اعطای باارزش‌ترین نشان افتخار امارات به نخست‌وزیر هند

در جریان سفر نارندا مودی به امارات متحده عربی، مهمترین مدال افتخار مدنی این کشور به وی به پاس نقشش در تقویت روابط دوجانبه داده شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در جریان سفر نخست‌وزیر هند به امارات متحده عربی، مهمترین مدال افتخار مدنی به نارندرا مودی به پاس نقشش در تقویت روابط دوجانبه داده شد. شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی شخصا این مدال طلا را بر گردن نارندرا مودی انداخت.

اهدای نشان زاید نمایانگر اهمیت جایگاه امارات در هند به شمار می‌رود؛ کشوری که سومین مصرف کننده بزرگ نفت خام در جهان است. هند همچنین یک بازار مصرفی در حال رشد و محلی برای تأمین کارگرانی است که امارات متحده عربی در اقتصادش بدان تکیه می‌کند.

قرار است نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، همچنین به بحرین سفر کند که با این احتساب، وی نخستین نخست‌وزیر هند خواهد شد که به این جزیره سفر کرده است.

شیخ محمد بن زاید پیشتر و در ماه آوریل در توئیتی اعلام کرده بود نارندرا مودی قرار است این جایزه را دریافت کند. اعلام این مطلب از سوی ولیعهد ابوظبی، اندکی پیش از انتخاب دوباره نارندرا مودی صورت گرفته بود.

هند دهه‌هاست محل اصلی تجارت برای اماراتی‌ها به شمار می‌رود. طبق آمار دولت هند، نزدیک به ۳.۱ میلیون هندی هم اکنون امارات را خانه خود می‌خوانند.

بن زاید در صفحه توئیتر خود نوشته بود که ظهر روز شنبه (دوم شهریور ماه) با نخست‌وزیر هند دیدار و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک گفت‌وگو کرده است.

پیشتر وزارت خارجه هند اعلام کرده بود که مودی روز شنبه به امارات سفر می‌کند و در دیدار با بن زاید مسائل دوجانبه و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی خواهد کرد.

مودی قرار است پس از امارات به بحرین سفر کند و طی آن با خلیفه بن سلمان آل خلیفه همتای بحرینی خود دیدار و درباره روابط دوجانبه و مسائل دارای اهتمام مشترک گفت‌وگو کند.

این سومین سفر مودی به امارات از زمان عهده‌داری منصب نخست‌وزیری هند است و او پیش از این در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ نیز به امارات سفر کرده بود.

سفر نخست‌وزیر هند به امارات در حالی است که چهاردهم مرداد ماه دولت هند در اقدامی کم‌سابقه و تنش‌زا، بند 370 قانون اساسی این کشور را که مربوط به وضعیت ویژه و خودمختاری ایالت جامو و کشمیر بود، لغو کرد.

نخست‌وزیر هند مدعی است که خودمختاری کشمیر فقط باعث رواج فساد و رابطه‌سالاری شده بود اما قصد دارد این منطقه را دوباره به شکوه پیشین خود بازگرداند.

با اینکه دولت هند خودمختاری در کشمیر را لغو کرد و به نسل‌کشی مسلمانان پرداخت، ولی امارات بر خلاف دیگر کشورهای عربی و اسلامی، از این سیاست‌های وحشیانه حمایت کرده است.

اکنون بیش از چند سال است که مردم مسلمان و مظلوم کشمیر به بهانه‌های واهی مورد خشونت و وحشی‌گری قرار می‌گیرند.

شیوه برخورد دولت و پلیس هند با اعتراضات و مطالبات مردمی غیر قابل دفاع و غیرانسانی است و مسلمانان این منطقه اجازه استفاده از ابزارهای مدنی برای اعتراض به آنها داده نمی‌شود.

گفتنی است که حمایت امارات از وحشی‌گری دولت هند فراتر رفته است و اخیرا رییس‌جمهور چین از ابوظبی بابت حمایت از سیاست پکن علیه مسلمانان اویغور، سپاسگذاری کرده بود.

در پی تصمیم لغو خودمختاری منطقه مسلمان نشین کشمیر، به نظر می‌رسد که منطقه مورد مناقشه کشمیر بین هند و پاکستان در آستان جنگ جدید بین دو قدرت هسته‌ای قرار گرفته است و این مسئله هشدار اسلام‌آباد نسبت به پاکسازی نژادی مسلمانان را دربر داشته است.