آمریکا به دولت عراق و شرکای دیپلماتیکش گفته که قصد دارد تا به طور کامل سفارتش در بغداد را تخلیه و آن را به اربیل منتقل کند، مگر آنکه عراق حملات گاه و بیگاه به مقرهای دیپلماتیک آمریکا را کنترل و متوقف کند؛ تصمیمی که مقام‌های عراق گفته‌اند آنها را شگفت‌زده کرده است. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: احمد ملا طلال، سخنگوی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه گفت: امیدواریم که دولت آمریکا این تصمیم را مورد بازبینی قرار دهد. گروه‌هایی قانون شکن هستند که تلاش می‌کنند تا این رابطه را متزلزل کنند و تعطیلی سفارت می‌تواند پیامی مثبت برای آنها باشد. به گفته یک فرد مطلع، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا شنبه شب الکاظمی را از این تصمیم مطلع کرد. دو مقام غربی در بغداد نیز گفتند، هیات‌های دیپلماتیک‌شان بابت این تصمیم و طرح مطلع شده‌اند. یک دیپلمات آمریکایی گفت که روز یکشنبه همچنان مشخص نشد که آیا کاخ‌سفید خروج احتمالی سفارت آمریکا از بغداد را تایید کرده یا نه و چه چیزی دولت ترامپ را بر آن داشته تا این طرح را مطرح کند. اگر دولت این اقدام را اجرایی کند، انتظار می‌رود که تعطیلی سفارت ظرف ۹۰ روز اجرایی شود که این بازه زمانی به واشنگتن این فرصت را می‌دهد تا درباره این تصمیم ارزیابی مجددی داشته باشد. یکی از مقام‌های عراقی نیز گفت، دولت آمریکا خواستار اقدام قاطع علیه شبه نظامیان شده و گفته که این تعطیلی می‌تواند منتفی شود اگر اقدامات قاطع برای توقف حملات صورت گیرد.

تصمیم ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی در خارج از فرودگاه بغداد در ژانویه باعث تشدید تنش در عراق شده است. قانونگذاران عراقی بر خروج نیروهای آمریکایی تاکید دارند. گروه‌های شبه نظامی نیز کمپین راکتی و حملات بمب گذاری در مقیاس کوچک را علیه سفارت آمریکا و پایگاه‌های نظامی عراق که میزبان نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا هستند، افزایش داده‌اند. دو نیروی آمریکایی، یک انگلیسی و چند نیروی امنیتی عراق در حملات راکتی سال جاری میلادی از سوی این شبه نظامیان کشته شده‌اند.

در ماه‌های اخیر، بمبگذاری در مقیاس کوچک کاروان‌های مرتبط با ائتلاف تحت رهبری آمریکا را هدف قرار داده‌اند. رانندگان عراقی به دلیل آنکه در مرکز توجه حملات هستند، مایه نگرانی برای آنها شده است. یک بمب کار گذاشته شده در نزدیکی کاروانی از سفارت انگلیس در بغداد در ماه جاری میلادی نشان دهنده یک فاز جدید احتمالی در کمپین این شبه نظامیان است. این در حالیست که چالش‌های الکاظمی بسیار عمیق شده و مقام‌های عراقی می‌گویند که نخست وزیرشان از حمایت کمی برخوردار است. الکاظمی تلاش کرده تا شبه نظامیان را با هدف قرار دادن منافع مالی آنها و ساختارسازی مجدد دستگاه امنیتی عراق به منظور ایجاد اعتماد در میان متحدان، هدف قرار دهد. شبه نظامیان اما با افزایش حملات علیه هیات‌های دیپلماتیک به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند. این تصمیم آمریکا پس از سفر ماه گذشته میلادی الکاظمی به واشنگتن است که از سوی دو طرف به عنوان نشانه‌ای از احیای همکاری دیده شد. یکی از مقام‌های ارشد دفتر الکاظمی روز یکشنبه گفت که نخست‌وزیر با شرکای اروپایی برای تلاش در متقاعد کردن آمریکا در تغییر تصمیمش وارد لابی شده و اعلام کرد که این اقدام می‌تواند پیامدهای منفی بر ثبات عراق بگذارد. مقام‌های سه سفارت اروپایی در بغداد نیز گفتند، کشورهایشان حتی اگر آمریکا عراق را ترک کند، در این کشور می‌مانند. هیات آمریکا در عراق همچنین پایگاهی را برای عملیات در جریان خود در سوریه ایجاد کرده است و کمتر از ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه هستند و بسیاری هم به حضور آمریکا در عراق بابت اقدامات لجستیکی و سفر متکی‌ هستند.