کلاه ملانیا دردسرساز شد

سفر ملانیا ترامپ به آفریقا به عقیده بسیاری تلاشی برای بهبود و جبران صدماتی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و همسر ملانیا، با اظهارات خود به این کشورها وارد کرده بود ملانیا ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که به‌عنوان بانوی اول آمریکا از وی یاد می‌شود طی سفر خود به آفریقا کلاهی بر سر گذاشته بود که برای نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی کاشفان و سیاحان قاره سیاه بر سر می‌گذاشتند. این کلاه بعدها به نماد استعمارگری تبدیل شد

سجاد موسوی راضی

ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که به‌عنوان بانوی اول آمریکا از وی یاد می‌شود طی سفر خود به آفریقا کلاهی بر سر گذاشته بود که برای نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی کاشفان و سیاحان قاره سیاه بر سر می‌گذاشتند. این کلاه بعدها به نماد استعمارگری تبدیل شد.

این اقدام بانوی اول آمریکا نقد و نظرهای متفاوتی را به خود جلب کرد. روزنامه گاردین حواشی این کلاه را در مقاله‌ای بررسی کرده است. در این مقاله آمده است: این اقدام ملانیا ترامپ موجب بهت و حیرت شد، برخی از این اقدام خشمگین شدند اما تعداد بیشتری این کار وی را به تمسخر گرفتند.

ملانیا ترامپ یک روز پیش از خاتمه سفرش در قاره سیاه به یک تور سافاری در کنیا رفت. این نخستین سفر خارجی وی بدون دونالد ترامپ است. پیش از این تور، خانم ترامپ از یک نوانخانه در نایروبی بازدید کرد.

وی در یک خودروی روباز تور خود را آغاز و شروع به عکس گرفتن از گورخرها، زرافه‌ها، ایمپالاها، اسب‌های آبی و کرگدن‌ها کرد. در خلال تور، وی در نقطه‌ای که 105 تن عاج آتش‌زده شد بود توقف کرد. آتش زدن عاج بخشی از برنامه کشورهای آفریقایی برای مبارزه با قاچاق آن است.

اما هیچیک از این کارهای ملانیا ترامپ به اندازه کلاهی که بر سر گذاشته بود توجه‌ها را خود جلب نکرد. این نوع کلاه در قرن نوزدهم توسط کاشفان و سیاحان اروپایی و مقام‌های سلطنتی این کشورها در آفریقا و بخش‌هایی از آسیا و خاورمیانه بر سر گذاشته می‌شد و بعدها توسط نیروهای نظامی نیز از آن استفاده شد و به سرعت به نمادی برای سرکوبگری تبدیل شد.

بعدها و پس از خاتمه دوران استعمار، سربازان، راهنماهای گردشگری و متخصصان حیات وحش که تا پیش از این از همین کلاه‌ها استفاده می‌کردند، آن را با کلاه‌هایی کاربردی‌تر و البته کم‌حاشیه‌تر جایگزین کردند. اما استفاده از این کلاه همچنان در برخی از مراسم‌ در چند کشور و توسط گردشگرانی که به آفریقا می‌روند و وقوف چندانی به شرایط خاص محلی ندارند رواج دارد.

پائولین اموالو، از نایبروبی در توئیتر خود نوشت: کلاهی که بر سر گذاشتی در روزهای تیره ما توسط استعمارگران استفاده می‌شد. این کار به مذاق ما آفریقایی‌ها خوش نمی‌آید. چه کسی به تو گفت این کار را بکنی؟ برخی دیگر به شباهت ملانیا ترامپ و مریل استریپ در فیلم خارج از آفریقا اشاره کردند. فیلم خارج از آفریقا اقتباسی از کتابی با همین نام نوشته کارن بلیکسن، بانویی از خانواده سلطنتی دانمارک است که در کنیا سکنی گزیده بود.

سفر ملانیا ترامپ به آفریقا به عقیده بسیاری تلاشی برای بهبود و جبران صدماتی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و همسر ملانیا، با اظهارات خود به این کشورها وارد کرده بودند.

سال گذشته دونالد ترامپ در سخنرانی خود در حضور سفرای کشورهای آفریقایی به کشور نامبیا اشاره کرد، کشوری که وجود خارجی ندارد (کاخ سفید سپس اعلام کرد که منظور ترامپ کشور نامیبیا بوده است). در ماه ژانویه 2018 میلادی هنگامی‌که موضوع مهاجرت داغ شده بود، نیز ترامپ چندین کشور آفریقایی را گندخانه نامید. در ماه سپتامبر امسال نیز ترامپ گفت که به مایک پومپئو، وزیر خارجه کشور، گفته است که موضوع کشتار گسترده کشاورزان در آفریقا را بررسی کند. این اظهارنظر، موجب ناراحتی و تقبیح آن از سوی سیریل راماپوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی شد.

ملانیا ترامپ در سفر خود به آفریقا به کشور آفریقای جنوبی نرفت. وی در این سفر که به کشورهای غنا، مالاوی، کنیا و مصر انجام شد به دنبال اهدافی مانند رفاه کودکان، آموزش، گردشگری و گفتگو بوده است.

دونالد ترامپ، اوایل هفته گذشته در توئیتی به مناسبت سفر همسرش به آفریقا، نوشت: بانوی اول کشورمان، ملانیا، به خوبی در آفریقا به سر می‌برد. مردم او را دوست دارند و او نیز مردم آنجا را دوست دارد. دیدن اینها خیلی زیباست.