ترامـپ استیضاح  می‌شود؟

با توجه به گزارش‌هایی که تا کنون منتشر شده است و نیز اعلام جرم‌هایی که تاکنون انجام گرفته، می‌توان گفت که نور چراغ قوه مولر به درون دالان‌ها و تونل‌های زیر زمینی ستاد انتخاباتی و ریاست جمهوری دونالد ترامپ افتاده است انتخابات میان دورهای مجلس نمایندگان آمریکا نزدیک به ۵۰ روز دیگر برگزار می‌شود و جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند که اکثریت کرسی‌ها را برای خود حفظ کنند، چراکه می‌دانند اگر دموکرات‌ها کنترل مجلس را به دست بگیرند شرایط برای استیضاح رئیس‌جمهوری هموار می‌شود

سجاد موسوی راضی

 

نشریه گاردین در مقاله‌ای به بررسی اوضاع و احوال پرونده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و احتمال استیضاح وی پرداخته است. در این مقاله آمده است که پس از آنکه پل مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، تصمیم به همکاری با بازرسان پرونده رئیس جمهوری را گرفت، بحث بر سر استیضاح ترامپ در واشنگتن بالا گرفته و جدیتر شده است.

 

روز جمعه صبح (23 شهریور 1397) پل مانافورت به واسطه ارتکاب دو جرم از سوی دادگاه مجرم شناخته شد، وی برای گرفتن تخفیف در مجازاتش پذیرفت که با رابرت مولر، بازرس ویژه در پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا همکاری کند.

بر اساس توافقی که مانافورت انجام داد مشخص شده است که چگونه مدارک مورد نیاز را به بازرس مولر تحویل داده و نیز پذیرفته است که نحوه همکاری‌اش در فعالیت‌های مجرمانه و آگاهی‌اش نسبت به آنها را به اطلاع مقام های آمریکا برساند. تمامی مباحثات سیاسی روز یکشنبه (25 شهریور 1397) از افزایش خطرات برای ترامپ پس از لحظات سرنوشت ساز مانافورت در دادگاه حکایت داشت.

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، به شبکه خبری NBC آمریکا گفت: مانافورت در مقابل چند منفعت مخرب قرار گرفته است. از یکسو، پسر رئیس‌جمهوری تلاش می‌کند تا خرابکاری‌های روس‌ها را در برج ترامپ از بین ببرد، از سوی دیگر رئیس‌جمهور شخصا از روس‌ها خواسته است که در بیانیه‌ای عمومی همه چیز را بر سر هیلاری کلینتون بشکنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر خود مانافورت تلاش می‌کرده از الیگارشی روس پول دریافت کند .... روس‌ها را داریم که می‌خواهند با ستاد انتخاباتی ترامپ ارتباط بگیرند، و کمک کنند که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود. همه اینها به مانافورت ختم می‌شود. حالا اساسا می‌خواهیم بدانیم مانافورت چه چیزی می‌تواند در رابطه با اینکه کدام یک از این موضوعات به سرانجام رسیده است به ما بگوید.  شیف تاکید کرد: او تلاش می‌کند پول بگیرد، آنها تلاش می‌کنند خرابکاری‌ها را درست کنند، روس‌ها تلاش می‌کنند که به ترامپ کمک کنند. آیا میان مغزهای متفکر آنها دیداری صورت گرفته است؟ این به موضوع تبانی یا توطئه بر می‌گردد. در این میان مانافورت نفر کلیدی در کمک به ما برای تعیین این موضوع است که آیا این اتفاق‌ها صرفا یک سری رخدادهای تصادفی غیرمحتمل بودهاند یا توطئه‌ای فعال در کار بوده است.

انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا نزدیک به 50 روز دیگر برگزار می‌شود و جمهوری خواهان تلاش می‌کنند که اکثریت کرسی‌ها را برای خود حفظ کنند، چراکه می‌دانند اگر دموکرات‌ها کنترل مجلس را به دست بگیرند شرایط برای استیضاح رئیس‌جمهوری هموار می‌شود.

جمهوری خواهانی که با شعار کاهش مالیات و رشد اقتصادی آمریکا وارد کارزار انتخابات مجلس شده‌اند، تا کنون نتوانسته‌اند از دست حاشیه‌های مرتبط با قربانیان روبه افزایش تحقیقات مولر کاری صورت بدهند.

ترامپ آخر هفته گذشته را در کاخ سفید گذراند و بیشتر مشغول به روز کردن توئیتر خود با پیام‌هایی راجع به واکنش‌های فدرال پس از وقوع توفان فلورانس در کارولینا بود.

