به‌مناسبت روز جهانی روابط عـمومی و ارتباطات، مهندس عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه با مدیریت و کارکنان روابط عمومی این شرکت دیدار و ضمن ابراز خرسندی از عملکرد این واحد از تلاش آنان قدردانی کرد.

 مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمد (ص)، در اوج زمان جاهلیت، مردم را از راه کلام به یکتاپرستی دعوت کردند و بر قلوب مخاطبان خود اثر گذاشتند، اظهار داشت: اقناع‌سازی مخاطبان و همراه کردن ذینفعان با سازمان، مهمترین خروجی کار روابط عمومی است؛ تاآنجاکه از کار روابط عمومی به‌عنوان یک هنر کارآمد یاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی، قدرت  فرهنگی و رسانه‌ای با ضریب نفوذ بسیار زیادی از سایر قدرت‌ها پشتیبانی می‌کند و زمینه به بار نشستن آنها را فراهم می‌آورد، تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ با استفاده از همین قدرت نرم فرهنگی و تبلیغات هدفمند تلاش می‌کنند تا با دستکاری افکار عمومی، ذهن مخاطبان را به تسخیر خود درآورند و به مطامع اقتصادی، سیاسی و نظامی خود دست یابند.

مهندس عظیمیان درخصوص اهمیت تخصص در کار روابط عمومی گفت: زاویه نگاه کارشناسان و متخصصان روابط عمومی باید به‌درستی ترسیم شود؛ در غیر این صورت، نه‌تنها تأثیر موردنظر را نخواهد داشت، بلکه ممکن است نتایج معکوسی به همراه داشته باشد؛ ازاینرو باید با مخاطب‌شناسی و مطالعه دقیق شرایط و محیط پیرامون، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کرد تا به تعالی روزافزون سازمان منجر شود.

او ایجاد انسجام سازمانی را یکی دیگر از مهمترین خروجیهای کار روابط عمومی دانست و با اشاره به اینکه قدرت فکری روابط عمومی باید بر قدرت مالی آن مقدم باشد، تصریح کرد: روابط عمومی‌ها باید بتوانند در سختترین شرایط سازمان را یاری کنند.

همچنین در این دیدار، ایرج ترابی مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه نیز ضمن قدردانی از توجه مدیرعامل به روابط عمومی خاطرنشان کرد: روابط عمومی تلاش خواهد کرد رابط قابلاطمینان مدیریت و بدنه سازمان باشد. به همین منظور کارکنان این حوزه با تمامی وجود می‌کوشند تا با برقراری ارتباط مؤثر بین مدیریت و کارکنان، راهبردهای مدیریت ارشد سازمان را به کارکنان منتقل کنند. درعین‌حال صدای رسای کارکنان باشند و در نهایت با خلق ارزش مشترک با جامعه، راه دستیابی به اهداف درون و برون‌سازمانی را هموار سازند.

روابط عمومی سازمان می تواند با عملکرد و نظرسنجی مناسب تعامل سازنده و مفید درون سازمانی و برون سازمانی را ایجاد کرده و آن را به نحو احسن تفسیر و تبیین کند. با تاکید بر لزوم بررسی مولفه های تاثیرگذار بر روابط عمومی، تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف با نگاه استراتژیک، روابط عمومی سازمان باید راهکارهای عملی برای تحقق اهداف سازمان را ترسیم کند

اصل اعتمادسازی نخستین و مهمترین اصل روابط عمومی

روابط عمومی به عنوان ترجمان عقل یک سازمان باید انتقال دهنده دیدگاه و نظرات گروه های هدف و مخاطب به سازمان و ترجمان دیدگاه‌ها و نظرات سازمان به مخاطبان باشد. کنترل جریانات و رفتارهای علیه سازمان و جهت دهی مثبت به آنها از وظایف مهم روابط عمومی است.

روابط عمومی سازمان می تواند با عملکرد و نظرسنجی مناسب تعامل سازنده و مفید درون سازمانی و برون سازمانی را ایجاد کرده و آن را به نحو احسن تفسیر و تبیین کند. با تاکید بر لزوم بررسی مولفه های تاثیرگذار بر روابط عمومی، تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف با نگاه استراتژیک، روابط عمومی سازمان باید راهکارهای عملی برای تحقق اهداف سازمان را ترسیم کند. در جهت تقویت روابط عمومی باید شبکه داخلی اطلاع‌رسانی خبرگزاری ها را فعال کرد.

عظیمیان با اشاره به اینکه در کنار قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی، قدرت  فرهنگی و رسانه‌ای با ضریب نفوذ بسیار زیادی از سایر قدرت‌ها پشتیبانی می‌کند، تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ با استفاده از همین قدرت نرم فرهنگی و تبلیغات هدفمند تلاش می‌کنند تا با دستکاری افکار عمومی، ذهن مخاطبان را به تسخیر خود درآورند

چنانچه روابط عمومی روابط استراتژیک و ارگانیک داشته باشند می توانند در پیشبرد اهداف سازمان‌ها گام های موثری بردارند. همچنین بر اصل علم محوری و پژوهش محوری و اصل مدیریت زمان در روابط عمومی باید تاکید کرد و اگر فعالیت های روابط عمومی بر اساس شناخت جایگاه سازمان در افکار مخاطبان، تقویت ارتباط با افراد، نهادها و رسانه های گروهی، مساعدت به سازمان در وصول به اهداف، نفوذ در افکار عمومی و تغییر شناخت ها، مساعدت به ارتقای اندیشه های انقلابی را از اهداف مهم فعالیت روابط عمومی می توان بر شمرد و با اشاره به نقاط ضعف حاکم بر فعالیت روابط عمومی سازمان ها و شناخت محدود برخی از مسوولان از نقش روابط عمومی در سازمان، عدم شناخت و آگاهی از روند تغییر و تحول رویکردهای اجتماعی، عدم وجود مراکز تحقیقاتی و علمی جهت پشتیبانی نظری و علمی از روابط عمومی از مهمترین مشکلاتی است که باید راهکارهای علمی و عملی برای رفع آنها ارایه کرد.

راه اندازی ارتباطات گویای سازمان و مجله الکترونیک، راه اندازی مرکز مانیتورینگ و شبکه اطلاع رسانی به کارکنان سازمان از جمله مواردی هستند که در ارتقای فعالیت روابط عمومی نقش بسزایی خواهند داشت. روابط عمومی در معرفی سازمان و تشکیلات و هموار کردن راه‌های طی نشده نقش بسزایی بر عهده دارد و زمانی که روابط عمومی یک سازمان به شکل موفق عمل کند آن سازمان در دستیابی به اهداف مورد نظر موفق خواهد بود و روابط عمومی یک سازمان باید از هر فرصتی برای تقویت نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف استفاده کند و روابط عمومی‌ها به دلیل پوشش دهی قشر عظیمی از مخاطبان مسوولیت سنگینی را بر دوش دارند. باید نحوه تعامل و ارتباط با مغرهای بالقوه و بالفعل مخاطبان به خصوص جوانان را طبق اصول و به شکل برنامه ریزی شده صورت داده تا در راستای اهداف کشور فعالیت کنند که این تعامل و ارتباط باید به شکل سازنده و توسط روابط عمومی محقق شود. اصل اعتمادسازی نخستین و مهمترین اصل روابط عمومی به شمار می رود که باید اساس فعالیت های روابط عمومی قرار گیرد.