فرشاد گلزاری

چند روزیست که در فضای مجازی ویدئوها و تصاویری بسیار ناراحت‌کننده از تعرض به مسلمانان هند دست به دست می‌شود. در چند ویدئویی که به نوعی در فضای مجازی (خصوصاً توئیتر) تِرِند شده، اقداماتی را به چشم می‌بینیم که واقعاً انسان را یاد جنگل می‌اندازد. در یکی از همین ویدئوها، مادر و دختر مسلمان توسط «جماعت هندو» دوره شده‌اند و در حال مشت و لگد خوردن هستند. در عکس دیگر، جسم نیمه جان یک جوان 34 ساله در وسط خیابان به تصویر کشیده شده و هر کسی که از کنار او عبور می‌کند با هر چیزی که در دست دارد (چاقو، سنگ، چوب و...) در حال ضربه زدن به سر و پیکر اوست تا شاید او را خلاص کند. این صحنه‌ها نه تنها برای مسلمانان، بلکه (فارغ از دین و مذهب) برای تمام انسان‌هایی که یک سر سوزن به انسان و انسانیت فکر می‌کنند، دردآور است و تنها دو سوال در این میان مطرح می‌شود؛ نخست آنکه در قرن 21 چرا چنین صحنه‌هایی به یکباره و در کمال ناباوری پدید می‌آید؟ سوال دوم (که البته) بسیار مهمتر از اولین سوال است این خواهد بود که در هند چه خبر شده و چرا دولت این کشور ساکت است؟ در مورد پاسخ به سوال اول باید به این موضوع اشاره کنیم که خشونت در دنیای سیاست آن هم در قرن بیست و یکم متاسفانه به یک ابزار تبدیل شده است. اینکه یک روز می‌بینیم در افغانستان طالبان دستش به خون مردم این کشور آلوده است و چند روز بعد می‌بینیم که همین جریان قلم به دستش می‌گیرد و با آمریکایی‌ها توافق صلح امضا می‌کند، نشان از آن دارد که خشونت جزئی از سیاست است.

مثال دیگر داعش یا القاعده هستند که رمزگشایی از تحرکات آنها در این مجال نمی‌گنجند. نوع دیگری از خشونت را این روزها در آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد هستیم؛ به گونه‌ای که جریان‌های راست افراطی که از سیاست‌های مهاجرپذیری دولت‌های خود ناراحت هستند یک به یک به مسلمانان و مهاجران حمله می‌کنند و حتی به‌تازگی دست به حملات مسلحانه می‌زنند. در هند هم همین اتفاق در حال رخ دادن است، اما نوع و ماهیت آن تا حد زیادی فرق می‌کند.

قانون شهروندی: مسلمان‌زدایی به سبک مودی!

همین چند وقت پیش (اواسط سال2019) بود که مودی پس از پیروزی در انتخابات سراسری هند و برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش، خودمختاری منطقه کشمیر را لغو کرد و طوفان سیاسی در دهلی به راه انداخت. در همان زمان اتفاق‌های بسیار درناکی رخ داد که موجب کشته شدن و حصر هزاران نفر در منطقه جامو و کشمیر شد. این پرونده به حدی وارد دالان‌های مبهم و خطرناک شد که نه تنها پاکستان علناً هند را تهدید کرد بلکه حتی احتمال درگیری‌ هسته‌ای میان دو طرف مطرح شد و تا به امروز هم هیچ اتفاق خاصی در جهت عقب‌نشینی کامل دهلی از این موضعش  نیفتاده  است. اگر از این موضوع عبور کنیم، دومین اقدام دولت هند به رهبری «نارندا مودی» بیش از هر چیز دیگر نشان می‌دهد که چرا امروز مسلمانان در دهلی و سایر شهرهای هند مورد تعرض قرار می‌گیرند. اصل ماجرا از این قرار است که روز چهارشنبه ۲۰ آذر 1398 (۱۱ دسامبر 2019) لایحه‌ای با عنوان «حق شهروندی برای مهاجران غیرمسلمان» در هند به تصویب رسید که بر اساس آن پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند، اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود! مسئولان هند درباره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند و جالب آن است که نارندرا مودی‌، نخست‌وزیر هند در آن زمان در توئیترش در این باره نوشته بود که قانون مذکور باعث کاهش رنج افراد بسیاری خواهد شد که به دلایل مذهبی تحت‌پیگرد و آزار هستند!

