فرشاد گلزاری

 هنوز قربانی می‌گیرد. همچنان بدون توجه به موانع، در حرکت است و با تمام قوا از هر سوراخی که فکرش را بکنید داخل می‌شود. آری، این خاصیت ویروس قرن بیست و یکمی است که ما به آن کرونا می‌گوییم. بی‌رحم، لجباز، و البته بی‌سر و صدا؛ دقیقا همانند «چینی‌ها» عمل می‌کند. کشوری که تا قبل از سال 2001 تلاش داشت به هر ترتیب که شده خود را وارد بازار اقتصاد جهانی کند و در این مدت بی سر و صدا و به صورت خزنده و زیر پوستی کارش را پیش بُرد و تا قبل از شیوع «کرونا» به اقتصاد دوم جهان تبدیل شده بود. بسیاری (با صرف نظر از اینکه توهم توطئه دارند یا خیر) معتقدند ویروس کرونا یک ویروس تزریق شده از سوی آمریکایی‌ها است که برای به زانو درآوردند چین طراحی شد. برخی دیگر هم این موضوع را به سُخره می‌گیرند و معتقدند که این حرف‌ها یک توهم نوستالوژیک و برآمده از ذهنیت جنگ سرد است که هیچگونه سندیت و حقیقتی ندارد. اما به نظر این صحبت‌ها تا دو سه هفته پیش جذابیت داشت نه حالا که اکثر کشورهای دنیا (بجز آفریقا) با این ویروس درگیر هستند و حالا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. همین روز گذشته بود که اولین مورد مبتلا به کرونا در قطر پیدا شد و به موازات آن دو هتل مجلل در ابوظبی پایتخت امارات پس از آنکه آزمایش کرونا دوچرخه‌سواران ایتالیایی مستقر در این هتل‌ها مثبت اعلام شد، از سوی مقامات بهداشتی امارات بسته شد و هیچ کس حق ورود و خرج از آنها را ندارد. این البته بخش بسیار کوچکی از وضعیت اسف‌باری است که کرونا برای جهان درست کرده است.

شرکت فناوری و رسانه اجتماعی فیس‌بوک روز گذشته اعلام کرد، به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا بزرگترین رویداد سالیانه این شرکت موسوم به اف-8 را لغو می‌کند

در این مسیر آنچه بیش از هر چیز دیگر باعث نگرانی شده، تاثیر کرونا بر بازارهای جهانی (اعم از طلا، سکه، نفت  و حتی تکنولوژی) است. در این راستا شرکت فناوری و رسانه اجتماعی فیس‌بوک روز گذشته اعلام کرد، به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا بزرگترین رویداد سالیانه این شرکت موسوم به اف-8 را لغو می‌کند. رئیس کارآفرینی شبکه فیس‌بوک در پیامی که در وبلاگ خود منتشر کرده نوشت: به جای برگزاری رویدادی بزرگ برای توسعه دهندگان، رویدادهایی را به صورت محلی برگزار و محتواهایی را به صورت آنلاین و ویدئویی منتشر می‌کنند. این وضعیت فقط برای فیسبوک پیش نیامده است. چند روز قبل  شنیده شد که شرکت ال‌جی در کره‌جنوبی به دلیل شیوع کرونا کارخانه خود را تعطیل کرده است اما کمی بعد آنرا تکذیب کرد و حتی خبر تعطیلی شرکت ال‌جی در ایران هم تکذیب شد. اما روز گذشته (شنبه، 10 اسفند) گزارشی در رویترز منتشر شده که سخنگوی شرکت ال‌جی دیسپلی در آن صریحاً اعلام کرده است که به دنبال تایید خبر ابتلای یکی از شهروندان شهر گومی در کره جنوبی، به طور موقت و تا اطلاع ثانوی کارخانه تولید نمایشگر گوشی‌های هوشمند خود را تعطیل خواهد کرد. این در حالیست که پیشتر سامسونگ هم یکی از بزرگترین کارخانه‌های خود را در کره جنوبی به علت شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا تعطیل اعلام کرده بود. کره جنوبی بعد از چین، دومین کشوری است که شدیداً درگیر شیوع گسترده ویروس کرونا شده است و بر اساس آمارهای موجود سرعت شیوع در کره جنوبی به حدی بالاست که سازمان بهداشت جهانی اظهار کرده که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، آمارهای این کشور آرام آرام به چین می‌رسد.

جنجال کروناییِ ترامپ!

