بسیاری از پروژهای عمرانی و وضعیت مالکیت بیش از 11 هزار ملک در جزیره کیش در سال 99 تعیین تکلیف شدند.

 معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عملکرد این معاونت گفت: از سال ۹۷ تلاش شد تا پروژه‌های نیمه تمام که مشکلات مختلفی داشتند را با اتخاذ سیاست‌های مناسب و حمایت حاکمیتی سازمان به سرانجام رسانیم. برخی از پروژه‌های به اتمام رسیده نیز به دلیل نداشتن پایان کار، امکان صدور سند برای خریداران و مالکین واحدها را نداشتند.

على مقدس‌زاده ادامه داد: بیش از ۱۱ هزار مالک واحد‌های مسکونی و تجاری توانستند با تعیین تکلیف و مساعدت سازمان پایان کار سند‌های املاک خود را دریافت کنند مثلا یکی از این پروژه‌ها مرکز تجاری کیش بود که پس از ۱۷ سال دارای پایان کار شد و خریداران واحدهای این مرکز جهت دریافت اسناد تفکیکی خود از امنیت خاطر برخوردار شدند.

وی ادامه داد: در بخش عمران، یکی از پروژه‌ها، پروژه توسعه تصفیه خانه پساب جزیره کیش است. این تصفیه خانه حدود ۳۰ سال پیش با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب احداث شده بود لیکن نیاز به افزایش ظرفیت داشت که در حال حاضر افزایش ظرفیت آن از ۱۰ هزار متر مکعب به 20 هزار متر مکعب در قالب پروژه عمرانی زیر بنایی در حال اجراست و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. ارتقای سیستم بازیافت زباله نیز با هدف تامین نیاز ۲۵ سال آینده کیش است که اقدامات سازمانی اولیه به اتمام رسیده و شرکت عمران در نظر دارد به روش BOT و بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این پروزه را اجراکند.

مقدس‌زاده با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها در جزیره کیش با استفاده از روش تامین مالی BOT و بدون صرف بودجه بیت‌المال اجرا و تکمیل می شود ادامه داد: در سال‌های گذشته سازمان منطقه آزاد گاها برای پرداخت حقوق نیز دچار مضایق مالی بود اما خوشبختانه در دو سال اخیر این مشکل برطرف شده و با سیاست‌های اجرایی و اقتصادی مدیر عامل محترم سازمان با ایجاد درآمد پایدار برای ۱۰ سال آینده نیز ظرفیت تامین منابع مالی بسیار گسترده‌ای برای مدیران آینده سازمان ایجاد شده است.

 وی افزود: یکی از روش‌های ما این است که در پروژه‌های با بدهی‌های قابل توجه به جای دریافت وجه نقد بخشی از سهام پروژه را دریافت می‌کنیم. از طرف دیگر ما در دو سال اخیر به زمین‌های با کاربری‌های تجاری و اداری پروانه نمی‌دهیم زیرا در این زمینه در جزیره عرضه بیش از تقاضاست.

مقدس‌زاده با اشاره به اینکه ما به سرمایه‌های موجود در جزیره کیش به عنوان سرمایه ملی نگاه می کنیم افزود: جزیره کیش دارای طرح جامع است و بر اساس طرح جامع فعلا ظرفیت برای ساخت واحدهای مسکونی وجود دارد بویژه اینکه صرفه اقتصادی نیز دارد اما باید به گسترش زیر ساخت‌ها نیز توجه کرد زیرا زیر ساخت‌های موجود کیش پاسخگوی نیاز مستحدثات فعلی کیش و حداکثر تا چند سال آینده است. به همین دلیل توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز با چشم‌انداز ۲۵ ساله آینده در برنامه‌های اجرایی سازمان منظقه آزاد تدوین و در حال انجام است. وی ادامه داد: ۵۱ درصد سهام نیروگاهی که برق جزیره کیش را تولید می کند متعلق به بخش خصوصی است. این شرکت در سالهای گذشته ۷۰۰ مگاوات برق پیش فروش نموده که میبایست وجوه حاصل از پیش فروش را صرف توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت تولید برق و آب می نمود و در سال جاری نظارت بر عملکرد شرکت مذکور در تحقق توسعه ظرفیت تولید برق در برنامه معاونت عمرانی قرار گرفته است.

مقدس زاده با اشاره به افزایش ظرفیت شرکت ماهتاب در زمینه تولید آب و برق در سال گذشته گفت: این اقدام در راستای سیاست‌های سازمان و تا مین یکی از نیازهای ضروری کیش است.  وی با اشاره به اینکه در سطح کشور به طور متوسط ۲۵ درصد واحدهای صنعتی فعالیت می کنند افزود: در جزیره کیش این میزان بیش از ۶۰ درصد است و تمامی فعالیت‌ها غیر آلاینده هستند و بازار فروش محصولات تولیدی واحدی صنعتی مذکور علاوه برسرزمین اصلی در خود جزیره و نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس است که حتما دارای ارز آوری برای کشور می باشد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به تمامی سرمایه گذاری‌ها در کیش ملی است ادامه داد: امسال برای اولین بار در حوزه معاونت اقتصادی واحد کنترلپروژه را راه اندازی کردیم و معتقدیم این کنترل باید بر روی پروژه‌هایی که توسط سرمایه گذاران محترم بخش خصوصی ساخته می شود نیز اعمال شود زیرا اگر زمان اجرای یک پروژه افزایش پیدا کند. هزینه‌های اجرای پروژه نیز متناسب با تورم افزایش پیدا می کند و این افزایش قیمت‌ها تحمیل هزینه بر منافع ملی و آسیب بر اقتصاد عمومی کشور است و در نهایت افزایش هزینه‌ها از مصرف کنندگان نهایی دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محور توسعه کیش گردشگری است، یادآور شد: ایجاد شهربازی، جزایر مصنوعی، واحدهای اقامتی بوم‌گردی، دهکده‌های شادی ازجمله نیاز‌های جذب گردشگر برای کیش است که ما با تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران درصدد ایجاد و توسعه آنها در جزیره هستیم.