این روند ادامه داشت تا زمانی که اخیراً ترامپ برای اولین بار به هند سفر کرد. سفر ترامپ مخالفانی داشت و در طول مدتی که در هند حضور داشت زد و خورد میان پلیس و معترضان ادامه داشت؛ اما مساله مهم این است که اعتراضات مذکور یکباره به حرکت علیه مسلمانان تبدیل شد. تا جایی که روزنامه داوون پاکستان در گزارشی نوشته است که همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به هند، ۴۶ فرد کشته و بیش از ۲۵۰ تن مجروح شدند و این در حالی است که چهار مسجد در نتیجه خشونت‌های فرقه‌ای در دهلی به آتش کشیده شدند. در همین راستا، ظفر اسلام خان، سردبیر روزنامه «ملی گازیت» هند معتقد است که اتفاقات اخیر علیه مسلمانان در هند با تظاهرات علیه قانون جدید شهروندی در ارتباط است که این قانون، تابعیت مسلمانان را سلب کرده و آن را به غیر مسلمانان اهل کشورهای همسایه می‌دهد. در این باره دکتر «محمد مکرم بلعاوی»، رئیس کنفرانس مطالعات آسیا و خاورمیانه نیز معتقد است که دلیل اصلی خشونت علیه مسلمانان در هند تصویب قانون جدید شهروندی است که مسلمانان آن را موجی علیه خود می‌دانند که ممکن است منجر به سلب تابعیت از میلیون‌ها تن از آنها شود و همین مسأله باعث برگزاری تظاهرات علیه این قانون شده است.

روزنامه داوون پاکستان در گزارشی نوشته است که همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به هند، ۴۶  نفر کشته و بیش از ۲۵۰ تن مجروح شدند و این در حالی است که چهار مسجد در نتیجه خشونت‌های فرقه‌ای در دهلی به آتش کشیده شد

چه کسانی به مسلمانان هند حمله کردند؟

بسیاری از داده‌ها نشان می‌دهد که هندوهای افراطی این حملات را شکل داده‌اند و اساساً درگیری آنها با مسلمانان فرقه‌ای است؛ اما در این بین اشخاص دیگری هم وجود دارند. برخی از آنها اعضای باندهای سازمان‌یافته‌ هستند و پس از مخالفت حزب حاکم (حزب بی.جی.پی) با موضع مسلمانان نسبت به قانون جدید شهروندی و همچنین اصرار وزارت کشور بر اجرای آن، این اقدامات را انجام داده‌اند.

در این میان مسلمانان هند با استناد به مواضع پلیس که یا اعلام بی‌طرفی کرده و یا از مهاجمان حمایت کرده است، این افراد را متهم به وابستگی به حزب حاکم و سازمان آر.اس.اس (Rashtriya Swayamsevak Sangh)  می‌کنند که درصدد ارعاب و تهدید مسلمانان هستند؛ تا جایی که برخی از رهبران مسلمان هند معتقدند که دولت به این گروه‌ها برای حمله به مسلمانان چراغ سبز نشان داده است! موضوع دیگر که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دولت فعلی هند نژادپرست است و تنها هندوها را صاحبان این کشور می‌داند و معتقد است مسلمانان و مسیحی‌ها نیز باید شهروندان درجه دو باشند.

اگر دولت همچنان چندین سال دیگر حکومت کند ممکن است که قانون اساسی هند را تغییر بدهد و حتی اصل مربوط به سکولار بودن هند را از آن حذف کرده و بندهای نژادپرستانه به آن اضافه کند تا اولویت و تقدم را به هندوها بدهد

این در حالیست که قانون اساسی هند این خواسته را برآورده نمی‌کند به همین جهت اگر دولت همچنان چندین سال دیگر حکومت کند ممکن است که این قانون اساسی را تغییر بدهد؛ تا جایی که اصل سکولار را از آن حذف کرده و بندهای نژادپرستانه را به آن اضافه کند تا اولویت و تقدم را به هندوها بدهد. به هر ترتیب کشتار مسلمانان هند یک پروژه است؛ پروژه‌ای که بیشتر از هر چیز مصرف داخلی دارد و به دولتمردان هند این اجازه را می‌دهد تا مسائل داخلی خود را به این شیوه در حاشیه قرار دهند.

در همین راستا «میشل باچلت» کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از دادگاه عالی هند خواسته است که اعتبار اصلاحات قانون شهروندی این کشور را دوباره بررسی کنند که متاسفانه با شدت عمل دولت هند روبرو شد. به هر ترتیب این آخرین باری نخواهد بود که «تحریک هندوئیسم» از سوی سیاستمداران نژادپرست دهلی انجام می‌شود و بدون شک در آینده نزدیک شاهد یک جنایت خونین در این کشور علیه مسلمانان خواهیم بود.