فرشاد گلزاری

 پس از آنکه رئیس‌جمهوری آمریکا خبر ابتلای خود به کرونا را منتشر کرد و روز جمعه در بیمارستان نظامی «والتر رید» متعلق به نیروی زمینی ارتش آمریکا بستری شد، بسیاری از رسانه‌ها، تحلیلگران و حتی مقامات ایالات متحده و سایر کشورها در مورد سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز تردید و نگرانی کرده‌اند و همین مساله باعث شده تا دامنه گمانه‌زنی‌ها ساعت به ساعت افزایش پیدا کند.

کمتر از پنج هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده و تا به حال در تاریخ سیاسی این کشور، یک نامزد انتخابات هرگز از ماراتن رقابت‌ها خارج نشده است. اما بستری شدن دونالد ترامپ در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا، ابهامات و پرسش‌هایی را در مورد این فرضیه مطرح کرده است. در این میان باید توجه داشت که قانون اساسی آمریکا، تنها در صورت فوت یا ناتوانی رئیس‌جمهوری این کشور در اجرای وظایف خود، امکان جایگزینی معاون رئیس‌جمهور به جای او را پیش بینی کرده است و حالا سوالی که مطرح می شود این است که اگر ترامپ ۷۴ ساله یا رقیب دموکرات آن، بایدن ۷۷ ساله در انتخابات سوم نوامبر شرکت نکنند، چه پیش خواهد آمد؟ سوال اصلی دیگر این است که آیا می‌توان انتخابات را به تعویق انداخت؟ البته این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده خواهد بود و احتمال وقوع آن بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه حتی در سال ۱۸۶۴، در بحبوحه جنگ داخلی این کشور، انتخابات ریاست جمهوری بر طبق برنامة پیش‌بینی شده انجام شد.

 در این میان بر اساس قانون اساسی آمریکا، احزاب دموکرات و جمهوریخواه، در صورت عدم حضور نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدی دیگر را جایگزین می‌کنند، اما چنین فرضیه‌ای نیز در آستانه برگزاری انتخابات بعید به نظر می‌رسد. نامزد جدید دموکرات‌ها باید از سوی حدود ۴۵۰ عضو کمیسیون ملی حزب (DNC) انتخاب شود. نامزد جدید جمهوری‌خواهان نیز باید از سوی حدود ۱۶۸ عضو کمیسیون ملی (RNC) انتخاب شود؛ همچنین کمیسیون ملی (RNC) می‌تواند به ۲۵۰۰ نماینده خود اجازه دهد تا نامزد جایگزین را انتخاب کنند و در هر صورت کاندیدای جدید جمهوریخواهان با اکثریت ساده انتخاب می‌شود. اما مشکل فقط اینجا نیست، بلکه مشکل دیگر آن است که ده‌ها میلیون برگه رای‌گیری قبلاً چاپ شده است و زمان کافی برای چاپ مجدد برگه‌های رای‌گیری به نام‌های مایک پنس (در صورت فوت ترامپ و جایگزینی او به عنوان نامزد جمهوریخواهان) وجود ندارد.

فوت شدن ترامپ یک احتمال است ولی با توجه به تکنولوژیِ موجود به نظر نمی‌رسد که کادر پزشکی آمریکا بگذارند رئیس‌جمهوری بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا به این راحتی جان به جان‌آفرین تسلیم کند اما می‌تواند یک فضای تبلیغاتی را خلق کند

علاوه بر این مساله، بر اساس مطالعه انجام شده از سوی دانشگاه فلوریدا، بیش از ۳.۱ میلیون رای دهنده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا قبلاً از طریق پُستی رای داده‌اند و درنهایت اینکه مهلت معرفی نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چندین ایالت گذشته است.

در این راستا باید توجه داشت که بر اساس قانون اساسی آمریکا، کنگره این کشور می‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد؛ اما تعویق رای‌گیری تا به اینجای کار نامحتمل به نظر می‌رسد؛ چراکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طبق قانون هر چهار سال یک بار یک روز پس از اولین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود و به همین دلیل انتخابات ریاست جمهوری پیش رو قرار است روز سه‌شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شود که برخی‌ها در داخل ایران به اشتباه فکر می‌کنند ترامپ و تیمش از قصد و با برنامه‌ریزی قبلی روز 13 آبان (تسخیر سفارت آمریکا) را انتخاب کرده‌اند. در این میان احتمال موافقت مجلس نمایندگان با تعویق انتخابات در حالی که دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های آنرا در اختیار دارند هم بسیار کم است. دموکرات‌ها با تکیه بر نظرسنجی‌هایی که از پیشتازی «جو بایدن»، نامزد این حزب حکایت دارد به احتمال زیاد از برگزاری به موقع انتخابات حمایت خواهند کرد اما مساله دیگر ویدئویی است که ترامپ از بیمارستان والتر رید در حومه واشنگتن ارسال کرده است. او در ویدیویی چهار دقیقه‌ای که در توییتر منتشر کرد، خسته به نظر می‌رسید.