اما روز یکشنبه صبح دوباره به موضوع دفاع از خود پرداخت و نوشت: شکارچی مولر که غیر قانونی کار می‌کند به جستجوی خود برای یافتن جرائم ادامه می‌دهد. هیچ‌گاه تبانی با روسیه در کار نبوده است، مگر در ستاد انتخاباتی کلینتون، بنابراین 17 مرد خشمگین دموکرات به هر چیزی که بتوانند سرک می‌کشند. این برای کشور خیلی بد و ناعادلانه است. همچنین، طبق قانون مجاز نیست.

کن استار، دادستان ویژه که 20 سال پیش تحقیقات وی در پرونده رابطه جنسی با مونیکا لووینسکی منجر به استیضاح نافرجام بیل کلینتون شد، به شبکه خبری CNN گفت: کاخ سفید به رهبری ترامپ و وکلای آن کاری را که در زمان کلینتون انجام شده را کپی می‌کنند:  حمله به دادستان.

وی اظهار کرد که شاخصه چشمگیر در اقدام مانافورت این بود که اکنون در رسیدن به واقعیت بسیار نزدیکتر از پیش شده‌ایم. استار این حرکت را برای تحقیقات و مردم آمریکا فوق‌العاده توصیف کرد.

این مقام آمریکایی که به تازگی کتابی در مورد تحقیقات پرونده کلینتون منتشر کرده است، اظهار کرد که این بی عقلی ترامپ است اگر مانافورت را ببخشد. وی در پاسخ به این سئوال که آیا استیضاح باید انجام شود یا نه، گفت: امیدوارم که این اتفاق نیافتد، زیرا یکی از درسهایی که در کتابم نیز به آن اشاره کردم اینست که استیضاح به معنی جهنم است. کشور نباید وارد این فرایند شود.

استار تاکید کرد: بنیانگذاران به خوبی می‌دانستند که این عمل چقدر جدی است و برای همین هم لازمه آن را دو سوم آراء در سنا تعیین کردند. تنها در صورتی که اجماع عمومی برای استیضاح وجود داشته باشد این عمل صحیح است در غیر اینصورت محتوم به شکست است و مسیری اشتباه است. نظر سنجی که هفته گذشته در شبکه خبری CNN انجام شد نشان می‌دهد که از هر ده نفر دموکرات هشت نفر عقیده دارند که ترامپ باید فورا استیضاح شود، و نیز اینکه در خصوص تحقیق در پرونده دخالت روسیه در انتخابات رای اکثریت با مولر است و نه ترامپ.

اکنون نزدیک به 16 ماه است که مولر روی پرونده دخالت پنهان روسیه در انتخابات آمریکا، ارتباط با اعضای تیم انتخاباتی ترامپ، و منع احتمالی اجرای عدالت توسط رئیس جمهوری تحقیق می‌کند.

داوگ جونز، سناتور دموکرات آلاباما به شبکه خبری CNN اعلام کرد: مشخصا افرادی نزدیک به رئیس‌جمهوری آمریکا مرتکب جرم شده‌اند، و این به خودی خود مشکل است. اما لزوما گناه قابل استیضاحی نیست.

جونز که برای حفظ کرسی خود در این ایالت تلاش می‌کند، هشدار داد که قضاوت در مورد طرح استیضاح باید منوط به تکمیل تحقیقات مولر شود. وی گفت: صرف اینکه چند نفر اطراف رئیس جمهوری را مشاهده کرده‌ایم که دادگاهی شده‌اند به این معنی نیست که باید استیضاح برگزار شود. هنگامی‌که گزارش‌های تحقیق آماده شود باید آنا را به خوبی بسنجیم.

چه چیزی در مورد تحقیق‌ها می‌دانیم؟

هفته گذشته رندی کردیکو، کمدین و فعال سیاسی آمریکا، بازرسانی که با رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ، کار می کنند را ملاقات کرد. وی که پس از این دیدار شگفت زده شده بود اعلام کرد: فکر می‌کنم این آدم‌ها هم اکنون همه چیز را می‌دانند. آنها همه اطلاعات را دارند. وی به عنوان مطلع برای پاسخگویی به سئوالاتی در مورد دوست قدیمی‌اش، راجر استون با بازرسان پرونده دیدار کرده بود. راجر استون مشاور دونالد ترامپ بوده است. هنوز تمرکز اصلی و میزان پیشرفت مولر در این پرونده مشخص نشده است که دلیل آن تعهد بالای اطلاعاتی است که تیم بازرسان در این پرونده دارند. اما با توجه به گزارشهایی که تا کنون منتشر شده است و نیز اعلام جرم‌هایی که تا کنون انجام گرفته، می‌توان گفت که نور چراغ قوه مولر به درون دالان‌ها و تونل‌های زیر زمینی ستاد انتخاباتی و ریاست جمهوری دونالد ترامپ افتاده است.

