آمریکا در چشم توفان

مدیر دانشکده علوم دریایی دانشگاه کارولینای شمالی: «ما تنها به فکر شهرهای ساحلی هستیم اما این شهرها تنها جبهه اولیه ما هستند؛ تپه‌های شنی از این شهرها محافظت می‌کنند، اما باقی مناطق خشکی آسیب‌پذیرتر هستند » پیش‌بینی می‌شود که توفند فلورانس به آرامی وارد خشکی شود و در این صورت بارش باران در بعضی مناطق بین ۲۰ تا ۴۰ اینچ خواهد بود. آمریکایی‌ها نگران سرنوشت آب ناشی از باران هستند و خطر سیل ناگهانی تمامی مناطق این دو ایالت را تهدید می‌کند

حمیدرضا پیشبهار

توفند فلورانس روز پنج‌شنبه حرکت آرام خود را شروع کرد و به سواحل کارولینا رسید؛ این تندباد دریایی شهرهای ساحلی کارولینای جنوبی و شمالی را در بر خواهد گرفت و با بارش سیل‌آسا و موج طوفان همراه خواهد بود. سرعت این تندباد در مناطق خشکی به 100 مایل بر ساعت خواهد رسید.

همزمان ساکنین و پرسنل اورژانس در دو ایالت کارولینای شمالی و جنوبی معتقدند که طوفان درجه 1 فلورانس تنها تندبادی یک روزه نیست که سواحل را درنوردد و این مبارزه چندین راند به طول خواهد انجامید و برای یک هفته به روش‌های مختلف جان ساکنین را تهدید خواهد کرد. این توفند نه تنها اقامتگاه‌های ساحلی بلکه شهرهای مهم و پرجمعیت غربی را نیز درگیر خود خواهد کرد و به داخل خشکی کشیده می‌شود.

فرماندار کارولینای جنوبی، هنری مک‌مستر روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری که به همین مناسبت برگزار شده بود گفت: «شاید این اولین بار است که ما شاهد طوفانی دو مرحله‌ای به این قدرت هستیم». وی در ادامه بحث تخلیه نوار ساحلی را مطرح کرد و نسبت به بارش شدید باران در مناطق کوهستانی و احتمال رانش زمین هشدار داد.

توفند فلورانس غولی کند اما عظیم است و ابر ناشی از آن به وسعت کل ایالت کارولینا است. پیش‌بینی می‌شود که این طوفان به آرامی وارد خشکی شود و در این صورت بارش باران در بعضی مناطق بین 20 تا 40 اینچ (50 سانت تا یک متر) خواهد بود. بنابراین آمریکایی‌ها نگران سرنوشت این آب ناشی باران هستند و خطر سیل ناگهانی تمامی مناطق این دو ایالت را تهدید می‌کند.

این بارش برای شهرهای همچون گرین‌ویل در کارولینای شمالی مسئله‌ساز خواهد شد، این شهر دانشگاهی حدود 92 هزار نفر ساکن دارد و در کنار بستر رودخانه تار قرار گرفته است.

این شهر چندین کیلومتر دور از ساحل است اما توسط رودخانه تار به دریا متصل است، این رودخانه در نزدیکی ساحل با دیگر جویبارها هم‌مسیر می‌شود و رودخانه پاملیکو را تشکیل خواهد داد و در نهایت به اقیانوس اطلس می‌ریزد.

روز پنج‌شنبه این ابری سیاه بر فراز این شهر ظاهر و بارش باران آغاز شد. بروک لچورث، سخنگوی این شهر اعلام کرد که دغدغه اصلی ساکنین و مسئولین این شهر بارش سریع باران و احتمال وقوع سیلاب‌های ناگهانی است.

علاوه بر این ساکنین این شهر بزرگ نگران طوفانی هستند که به سمت غرب در حال حرکت است و در امتداد رودخانه به سمت شهر می‌آید. آب ناشی از بارش باران در سرتاسر ایالت در نهایت به سمت رودخانه تار سرازیر خواهد شد تا راهی اقیانوس شود.

مقامات شهری و منطقه‌ای طی روزهای اخیر گروه‌های نجات غریق را در محل مستقر کرده‌اند، این گروه‌ها شامل نیروهای محافظت از حیات‌وحش ایالت ایندیانا می‌شوند. پلیس از مناطق پست و کم‌ارتفاع کرانه رود شروع به تخلیه ساکنین کرده است. حدود 300 نفر از ساکنین روز جمعه خانه‌های خود را رها کرده و به پناه‌گاه‌ها رفتند.

اما شهردار گرین‌ویل، پی‌جی کانلی اعلام کرد که سیل و بالا آمدن آب رودخانه به این زودی‌ها شروع نمی‌شود زیرا این طوفان هنوز مسیر مشخصی را که پیش‌بینی شده بود طی نکرده است و حرکت فریبنده‌ای داشته است. بنابراین آینده شهر گرین‌ویل به آب‌های سطحی سرگردان وابسته است.

شهردار گرین‌ویل در ادامه گفت: «مقدار زیادی از وظایف ما برای پس از توفند بستگی به مسیر آن و باقی تبعاتش دارد، این موضوع هنوز برای ما نامشخص است»

شرایط در روز پنج‌شنبه در سواحل ویلمینگتون، در کارولینای شمالی، قابل لمس‌تر بود، جایی که بادهای تند ساحلی تپه‌های شنی ساحل را درنوردید و ساکنین شهر پس از آماده‌سازی به پناه‌گاه‌ها رفتند و عملا خیابان‌های شهر خالی شد. طوفان ساعت 8 صبح جمعه از کنار سواحل رایتسویل به ویلمینگتون رسید و شانه شرقی آن را پشت سر گذاشت.

