تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از توافق اقتصادی صربستان و کوزوو که با میانجیگری ترامپ صورت گرفت و اعلام غافلگیرانه انتقال سفارت صربستان به قدس اشغالی در جریان این نشست، به خوبی حکایت از تکبر رئیس جمهور آمریکا و نوع برخورد تحقیر آمیزش با رهبران کشورها در ازای وعده هایی به آنها دارد. اخیرا و پس از اعلام توافق کوزوو و صربستان برای عادی سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی و انتقال سفارت صربستان به قدس اشغالی از زبان دونالد ترامپ، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از این نشست جنجال زیادی به پا کرد به ویژه که در ویدئوهای منتشر شده از این نشست رئیس جمهور صربستان کاملا تسلیم به نظر می‌رسد و حتی به گنجاندن بند انتقال سفارت کشورش به قدس‌اشغالی که وی را شوکه کرده هم اعتراضی نمیکند. در همین‌باره شبکه المیادین در مطلبی در تحلیل رفتارهای هر یک از حاضران در این نشست چنین نوشت: فعالان در شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌دهد، رئیس‌جمهور آمریکا الکساندر ووچیچ همتای صربستانی خود را مانند یک دانش‌آموز در مقابل میزش نشانده است. همچنین در این ویدئوها الکساندر ووجیچ، رئیس جمهور صربستان هنگام قرائت بیانیه‌ای توسط ترامپ درباره انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی، با شنیدن این مطلب کاملا غافلگیر شده و گویا که از گنجانده شدن این بند بی‌اطلاع است و به همین دلیل به برگه‌های در دستش نگاه می‌کند تا از وجود چنین بندی در آن‌ها اطمینان حاصل کند. این تصویر جایگاه بارزی در کتاب روابط دیپلماتیک بین المللی آمریکا دارد نه به خاطر اهمیت دیدار بلکه به خاطر احمقانه بودن آن. نحوه چیدمان افراد حاضر در این نشست به نحوی است که شباهت زیادی به نشستن دانش‌آموز (ووچیچ) مقابل ناظر یا معلم (ترامپ) دارد درحالی که نه ترامپ اخلاق یک معلم را دارد و نه ووچیچ تواضع دانش‌آموز را و بی‌تردید ووجیچ دنبال چیزهای دیگری است که ترامپ را راضی نگه دارد.

در این نشست صربستان و کوزوو توافق عادی‌سازی اقتصادی بین دو کشور را امضا کرده‌اند درحالی که بندهای این توافق شامل جزئیات مربوط به خاورمیانه و اسرائیل است همانطور که در ویدیوی منتشر شده رئیس‌جمهور صربستان حین اعلام انتقال سفارت این کشور به قدس غافلگیر شده است. این ویدئو نشانگر این است که ترامپ از مرحله نقض توافق‌ها به مرحله فریب و نیرنگ رسیده تا با هر ابزاری رضایت اسرائیل را جلب کند.

سوال این است که چرا ووچیچ این رفتار را قبول کرده است؟ کاملا واضح است که وعده‌ها و ضمانت‌هایی از جانب آمریکا وجود دارد. در اینباره یک خبرنگار در کاخ‌سفید فاش کرد که ترامپ وعده‌هایی درباره افزایش سطح سرمایه‌گذاری در صربستان و سفرش به این کشور در صورت انتخاب مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری داده است. اما چالش کنونی رئیس‌جمهور صربستان این است که او روابط ممتاز و تاریخی با روسیه و چین دارد و اکنون بعد از آنچه در کاخ‌سفید رخ داد چگونه می‌خواهد با این دو کشور روبرو شود؟ رئیس‌جمهور صربستان در واقع با این کار هدیه زیبایی به اسرائیل داد. در تصاویر منتشر شده رئیس‌جمهور صربستان خوشحال از این نشست بیرون می آید شاید دنبال دستاوردی برای حفظ آبروی خود و افزایش قدرتش است اما تردیدی نیست ترامپی که یک روز از تهدید کردن مهاجران به انداختنشان در دهان تمساح باکی نداشت هرگز از خوار کردن روسای جمهور کشورها یکی پس از دیگری باکی ندارد. ترامپ نخست‌وزیر کوزوو را نیز به همین شکل برای صحبت با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بر روی صندلی نشاند. در حقیقت سیاست آمریکا بر استکبار متکی است و تفاوت رئیس‌جمهور کنونی با روسای جمهور قبلی این است که ترامپ این تکبر و حماقت را در دولت و سیاست خود نشان می‌دهد.