کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان بعد از شمارش ۵۰.۴۵ درصد آرا اعلام کرد: حزب حاکم رؤیای گرجستان، در انتخابات پارلمانی با ۴۹.۹۸ درصد آرا در صدر است. به گزارش اسپوتنیک، بنا بر اعلام این کمیسیون، نیروی اپوزیسیون که شامل حزب سابقاً حاکم «جنبش متحد ملی» می‌شود، ۲۴.۹۲ درصد آرا را به دست آورده است. نتایج اولیه پیش‌تر نشان داد که در مجموع ۷ حزب برای راه یافتن به پارلمان گرجستان در رقابت هستند: حزب حاکم رؤیای گرجستان، حزب سابقاً حاکم جنبش متحد ملی که بخشی از ائتلاف قدرت در اتحاد است، گرجستان اروپایی، اتحاد میهن‌پرستان گرجستان، تلاش برای گرجستان، حزب آزادی‌خواه گیرچی و استراتژی آقماشنبلی. کمیسیون مرکزی انتخابات (CEC) اعلام کرد که دور دوم انتخابات پارلمانی باید در ۱۵ حوزه، از بین ۳۰ حوزه انتخابیه برگزار شود. انتظار می‌رود نمایندگان حزب حاکم رؤیای گرجستان و ائتلاف اپوزیسیون قدرت در اتحاد است، در دور دوم انتخابات شرکت کنند. به دنبال نتایج اولیه، گیورگی گاخاریا، نخست‌وزیر گرجستان در صفحه فیسبوک خود نوشت: ما برنده شدیم! و افزود که با این حال هنوز اعداد رسمی اعلام نشده‌اند. وی اظهار کرد: ما به تمام دنیا نشان دادیم که ما بخشی از تمدن اروپایی هستیم و لیاقت آن را داریم که جای خود را در خانواده بزرگ اروپایی به دست آوریم، که قطعاً آن را حفظ خواهیم کرد. تامار ژوانیا، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات شنبه شب به خبرنگاران گفت که انتخابات جز در چند مورد، در یک جو آرام برگزار شد. این در حالی است که یکی از اعضای اپوزیسیون کمیسیون مرکزی انتخابات، در جلسه مطبوعاتی فریاد کشید که نتایج تقلبی است. ژوانیا توضیح داد که این‌ها فقط نتایج اولیه هستند و تمام آرا هنوز شمارش نشده‌اند. تلویزیون گرجستان گزارش داد که رهبران احزاب اپوزیسیون، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری اعتراضات و مخالفت با نتایج انتخابات روز شنبه، بیرون ساختمان کمیسیون هستند. بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، پلیس اواخر روز شنبه اجازه نداد خبرنگاران به ساختمان کمیسیون، وارد یا نزدیک آن شوند. انتخابات پارلمانی روز شنبه در گرجستان، نخستین باری بود که از روش رأی‌گیری نخست‌گزینی (به معنی برنده بودن نامزد حائز آرای بیشتر، حتی در صورت به دست نیاوردن اکثریت مطلق آرا) در این کشور استفاده شد. بنا بر اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات، درصد مشارکت مردم در این انتخابات، ۵۶.۱۱ درصد بود.

ساکاشویلی از نامزدی نخست‌وزیری انصراف داد

«میخائیل ساکاشویلی»، رئیس جمهور سابق گرجستان که اخیراً از برنامه خود برای بازگشت به گرجستان و خدمت به کشورش خبر داده بود، روز شنبه گفت که به دنبال گرفتن سمت نخست‌وزیری این کشور نیست. در ماه سپتامبر، گریگول واشادزه، رهبر جنبش متحد ملی گرجستان گفت که حزب اپوزیسیون و جنبش اپوزیسیون قدرت در اتحاد است در صورتی که در انتخابات پارلمانی پیروز شوند، ساکاشویلی را نامزد سمت نخست‌وزیری خواهند کرد. وی از این تصمیم استقبال کرد و گفت که آماده است که دست‌کم به مدت ۲ سال، این سمت را بر عهده بگیرد. ساکاشویلی روز شنبه در مصاحبه‌ای اظهار کرد: علاقمند به هیچ سمتی، از جمله سمت نخست‌وزیری گرجستان نیستم. اما طی روزهای آینده اعلام می‌کنم که از لحاظ فیزیکی، کجا خواهم بود.

برنامه اپوزیسیون گرجستان برای برگزاری تجمع در تفلیس

«نیکا ملیا»، از اعضای جنبش ملی اظهار کرد:‌ اپوزیسیون گرجستان، با نتایج اولیه انتخابات پارلمانی روز شنبه موافقت نکرده و به مردم این کشور فراخوان داده روز گذشته (یکشنبه) در تجمع اعتراضی در تفلیس، پایتخت این کشور شرکت کنند. وی گفت: این انتخابات نبود، بلکه جنگ بود و ما جنگ را نباخته‌ایم. پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات از سوی رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات، نمایندگان چندین حزب اپوزیسیون جمع شدند تا برای یک اقدام متحد، برنامه‌ریزی گنند و گفتند که با نتایج موافق نیستند.