سوری‌ها در حسکه، روس‌ها در آسمان حلب

احاطة مرکب بر شمال شرق سوریه

یگان‌های ارتش سوریه دامنه استقرار خود در جاده بین‌المللی حسکه - حلب را گسترش دادند و در چارچوب وظیفه ملی حفاظت از اهالی وارد روستای السوسه و سیلوهای العالیه شدند.  به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در حسکه اعلام کرد: ورود ارتش به روستای السوسه و تاسیسات سیلوهای العالیه با استقبال و شادی اهالی همراه بود. تحرکات نظامی ارتش سوریه در حومه غربی حسکه بیانگر بازگشت زندگی عادی به روستاها و شهرک‌های استان حسکه است. به گزارش این خبرگزاری، سیلوهای عالیه منطقه مهمی محسوب می‌شود و ورود به آنجا گامی استراتژیک برای سهولت در رفت‌وآمد بعد از تکمیل پیشروی به سمت روستاها و مناطق واقع در مسیر بین‌المللی و گشودن مجموعه مسیرهای موازی با جاده بین‌المللی و از طریق ورود به روستاهای کوزلیه، تل اللبن و ام الخیر تا منطقه سیلوها تلقی می‌شود. سانا گزارش داد، یگان‌های اتش سوریه حضور خود را در اطراف سیلوها را تقویت کرده و مراکز ایست بازرسی را در روستای السوسه در جنوب غرب و شرق سیلوها و در روستای انجودیه در غرب آن ایجاد کرده‌اند. این در حالیست که منابع خبری محلی در حسکه اعلام کردند براثر انفجار یک موتور سیکلت بمب‌گذاری شده در محله غویران در این شهر، چند تن زخمی شدند. خبرنگار سانا اعلام کرد براثر انفجار یک موتور سیکلت بمب‌گذاری شده در میدان الباسل این استان، چند تن زخمی شدند  و تلفات مادی به بار آورد و افراد زخمی شده به  بیمارستان منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند.

 در همین حال نیروهای روس دامنه گشت‌های هوائی خود در شمال استان حلب را با توجه به گسترش مناطق دوره‌های گشت‌زنی پلیس نظامی روسیه در شمال سوریه گسترش داده‌اند. به گزارش اسپوتنیک، نیروهای روس همزمان با گسترش مناطق گشت زنی‌های پلیس نظامی روسیه در شمال سوریه دامنه گشت‌های هوائی خود را در شمال استان حلب گسترش داده‌اند. «یوان سولتلاکوف»‌، خلبان بالگرد «می ۸» تأکید کرد: «پروازهایمان را به دلیل افزایش مناطق گشت‌زنی به منظور همراهی با تیم‌های پلیس نظامی و تأمین امنیت مناطق گشت‌زنی افزایش داده‌ایم.» علاوه بر این، بالگردهای نظامی روس گشت‌های هوائی خود را در منطقه مرزی بین سوریه و ترکیه بر اساس امضای یادداشت تفاهم سوچی بین مسکو و آنکارا آغاز کرده‌اند.

بالگردهای روس گشت‌های هوایی روزانه خود در این مناطق را برای همراهی گشت‌های زمینی پلیس نظامی روسیه در آنجا انجام می‌دهند به گونه‌ای که جفت بالگردها در ارتفاعی کمتر  از ۵۰ متر پرواز می‌کنند. روسیه و ترکیه در تاریخ ۲۲ اکتبر یادداشت تفاهمی مشتمل بر ۱۰ بند را به ویژه در ارتباط با ورود یگان‌های فرعی وابسته به پلیس نظامی روسیه و تیم خدماتی مرزهای سوریه در مرز این کشور با ترکیه خارج از منطقه عملیات «چشمه صلح» امضا کرده‌اند تا در عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد به فاصله ۳۰ کیلومتری از مرزهای سوریه- ترکیه مشارکت داشته باشند.

به موازات این تحولات، فرمانده نیروهای «سوریه دموکراتیک» (قسد) اعلام کرد: با مسکو بر سر استقرار نیروهای روس در سه شهرک در شمال شرق سوریه توافق کردیم. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای «سوریه دموکراتیک» در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، نیروهای سوریه دموکراتیک شامگاه یکشنبه میزبان الکساندر شایگو، فرمانده نیروهای روس مستقر در سوریه بودند و این نشست «بسیار مفید» بود. عبدی در ادامه افزود: به خاطر امنیت و ثبات منطقه با شایگو بر سر استقرار نیروهای روس در شهرک‌های «عامودة»، «تل تمر» و «عین عیسی» توافق کردیم و به دنبال تلاش‌های بیشتر در راستای منافع مشترک هستیم. این اظهارات عبدی عقب‌نشینی از اظهارات قبلی‌اش محسوب می‌شود. وی یک روز قبل از این دیدار اخبار منتشر شده درباره تحویل دو شهرک تل تمر و عین عیسی در شمال شرق سوریه به نظام سوریه و نیروهای روسیه را تکذیب کرده بود.