«با عدم مدیریت و دخالت در مساله تجارت باعث شدند از 260 هزار تن کاغذ وارد شده به کشور، تنها ۲۳ هزار تن آن توزیع شود و قیمت‌ها بالا برود. چه کسی می‌خواهد جوابگوی این رقم سنگین مابه‌التفاوت باشد؟ الان چاپخانه‌دارها بیکار شده‌‌‌اند چون مرکبی که 40 تومان بوده ۹۰ تومان شده و لاستیک چاپ از یک به هفت میلیون رسیده است. همه اینها باعث شده صنعت چاپ، در آستانه نابودی قرار گیرد.»

رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانون‌های تبلیغاتی تهران، با بیان این مطلب گفت: بیش از 35 چاپخانه به دلیل بحران‌های اخیر کاغذ و زینک تعطیل شده‌اند. می‌گویند مشکل ارز داریم، اما وقتی به آمار نگاه می‌کنیم می‌بینیم مشکلی درباره اختصاص ارز به صنعت چاپ نداشتیم بلکه مساله این است که ارز اختصاص داده شده درست مدیریت  نشده است. 

احمد ابوالحسنی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به معضلی که برای صنعت چاپ به وجود آمده، آن را به چند بخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول و اصلی مساله کاغذ و مقواست که بیشتر به اتحادیه چاپخانه‌داران و کاغذ و مقوا مرتبط است. نکته مهم این است که کاغذ تا به امروز هرچه وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است، ولی متاسفانه در عدم توزیع آن به جایی رسیدیم که الان بند کاغذی که باید درنهایت ۱۴۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید با حدود قیمت ۵۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گفته وی،‌ دلیل نابسامانی وضعیت کاغذ این است که کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته این موضوع را به درستی مدیریت کند و نظارت درستی بر توزیع نشده است.

رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانون‌های تبلیغاتی تهران گفت: زینک جزو کالاهای مرتبط با صنعت چاپ بود که هیچ مشکلی نداشت چون رقابت در آن زیاد بود و بازار خوبی داشت. مشکل از جایی آغاز شد که زینک را که در ارز نیمایی قرار داشت به گروه یک بردند و تبلیغاتی هم برایش کردند. در نتیجه کسی به تاجرانی که می‌خواستند زینک وارد کنند ارز دولتی نداد و امکان رقابت از او سلب شد. بنابراین تجار دیگر زینک وارد کشور نکردند و در بهمن سال ۹۷ خلایی به وجود آمد که باعث شد زینکی که با ارز نیمایی به قیمت حدود ۱۸ هزار تومان در بازار فراوان بود، ناگهان به قیمت ۴۵ هزار تومان برسد.

او با اشاره به اقداماتی که پس از این بحران شکل گرفت، گفت: بلافاصله اتحادیه وارد عمل شد و تجار را دور هم جمع کرد. اینجا دیگر ارز دولتی اختصاص یافته بود اما حتی یک زینک هم با آن وارد نشده بود و باز هم ارز نیمایی بود. ما به تجار گفتیم با ارز آزاد بروید از ترکیه زینک بیاورید تا بتوانیم فعلا بازار را کنترل کنیم. یعنی اتحادیه به نوعی خودزنی و کاری انقلابی کرد اما نتیجه این بود که توانستیم قیمت زینک در بازار را به حدود ۳۵ هزار تومان برسانیم تا اینکه اولین محموله ارز دولتی اواخر فروردین سال ۹۸ وارد کشور شد.

ابوالحسنی با اشاره به محتوای اولین محموله ارز دولتی زینک، گفت: یک تاجر، سه کانتینتر با محموله حدود ۲۰۰ هزار متر از دو برند و بلافاصله دوباره ۹ کانتینر دیگر هم وارد کرد که الان یکسری از آنها ترخیص شده و مابقی در گمرک است. برای حدود ۱۰ کانتینر هم پول پرداخت شده و ارز اختصاص یافته و قرار است بیاید.

