمله «سرکوت شمس الدین» رئیس فراکسیون المستقبل و نماینده پارلمان عراق، فساد بزرگی در  پرونده نفتی منطقه کردستان وجود دارد و مافیاها نفت را قاچاق می‌کنند و کسی از درآمدهای نفتی و پولهایی که وارد منطقه کردستان می‌شود، اطلاع ندارد و همین امر موجب اختلافات زیاد داخلی در اقلیم شده است.

منابع خبری بغداد از افزایش شمار قربانیان تظاهرات در منطقه کردستان عراق خبر داد و نوشت که بنا به گزارش شب گذشته منابع پزشکی رسمی در اقلیم کردستان، شمار قربانیان معترض به فساد، بحران مالی و تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان به شش کشته و ده‌ها زخمی رسید. بنا بر این گزارش، نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از مقرهای حزبی در شهرک «چمچمال» در استان سلیمانیه، دوشنبه پیش به سوی تظاهرات‌کنندگان تیراندازی کردند که طی آن یک جوان 26 ساله کشته شد. به گفته یک منبع آگاه محلی و هیأت عالی حقوق بشر در بغداد، دوشنبه شب نیز در جریان تیراندازی در شهرک‌های «کفری» و «دربندخان» دو معترض کشته شدند. با این وجود تظاهرات‌کنندگان نیز در شهرکهای مختلف سلیمانیه به خیابان آمدند و حقوق از دست رفته خود را مطالبه کردند.

این در حالیست که تداوم خشونت‌ها در جریان اعتراضات در استان سلیمانیه واقع در منطقه کردستان با اعتراض و محکومیت شدید هیأت سازمان ملل در عراق (یونامی) همراه شد و دیروز طی بیانیه‌ای خواستار تحقیق فوری برای شناسایی عاملان خشونت در جریان این تظاهرات‌ها و محاکمه فوری آنها شد. در همین راستا مقامات امنیتی در اقلیم کردستان از روز سه‌شنبه مقررات منع آمد و شد را در چهار شهر استان سلیمانیه و سه منطقه اطراف آن به مدت ۲۴ ساعت با هدف برقراری امنیت وضع کردند. از سویی دیگر دولت منطقه کردستان تصمیم گرفت تا یک هیأت به بغداد اعزام کند تا در مورد برخی مسائل امنیتی و معیشتی به مذاکره بپردازند.