ترامپ در حالی که پشت میزی مقابل پرچم آمریکا نشسته بود، اعلام کرد در ابتدا که به مرکز درمانی والتر رید رسیدم حال خیلی خوبی نداشتم اما حالا بهتر هستم و فکر می‌کنم که ظرف چند روز آتی، آزمون واقعی برگزار خواهد شد! اینکه آیا از نظر ترامپ آزمون واقعی، آزمایش‌هایی است که روی آن صورت خواهد گرفت یا بحث برگزاری کمپین‌های انتخاباتی‌اش توسط او یا مایک پنس؛ ابهامی است که پس از انتشار ویدئو به آن دامن زده شده است اما سوال اصلی این است که «سورپرایز اکتبر» چه رویدادی خواهد بود و چگونه جمهوریخواهان از آن رونمایی خواهند کرد؟

سورپرایز اکتبر از کجا اعلام می‌شود؟

در روند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هر کدام از نامزدهای حزب دموکرات و جمهوریخواه این اجازه را دارند که در ماه اکتبر یک برگ برنده یا «کارت سبز» برای به چالش کشیدن نفر مقابلشان رو کنند که به آن «سورپرایز اکتبر» می‌گویند. این برگ برنده به نوعی باید رو شود که باعث ایجاد یک چالش جدی برای هرکدام از رقبا شود که می تواند مسائل و اسناد پنهان و مهم کاری یا خانوادگی به حساب بیاید و باید به نوعی باشد که حریف را به نفس نفس زدن بیاندازد.

ممکن است بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد و پس از آن هدف قرار گرفتن مواضع و مقرهای نظامی حشدالشعبی از سوی آمریکایی‌ها، «سورپرایز اکتبر» باشد که بدون تردید تبعاتی را برای تهران دارد

بسیاری از منتقان ترامپ معتقدند که بستری شدن او و همسرش ملانیا در بیمارستان، یک دروغ مهندسی شده است تا او بتواند در فاز اول توجه و طرفداری همه را به سمت خود جلب کند. این طیف معتقدند ترامپ در فاز دوم با جلب توجه و دلسوزیِ عمومی، از واکسن کرونا رونمایی می‌کند و سعی می‌کند تا او و همسرش اولین نفراتی باشند که این واکسن روی آنها آزمایش می‌شود و در فاز سوم به عنوان یک قهرمان از بیمارستان وارد دفترش در کاخ‌سفید می‌شود.

بر این اساس این همان «سورپرایز اکتبر» خواهد بود اما برخی دیگر معتقدند که نه تنها مبتلا شدن ترامپ به کرونا، بلکه حتی واکسن کنترل این ویروس، در حد و اندازه واقعه بسیار مهمی به نام «سورپرایز اکتبر» نیست. آنها معتقدند که این سورپرایز حتی در از خاک آمریکا اعلام نخواهد شد، بلکه ممکن است در منطقه خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس نهفته باشد. در اینباره طیف مذکور معتقدند که ممکن است بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد و پس از آن هدف قرار گرفتن مواضع و مقرهای نظامی حشدالشعبی از سوی آمریکایی‌ها، «سورپرایز اکتبر» باشد که بدون تردید تبعاتی را برای تهران دارد. در فاز دوم همین طیف معتقدند که ترامپ و تیم او دست به این کار نخواهند زد و در دقیقه 90، عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل را «سورپرایز اکتبر» اعلام کنند.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از منتقدان ترامپ معتقدند او اسیر همان ویروسی شده که از ماه‌ها قبل آن را به تمسخر گرفته بود و حتی در استفاده از ماسک هم مقاومت می‌کرد. به هر ترتیب موضوع فوت شدن ترامپ یک احتمال است ولی با توجه به تکنولوژیِ موجود در آمریکا به نظر نمی‌رسد که کادر پزشکی این کشور اجازه دهند رئیس‌جمهوری بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا به این راحتی جان به جان‌آفرین تسلیم کند، ولی می‌تواند یک فضای تبلیغاتی را خلق کند.