انفجار در شمال سوریه ۱۳ کشته برجای گذاشت

شبکه تلویزیونی الجزیره خبر داد که بر اثر انفجار خودروی بمبگذاری شده در شهر «تل‌ابیض» در شمال شرقی سوریه، ۱۳ تن کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این انفجار در بازار شهر تل ابیض در منطقه مرزی میان سوریه و ترکیه رخ داده است.

برخی رسانه ها همچون خبرگزاری آناتولی ترکیه از کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن ۲۱ تن دیگر در پی این انفجار خبر داده اند.

برخی از منابع محلی هم گزارش داده اند که این حادثه در پی انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یک پمپ سوخت رخ داده است. این دومین انفجار خونین در تل ابیض پس از ورود نیروهای ترکیه به آن است.

تاکنون نیز گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. ترکیه در ۲۵ مهرماه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوریه از مناطق مرزی الرقه والحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد. یکی از اهداف ترکیه از این عملیات نظامی ایجاد منطقه امن در شمال سوریه در حدفاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول ۱۲۰ کیلومتر و عمق ۳۰ کیلومتری از مرزهای ترکیه است.  حملات یک هفته ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوریه ۵ روز مهلت داد که تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

روسیه و ترکیه نیز در جریان مذاکرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی، در سوچی روسیه در ۳۰ مهر به توافق ۱۰ ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که مهمترین بخش آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق ٣٠ کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.

ورود تجهیزات نظامی ترکیه به سوریه

در خبری دیگر آمده است که ترکیه تجهیزات نظامی را از محور حومه «رأس العین» وارد سوریه کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، اعلام کرد که  ترکیه دیروز(یکشنبه) ‌تجهیزات نظامی را از محور حومه رأس العین وارد خاک سوریه کرد و در مناطق تحت سیطره خود ایست‌های امنیتی را ایجاد کرد. از سوی دیگر ارتش سوریه در روستاها و شهرک‌های تل تمر تا شهر راسین در حومه رأس العین و مسیر الدرباسیه-رأس العین در حومه شمال شرقی حسکه مستقر شد. نیروهای سوریه دموکراتیک شنبه ارتش ترکیه و نیروهای سوری مورد حمایتش را به ایجاد آشوب در مناطق شمال شرق سوریه متهم کردند.

گشت‌زنی نیروهای آمریکایی در میادین نفتی شمال شرق سوریه

خبری دیگر از سوریه حاکی است که گشتی‌های نیروهای ویژه آمریکا در میادین نفتی در منطقه «آلیان» و «الرمیلان» در حسکه واقع در شمال شرقی سوریه در مرزهای با عراق گشت‌زنی کردند.

روسیاالیوم گزارش داد که گشتی‌های آمریکایی با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در تعدادی از میادین نفتی در منطقه «آلیان»، «الرمیلان» و «قری آلاقوس» گشت‌زنی کردند و وزیر نفت در اداره خودمختار کرد نیز همراه آنها بود.  گشتی‌های آمریکا پس از گشت‌زنی در میادین نفتی در منطقه «القحطانی» و طی کردن مسیرهای نزدیک به مرزهای ترکیه به منطقه «الرمیلان» در مثلث مرزی ترکیه- سوریه- عراق بازگشتند.