پیامد تبرئه ترامپ توسط سناتورهای جمهوریخواه

رئیس‌جمهور هر کاری می‌تواند بکند!

سناتورهای جمهوریخواه آمریکا با رای قابل پیش‌بینی چند روز دیگر خود به تبرئه ترامپ از دو اتهام سواستفاده از قدرت و مانع ایجاد کردن برای فعالیت کنگره، عملکرد جنجالی او که باعث به راه افتادن این فرآیند استیضاح شد را تایید می‌کنند. اواخر سال گذشته میلادی نیز جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا هم با رأیشان به مخالفت با فرستادن پرونده استیضاح ترامپ به مجلس سنا همین پیام را فرستاده بودند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره تبعات تبرئه تقریبا مسلم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در رای‌گیری روز چهارشنبه مجلس سنای این کشور درباره استیضاح وی نوشت: این نتیجه‌ای قابل انتظار برای رئیس جمهوری است که برای سه سال حد و مرزهای اختیاراتش را به چالش کشید و قدرت و محبوبیت زیادی در داخل حزب جمهوریخواه خود پیدا کرد. قبلاً و در همان زمان آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان مشخص بود که جمهوریخواهان تا چه حد اکراه دارند از این که ترامپ را به خاطر اقدامات نامعمول و ناگهانی‌اش به چالش بکشند. بعد از بیرون آمدن ترامپ از این محاکمه باید پرسید که او می‌بایست چه کار دیگری در ریاست جمهوری انجام می‌داد که حزبش تنها به یک نکوهش شفاهی و گذرا علیه او بسنده نکند؟ از نظر دموکراتهایی که فرآیند استیضاح ترامپ را به امید جلب نظر چند نفر از جمهوریخواهان میانه‌رو یا در حال کناره‌گیری به موضعشان به راه انداختند، حزب جمهوریخواه حالا قرار است این پیام را بدهد که وقتی مساله ترامپ باشد دیگر هیچ چیز مهم نیست. تسلط ترامپ بر حزب جمهوریخواه کامل شده است.

حکیم جفریز، یکی از مدیران دموکراتها برای استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان خطاب به جمهوریخواهان گفت: بی‌قانونی مهم است، سواستفاده از قدرت مهم است، فساد مهم است. قانون اساسی مهم است. قانونگذاران جمهوریخواه وفادار به ترامپ دلایل روشنی دارند.

 زمانی که او در رقابتهای مقدماتی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 کاندیدا بود، تقریبا همه جمهوریخواهان با او مخالفت کرده و برای این مخالفتشان از عباراتی شبیه با عباراتی که حالا دموکراتها به کار می‌برند، استفاده می‌کردند. امروز اما ترامپ الهام‌بخش نوعی وفاداری به خود در داخل این حزب شده که عمدتاً مبتنی بر ترس، نگرانی از تلافی‌جویی و مهمتر از آن ایجاد این باور که آینده سیاسی جمهوریخواهان مستقیماً به او وابسته شده، است. هر چند که این وضعیت می‌تواند در انتخابات نوامبر آینده ریسکهایی را به همراه داشته باشد اما آسیب‌پذیرترین جمهوریخواهان حالا بدون ترامپ نمی‌توانند موفق شوند. در آستانه رای سنا به تبرئه ترامپ از اتهاماتش، برخی سناتورهای جمهوریخواه تاکید می‌کنند این رای به معنی اینکه آنها ترامپ را تایید می‌کنند نیست. آنها استدلال می‌کنند در حال حاضر مسائل بیشتری فراتر از دادن یک رای آری یا خیر به اینکه ترامپ با وادار کردن اوکراین به تحقیقات درباره رقیب سیاسی‌اش سوگند ریاست جمهوری خود را نقض کرده و جلوی قابلیتهای کنگره برای تحقیقات درباره این مساله را گرفته، وجود دارد. لامار آلکساندر، سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی که به دنبال کسب مجدد کرسی سنا در انتخابات 2020 نیست، اقدامات ترامپ را در قبال اوکراین اقدامات نامناسب که کاملاً توسط مجلس نمایندگان اثبات شد خوانده است. اما او می گوید اقدامات ترامپ در سطح ارتکاب جرایم سطح بالا که او را واجد استیضاح شدن کند نیستند. مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه دیگر نیز گفته اقدامات ترامپ در حد اینکه او را واجد استیضاح سازند بوده‌اند اما برکناری ترامپ از ریاست جمهوری راه حل درستی نیست. با این حال تبرئه ترامپ در جلسه روز چهارشنبه مجلس سنا کاملاً مسلم خواهد بود. جمهوریخواهان با اقدام نشان می‌دهند رئیس‌جمهور در آمریکا می‌تواند از قدرت خود به هر طریقی برای تامین منافع سیاسی شخصی بهره ببرد.