اصلی‌ترین پروژه سیاسی ولادیمیر پوتین در سال جاری میلادی که همه‌پرسی قانون اساسی است و به او اجازه می‌دهد تا ۲۰۳۶ در قدرت بماند، روز گذشته (چهارشنبه) تکمیل می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، رای‌گیری سراسری درباره اصلاحات، دوره تصدی ولادیمیر پوتین را تجدید می‌کند و اجازه می‌دهد تا او دو دوره شش ساله دیگر در راس قدرت باقی بماند. برای اولین بار در تاریخ روسیه، شعبه‌های اخذ رای یک هفته باز بود تا از تراکم جمعیت بکاهد و میزان مشارکت مردمی در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا تقویت شود. ولادیمیر پوتین با کمپین گسترده‌ای که برای جلب نظر رای‌دهندگان روس برای پذیرفتن این تغییرات به راه انداخت، تضمین کرد که نتایجی که مایل است دریافت کند. در واقع، هدف این همه‌پرسی برای تحکیم قدرت او می‌تواند در نهایت به تحلیل جایگاهش منجر شود و علت آن روش‌های غیر متعارف پوتین برای تقویت مشارکت و مبنای حقوقی مشکوک برای برگزاری این رای‌گیری است. گلب پاولوفسکی، تحلیلگر سیاسی و مشاور سیاسی سابق کرملین گفت فشار بی‌امان برای برگزاری رای‌گیری، با وجود سطح بالایی از همه‌گیری ویروس کرونا، نشان‌دهنده آسیب‌پذیری بالقوه رهبر روسیه است. او گفت: پوتین به حلقه نزدیکانش اعتماد ندارد و نگران آینده است.

 او یک اثبات انکارنشدنی حمایت عمومی می‌خواهد. این رأی‌گیری تکمیل‌کننده تحولاتی است که از ژانویه با ارائه پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی آغاز شد. او پیشنهاد گسترش اختیارات پارلمان و توزیع مجدد قدرت در بین بازوهای دولت روسیه را ارائه کرد و این گمانه‌زنی به وجود آمد که او ممکن است پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۴ به عنوان رئیس پارلمان یا به عنوان رئیس شورای کشور به کارش ادامه دهد. این اصلاحات که همچنین تاکیدی بر اولویت قانون روسیه بر هنجارهای بین‌المللی است، ازدواج همجنسگرایان را ممنوع می‌کند و اعتقاد به خداوند را یک ارزش بنیادین در نظر می‌گیرد و فورا در پارلمان تحت کنترل کرملین تایید شد. در این میان در پی پیشنهاد مطرح شده از سوی رئیس جمهوری خودمختار چچن درباره تبدیل شدن پوتین به رئیس جمهوری مادام العمر، سخنگوی کرملین گفت چنین پستی در قانون اساسی روسیه پیش بینی نشده است. خبرگزاری تاس گزارش داد، رمضان قدریف، رئیس جمهوری بخش خودمختار چچن اخیرا پیشنهاد کرده بود که ولادیمیر پوتین به رئیس جمهوری مادام العمری روسیه بدل شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: چنین پستی در قانون اساسی روسیه پیش بینی نشده است. رئیس جمهوری خودمختار چچن گفت: ما باید ولادیمیر پوتین را به عنوان رئیس جمهوری مادام العمری انتخاب کنیم. چه کسی می‌تواند جایگزین او شود؟ چنین رهبر سیاسی در یک مقیاس جهانی وجود ندارد. ما باید به چنین کسی افتخار کنیم. در اصلاحیه قانون اساسی روسیه که به همه‌پرسی عمومی گذاشته شده است، این امکان برای پوتین فراهم شده تا دو دوره شش ساله دیگر به عنوان رئیس جمهوری فعالیت کند.