رئیس پیشین موساد: 

معاهده وادی عربه بین اسرائیل و اردن در معرض خطر است

رئیس پیشین موساد به مناسبت بیست‌وپنجمین سالروز امضای توافقنامه صلح بین رژیم صهیونیستی و اردن موسوم به وادی عربه، گفت که این معاهده در معرض خطر بزرگی قرار گرفته است.

رئیس پیشین موساد: معاهده وادی عربه بین اسرائیل و اردن در معرض خطر است

افریم هالیوی رئیس پیشین موساد که مذاکرات سری با اردنی‌ها برای امضای توافقنامه صلح موسوم به وادی عربه (۱۹۹۴) را رهبری کرده بود، می‌گوید که این معاهده با خطر بزرگی مواجه است و مقصر اصلی آن نیز خود اسرائیل است.

او می‌گوید اسرائیل به دلیل اختلافات با اردن از آن فاصله گرفته و علاوه بر آن اردن را تحقیر و ارزش و جایگاه آن را تقلیل می‌دهد و حال آنکه اردن با توجه به حوادث چند سال اخیر در منطقه به خصوص جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ و پناهنده شدن بیش از یک میلیون سوری به اردن، در وضعیت بدی قرار گرفته است.

هالیوی با افشای این موضوع که از دیدگاه اسرائیل، اردن کشوری است که هیچ راهی جز اتکا به اسرائیل ندارد، آن را یک اشتباه خواند که خطری برای توافقنامه صلح امضا شده با اردن است کما اینکه اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تصمیم خود برای الحاق دره اردن و شمال بحر‌المیت به فلسطین اشغالی، عملا تهدیدی برای موجودیت اردن و ثبات نظام حاکم آن است.

به نوشته روزنامه رأی‌الیوم، رئیس پیشین موساد علت نابسامانی روابط بین امان و تل‌آویو را رفتارهای اسرائیل می‌داند و می‌گوید که کابینه جدید اسرائیل که بزودی تشکیل خواهد شد بایستی اقداماتی را در زمینه احیای روابط با اردن انجام دهد به خصوص اینکه مرز اسرائیل با اردن طولانی‌ترین مرز در بخش شرقی است و لذا می‌تواند به مسئله واقعا خطرناکی تبدیل شود.

به عقیده هالیوی، هر گونه بهبود روابط اسرائیل با امان تا حد زیادی به موفقیت طرح صلح پیشنهادی آمریکا معروف به معامله قرن کمک خواهد کرد.

او که در یک میزگرد در مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل‌آویو سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال عودید عیران سفیر پیشین اسرائیل در اردن درباره قیمومیت اردن بر اماکن اسلامی قدس گفت: از زمان امضای توافقنامه صلح در سال ۱۹۹۴ هدف از اعطای مسئولیت اماکن مقدس اسلامی و مسیحی قدس به اردن، خدمت به منافع اسرائیل بود و از آن زمان تا کنون اردن بنا به درخواست اسرائیل در صورت وقوع بحران در مسجدالاقصی مداخله می‌کند و دخالت آن نیز عاملی اساسی در آرام‌سازی اوضاع بوده است.

هالیوی با اشاره به اینکه ظاهرا قیمومیت اردن بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در معامله قرن مطرح نیست، تأکید کرد که در صورت صحت داشتن این موضوع، این امر بی‌نهایت خطرناک خواهد بود و گذشته از آن اقدام اسرائیل به تدوین چنین طرحی نیز عملا نقض آشکار معاهده صلح با اردن است و نشان می‌دهد که اسرائیل به صورت سازماندهی شده اردن را تحقیر می‌کند و حال آنکه اردن در جهان عرب منزوی شده و عربستان سعودی به آن پشت کرده است و اسرائیل نیز این تحولات را نادیده می‌گیرد.

او می‌افزاید که طرح معامله قرن توسط گروهی از افرادی که فاقد حداقل درک از امور مربوط به منطقه غرب آسیا هستند، تدوین شده است و در حقیقت این طرح درست همان چیزی است که عربستان برای حل قضیه فلسطین می‌خواهد و به موجب آن روابط اسرائیل با عربستان نیز جایگزین روابط تل‌آویو و امان می‌شود؛ در واقع همکاری اسرائیل با عربستان سعودی به زیان روابط با اردن بوده و این استراتژی بسیار خطرناکی برای اسرائیل است.