استیون استیل، رییس سازمان مدیریت بحران منطقه نیوهانوفر که ویلمینگتون را نیز در بر می‌گیرد، روز جمعه گفت: «بادهای طوفان فلورانس بالای سر ماست. انتظار داریم این توفند برای چندین روز ادامه پیدا کند»

مقامات اورژانس نگران موج‌های بلند ناشی از طوفان نیز هستند و انتظار می‌رود که ارتفاع این امواج در جزایر پیشاپیش ساحل به بیش از 10 فوت برسد. این امواج احتمالا منجر به سیلاب در رودخانه‌ها و مدخل دریا خواهد شد.

مقامات از مردم خواستند که در خانه‌های خود مانده و از مناطق پست و آسیب‌پذیر در برابر سیلاب دوری کنند.

شهردار ویلمینگتون، بیل سافو خطاب به همشهریان خود گفت: «ما در خلال طوفان قادر نخواهیم بود که به سراغ شما بیاییم و نجاتتان دهیم». وی در ادامه نسبت به عواقب این طوفان هشدار داد و اعلام کرد که احتمالا این مناطق برای چندین روز درگیر قطعی برق، آب‌گرفتگی جاده‌ها، خانه‌ها و آوار خواهد بود: «این طوفان برای چندین روز ما را خواهد کوبید»

در کارولینای جنوبی شرایط متفاوت است و مقامات محلی از ساکنین خواسته‌اند که دستور تخلیه خانه‌های خود را اجرایی کرده زیرا با شروع طوفان مسئله رانش زمین منطقه فلورانس را تهدید می‌کند، اگرچه سرعت باد در ادامه کاهش پیدا خواهد کرد.

کیت گییر، سخنگوی سازمان بیمه کارولینای جنوبی در مورد توفند فلورانس گفت: «ما نباید به درجه پایین طوفان دل خوش کنیم. آرامش تدریجی این طوفان به این معنا نیست که خطری ما را تهدید نخواهد کرد»

مقامات محلی اعلام کردند که تا روز پنج‌شنبه حدود 3917 نفر به پناه‌گاه‌ها رفته بودند و سه پناه‌گاه به طور کامل پر شده است. البته پناه‌گاه‌های این ایالت 60 پناه‌گاه دارد که 31 هزار نفر ظرفیت دارند.

ریک لوتیچ مدیر دانشکده علوم دریایی دانشگاه کارولینای شمالی که در شهر ساحلی مورهد واقع است اعلام کرد که این طوفان به مناطق ساحلی محدود نخواهد شد و شهرهای داخل خشکی را نیز درگیر خواهد کرد: «ما تنها به فکر شهرهای ساحلی هستیم اما این شهرها تنها جبهه اولیه ما هستند؛ تپه‌های شنی از این شهرها محافظت می‌کنند اما باقی مناطق خشکی آسیب‌پذیرتر هستند؛ آب ناشی از باران وارد منجر به سیلاب خواهد شد و باقی مناطق در برابر آن بی‌حفاظ هستند»

البته شهرهای ساحلی حتی پس از عبور توفند در معرض خطر خواهند بود زیرا بارش باران در نهایت به مدخل رودخانه‌ها سرازیر خواهد شد و احتمالا سطح آب بالاتر خواهد آمد.

در گرین‌ویل از بعضی از شهروندان خواسته شده است که خانه‌های خود را تخلیه کنند اما به باقی مردم توصیه شده است که حتی چند روز پس از طوفان نیز از خانه‌های خود خارج نشوند تا زمانی که آب‌های سطحی راه خود را پیدا کرده و رودخانه تار بازگردند.

اریک گریفین، رییس سازمان آتش‌نشانی گرین‌ویل گفت: «ما زمان داریم، احتمالا حدود یک هفته وقت داریم و این خود عجیب است؛ احتمالا ابتدا طوفان منطقه را درمی‌نوردد، سپس همه‌چیز آرام می‌شود و ما حتی شاهد روزهای آفتابی خواهیم بود اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود، ناگهان سیلاب منطقه را در بر خواهد گرفت و آب بالا و بالاتر خواهد آمد. پیش‌بینی می‌شود که آب به سرعت بالا بیاید و هر ساعت چند ساعت سطح آب یک فوت افزایش یابد»

آقای لچورث، سخنگوی شهر اعلام کرد که با افزایش جمعیت دانشجویی و در نتیجه افزایش ساخت و ساز، احتمال ایجاد سیلاب‌های ناگهانی در منطقه افزایش یافته است. بنابراین افزایش پیاده‌روها، خیابان‌ها و در مجموع سطوح غیرقابل نفوذ، میزان نفوذ آب در عمق زمین کاهش پیدا خواهد کرد و آب‌های سطحی سرگردان خواهند شد. در نهایت این آب‌های سرگردان منجر به سیل‌های مخربی خواهند شد که زندگی ساکنین را تهدید خواهد کرد.

دانشگاه‌های این مناطق این هفته زودتر تعطیل شدند تا دانشجویان انگیزه بیشتری برای ترک منطقه را پیدا کنند. اما عصر پنج‌شنبه هنوز هم دانشجویان در حال تردد در خیابان‌ها بودند، این منطقه مملو از جمعیت دانشجویی است.