واقعیت این است که در ابتدا تمام دنیا فکر می‌کردند این ویروس در همان چین می‌ماند یا حداقل در کوتاهترین زمان از بین می‌رود و چین را توانمندتر از این صحبت‌ها می‌دیدند. اما پیشروی کرونا تا حدی سریع بود که با مبتلا شدن ایران به این ویروس نه تنها کشورهای حاشیه خلیج فارس، بلکه بخشی از کشورهای اوراسیایی مانند ارمنستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و حتی تاجیکستان، قرقیزستان، و کشورهایی در جنوب شرق آسیا مانند پاکستان و افغانستان مرزهاو پروازهای خود به ایران را بستند اما این کار هم افاقه نکرد و کرونا تا اروپا لشگرکشی کرد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت فرانسه، بریتانیا، نروژ، کانادا، نیوزلند و بسیاری از کشورهای نیم کره غربی و حتی دولت‌های اروپایی مستقر در حاشیه اسکاندیناوی، کرونا به آنجا هم سرایت کرده است. شکی وجود ندارد که دنیا از طاعون قرن 21 به شدت در هراس هستند اما نکته بسیار مهم و البته جالب ورود کرونا به ایالات متحده است. زمانی که وزارت بهداشت ایالات متحده ورود کووید 19 به خاک کشورش را تایید کرد، بسیاری از کشورهای آسیایی خوشحال شدند!

آنها همچنان بر این توهم تکیه زده‌اند که آمریکایی‌ها پشت این قضیه هستند و می‌خواهند با شیوع این ویروسس بازار پادزهر آن که در حال ساخت است را داغ کنند. به نظرم این چیزها مهم نیست بلکه آنچه بیش از حد مهم و البته در عرصه سیاست و اقتصاد بین‌الملل قابل توجه است، سخنان اخیر ترامپ در مورد کرونا بود. ترامپ اخیراً در سخنرانی خود نه تنها از تلاش‌های پکن در مخفی کردن وسعت گسترش و شیوع ویروس کرونا دفاع کرد بلکه کمی بعد در یک اقدام کاملاً غیرعادی و بدون ارائه شواهد و مدارک مدعی شد که این ویروس احتمالاً تا ماه آوریل از بین می‌رود! ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد که آوریل خیلی خیلی مهم است؛ چون گرمای هوا ویروس را می‌کشد و زمانیکه هوا گرم شود، این ویروس به گرما به سختی واکنش می‌دهد و از بین می‌رود و این چیزی است که اتفاق می‌افتد. در در حالیست که آژانس سلامت آمریکا این ادعای ترامپ را به کلی رد کرده است.

شکی وجود ندارد که دنیا از طاعون قرن 21 به شدت در هراس است، اما نکته بسیار مهم و البته جالب ورود کرونا به ایالات متحده است. زمانی که وزارت بهداشت ایالات متحده ورود کووید 19 به خاک کشورش را تایید کرد، بسیاری از کشورهای آسیایی خوشحال شدند!

اما آنچه در آمریکا اتفاق افتاده فقط به همی‌نجا ختم نمی‌شود. گویا ترامپ به هیچ وجه کرونا را جدی نگرفته است و همین موضوع باعث شده  تا مجدداً دموکرات‌ها او را در این موضوع مورد هجمه‌های پی در پی قرار بدهند. ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا کمتر از دو و نیم میلیارد دلار بودجه درخواست کرده است که به نظر دموکرات‌ها خیلی اندک و ناچیز است. در این میان چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا گفته است که «من فقط از درخواست تأمین مالی تاسف‌برانگیز و ناکافی رئیس‌جمهور (ترامپ) انتقاد نکردم، من به بی‌کفایتی وی اشاره کردم که هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا ندارد. او تیم امنیت سلامت جهانی شورای امنیت سلامت (NSC) را منحل کرده است و می‌خواهد بودجه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) را 16 درصد کاهش دهد؛ ترامپ حتی یک نفر را برای سرپرستی واکنش به ویروس کرونا منصوب نکرده است». اظهارات شومر به خوبی نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال آن است تا باز هم هزینه مقابله با کرونا در سطح جهانی را به گردن کشورهای دیگر (خصوصاً چین) بیاندازد. با این حال، کرونا تا حدی پیشروی کرده که ایالات متحده تصمیم گرفت دیدار و نشست با رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا (نشست اقتصادی آ.سه.آن) را که قرار بود 14 مارس برگزار شود را لغو کند. نشستی که از حیث اقتصادی برای ترامپ بسیار مهم بود. به هر ترتیب کرونا همچنان پیشروی می‌کند و به نظر می‌آید طی روزهای آینده قاره سبز بیش از گذشته مبتلا شود.