چرخش مانافورت

مانافورت به شیوه‌های زیادی می‌تواند به مولر کمک کند. با توجه به ارتباطات گسترده و شبکه قوی افرادی که وی در شوروی سابق دارد، مانافورت می‌تواند به بازرسان کمک کند تا بفهمند روسیه چگونه در انتخابات آمریکا دخالت کرده است. به نظر می‌رسد که بازرسان مجذوب پیشنهاد مانافورت برای دادن اطلاعاتی محرمانه راجع به اولگ دریپاسکا، صنعتگر روسی، شده‌اند.

بدبختانه برای ترامپ و خانواده‌اش، مانافورت در جایگاهی است که می‌تواند در مورد خطاکاری‌های درون ستاد انتخاباتی ترامپ شهادت بدهد. وی در سال 2016 در جلسه‌ای با نمایندگان روسیه در برج ترامپ شرکت کرد، جلسه‌ای که پسر ترامپ آن را ترتیب داده بود. وی هنگامی‌که جمهوری‌خواهان موضع ضد روسی خود را در مورد اوکراین نرم‌تر کردند در جلسه جمهوری خواهان حضور داشت. مانافورت ماهیت ارتباط با نمایندگان روسیه را می‌داند، همچنین اینکه وی در زمان به سرقت رفتن اطلاعات کمیته ملی دموکرات‌ها توسط هکرهای وابسته به روسیه و ایمیل  و افشای آنها توسط ویکی لیکس، صاحب منصب بوده است.

راجر استون متهم می شود؟

مولر در مورد استون هم در حال تحقیق است. استون در زمان مبارزات انتخاباتی با ویکی لیکس در ارتباط بوده است. ویکی لیکس در جولای 2016 میلادی تعدادی ایمیل سرقت شده از کمیته ملی دموکرات‌ها را منتشر کرد و سپس با پسر ترامپ در تماس بود. یکی دیگر از وابستگان استون هم در همان روزی که کردیکو بازجویی شد، احضار شده بود. این فرد جرومی کورسی نام دارد. استون در این‌باره گفت که انتظار دارد بر علیه‌اش اعلام جرم شود، اما وی تمامی جرایمش را انکار کرد.

به دنبال پول

بازرسان فدرال در حال بررسی جریان مشکوک پولی هستند که در خلال و پس از انتخابات وجود داشت. هنوز مشخص نیست که چقدر از این پرونده در دستان تیم مولر و چقدر دیگر در اختیار  دادستان منطقه نیویورک است. بازرسان در مورد پول زیادی که پس از ملاقات در برج ترامپ، و نیز پس از انتخابات نوامبر 2016 به جریان افتاد در حال تحقیق و بررسی هستند. این پول‌ها عموما صرف رشوه دادن به قضات در پرونده جرایم وکیل سابق ترامپ، میشل کوهن، شده است. کوهن ماه گذشته به اتهام کلاهبرداری مجرم شناخته شد. سایر چهره‌های سازمان ترامپ نیز هم اکنون تحت بازجویی به اتهام نقض قوانین مالی هستند که در این میان آلن ویسلبرگ، مسئول مالی این سازمان با بازرسان وارد همکاری شده است. جورج پاپادوپولوس، یکی از حامیان ستاد ترامپ، هفته گذشته به جرم دروغگویی به FBI به دو هفته زندان محکوم شد. وی در مورد ارتباط با مهره‌های وابسته به کرملین دروغ گفته بود. از سوی دیگر، جوزف میفسود، استاد دانشگاه، که یکی از منابع اطلاعاتی پاپادوپولوس بود، به طرز مشکوکی ناپدید شده است.

ترامپ و ممانعت  از اجرای عدالت

مولر همچنین در حال تحقیق بر روی این موضوع است که آیا ترامپ مانع اجرای عدالت شده است یا خیر. اعمال ترامپ در این موضوع شامل اخراج مسئول FBI از کاخ سفید، حمله به دادستان کل، و قوه قضائیه، و نیز انداختن گناه‌ها به گردن دیگران از جمله مانافورت، می‌شود که همگی می‌تواند از مثال‌های ممانعت از اجرای عدالت باشد.

آیا ترامپ هم  بازجویی می‌شود؟

به نظر می‌رسد که رودی جیولیانی، رئیس گروه حقوقی رئیس‌جمهوری در حال مذاکره با مولر باشد. در همین حال، وکیل سابق ترامپ به وی هشدار داده است که از مصاحبه با مولر خودداری کند چراکه ترامپ نمی‌تواند جلوی دروغگویی‌های خود را بگیرد. در این میان جیولیانی دست به تناقض گویی می‌زند به طوری‌که یک روز از عدم مصاحبه و یک روز از احتمال مصاحبه رئیس جمهوری آمریکا با مولر صحبت به میان می‌آورد.