ابوالحسین با اشاره به اتفاق بسیار بدی که در زمینه ورود اولین محموله رخ داده، تصریح کرد: وقتی به فرم‌ها نگاه می‌کنیم با اختلاف قابل‌توجهی مواجه می‌شویم؛ یعنی این وسط یک خلأ بزرگ وجود دارد مبنی بر اینکه برای زینک‌هایی که باید با قیمت ۲.۸ یورو یا حداکثر متری ۳ یورو وارد کشور می‌شد، قیمت ۳.۷۰ یورو درج  شده است.

او ادامه داد: در این راستا از طرف اتحادیه، نامه‌هایی به تعزیرات، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات زدیم که این ثبت سفارش‌ها بررسی شود که در ابتدا روشن شود این اختلاف قیمت حدود ۳۰ درصدی کجا رفته است؟ ارز و پول بیت‌المال از این کشور خارج شده و الان ۳۰ درصد اختلاف وجود دارد و جنسی که در بازار می‌خواهد قیمت‌گذاری شود مجبور است قیمت بالاتری بخورد.

26 میلیون یورو ارز دولتی اخذ شده  اما کاغذ وارد نشده 

ابوالحسنی در پاسخ به این پرسش که «در موضوع واردات کاغذ، از فردی مثال زده شد که ۲۶ میلیون یورو ارز دولتی گرفته و اصلا کاغذی وارد نکرده است؛ این مساله در مورد واردکنندگان زینک هم وجود داشت؟» گفت: خوشبختانه در موضوع زینک چون دست افراد بسته‌تر بوده و تعداد تجار بیشتر از ۱۲ نفر نمی‌شود، تا این ساعت شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم. ولی اتفاق دیگری که افتاده اختلاف ارز است؛ این ارز از کشور خارج شده اما اینکه این مابه‌التفاوت کجاست را نمی‌دانیم؟ یا اینکه چه کسی ثبت سفارش‌ها را تائید کرده است؟ و از گمرک بر چه مبنایی خارج شده است؟

او با اشاره به ۱۲ تاجری که زینک را با ارز دولتی وارد کشور کرده‌اند، گفت: این تاجران توسط کارگروه مجوز گرفته بودند و اتحادیه نقشی در معرفی آنها نداشت. اما بعد از تمام این ماجراها، از اتحادیه لیتوگرافی هم برای حضور در کارگروه دعوت کردند و دیروز با آنها جلسه داشتیم. آمار زینک‌هایی که وارد می‌شود را از آنها گرفتم و متوجه شدم در انبار الان زینک موجود است.

60 درصد واردات زینک در اختیار یک شرکت 

ابوالحسنی تشریح کرد: اختلاف ارزی که فقط در واردات یک تاجر واردکننده دیده می‌شود که شخصیت حقوقی دارد اما واردات این شرکت، بیش از ۶۰ درصد مجموع واردات زینک به کشور را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه «سوال ما این بود که چرا اجازه واردات این حجم از زینک را تنها به یک تاجر دادید که تعرفه قیمت زینک وارد شده توسط او از همه بالاتر است؟» گفت: آن هم شرکتی که در سال‌های پیش زینک‌هایی که وارد می‌کرده کیفیت متوسطی

 داشته است.

رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانون‌های تبلیغاتی تهران تصریح کرد: برآورد ریالی از این اختلاف ارز برای دست‌کم یک میلیون متر زینکی که این شرکت وارد کشور کرده است بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود که رقم بسیار بزرگی است.

ابوالحسنی با بیان اینکه «چون ما دست روی این مساله گذاشتیم و بعد از ورود و پخش اولین محموله تازه از اتحادیه لیتوگرافان برای حضور در کارگروه دعوت کرده‌اند» گفت: جالب است بدانید سه کانتینر از اولین محموله زینک وارد شده به کشور در بازار پخش و توزیع شده در حالی که کارگروه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن خبر ندارد و هیچ تغییری هم در بازار ایجاد نکرده است که همه این سه کانتینر مربوط به همان شرکت  مزبور است.

