به نقل از آسوشیتدپرس، وزیر دفاع استرالیا صریحا درخواست آمریکا برای استقرار موشک‌های زمین پایه در خاک این کشور را رد کرد و آب سردی بر صورت واشنگتن ریخت. 

براساس این گزارش، در دیدار وزیر دفاع استرالیا با مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در کانبرا درباره درخواست واشنگتن برای استقرار موشک‌های آمریکایی در جزیره داروین بحث و بررسی شد. 

لیندا روینولدز وزیر دفاع استرالیا تاکید کرد که کانبرا هیچ درخواستی برای استقرار این موشک‌ها به واشنگتن نداده است و هیچ انتظاری هم برای استقرار این موشک‌ها ندارد.  مارک اسپر و مایک پامپئو وزرای دفاع و خارجه آمریکا روز یکشنبه (سیزدهنم مردادد ماه) به استرالیا سفر کرده بودند تا در دیدار با همتایان استرالیایی خود درباره ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس و حضور استرالیا در این ائتلاف رایزنی کنند. در صورت استقرار موشک‌های آمریکا با برد 5500 کیلومتر در داروین، مناطق جنوبی چین در تیررس موشک‌های آمریکایی قرار خواهد گرفت. طی این دیدارها آمریکا پیشنهاد پیوستن استرالیا به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز نیز مطرح کرده است. مقامات استرالیایی پاسخ رسمی نداده و تاکید کردند به طور جدی مورد بررسی قرار خواهند داد. آمریکا از سال 2011 حدود 2500 تفنگدار دریایی در جزیره داروین مستقر کرده است.