او ادامه داد: این اتفاق در حالی رخ داده که کارگروه از تاجران، تعهدنامه محضری گرفته بود که حق توزیع زینکی که وارد کرده‌اند را ندارند و باید ۱۵ درصد سودشان را بگیرند و کارگروه تعیین کند اجناس بین چه کسانی توزیع شود. اما وقتی می‌بینیم ۱۳۰ هزار زینک در طی دو روز در بازار توزیع شده و به دست افراد نامعلومی رسیده، فکر می‌کنیم لابد این تعهدنامه‌ها هم صوری  بوده است.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه از طرف اتحادیه، این پرسش‌ها را در کارگروه مطرح کرده و الان صورت جلسه شده که سامانه‌ای برای توزیع زینک راه بیافتد، گفت: از طرفی خود اتحادیه ناشران هم موافقت کردند که هیچ زینکی به صورت مستقیم به ناشران داده نشود بلکه در اختیار لیتوگراف قرار بگیرد. توافق کردیم برای اینکه سوبسید هم به ناشران داده شود، هر ناشری که می‌خواهد کتابی منتشر کند ۲۷ هزار تومان به لیتوگرافی بدهد و کتاب را تحویل بگیرد در حالی‌که الان قیمت خام زینک در بازار آزاد ۳۵ هزار تومان است.

او ادامه داد: گفتیم ما نظارت و تائید می‌کنیم که ناشر زینک کپی نکند و بر چاپخانه هم نظارت می‌کنیم با این حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اینکه این موضوع صورت جلسه هم شده بود، از اجرای آن شانه خالی کرده است. می‌گویند مگر می‌شود بخش خصوصی بر بخش دولتی نظارت کند؟! درحالی که اتحادیه قرار است نظارت کند و به وزارت ارشاد گزارش دهد. به نظر می‌رسد نمی‌خواهند اتحادیه از ماجرا سر دربیاورد.

رئیس اتحادیه لیتوگرافان و کانون‌های تبلیغاتی تهران تصریح کرد: الان محموله در انبار هست اما وزارت ارشاد اجازه توزیع نمی‌دهد چون سازمان حمایت از مصرف کننده هنوز قیمت نهایی فروش را اعلام نکرده است. ما لیست لیتوگرافان را به ارشاد داده‌ایم که در سامانه قرار دهد. الان دو مارک از زینک وارد شده و ما گفتیم علی‌الحساب به هر کدام از لیتوگرافان ۱۰۰۰ زینک (از هر برند ۵۰۰) داده شود. زینک موجود در انبار، می‌تواند نیاز سه ماه کشور را به طور کامل تامین کند. اما موافقت نکرده‌اند، لابد به خاطر اینکه می‌خواهند قیمت‌ها بالا باقی بماند؛ در واقع ما در بازار زینک، بحرانی نداریم، بحران را ساخته‌اند تا قیمت را بالا نگه دارند.

او خاطرنشان کرد: زینک داشت با ارز نیمایی وارد می‌شد و مشکلی نبود اما مگر می‌شود یک کالا را با دو نرخ وارد کشور کرد؟ الان هم در ثبت سفارش نیمایی می‌دهند هم دولتی. این یک معضل بزرگ است. کافی است دیگر ارز دولتی ندهند، نیمایی‌ها هم سراغ واردات نمی‌روند و چند ماه دیگر دوباره بحران به وجود می‌آید.

ابوالحسنی تاکید کرد: طبق آماری که ما داریم الان دو میلیون و نیم زینک آماده ورود به کشور و توزیع است که اگر به بازار برسد مشکل زینک کشور برای یک سال برطرف می‌شود.