آریا طاری

سپاهان در شرایطی به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر برگشت که سرمربی این تیم به جای حضور در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار با سپیدرود، بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز در مورد مسائل داوری را به این کنفرانس ارسال کرده بود. یک روز بعد از شروع جنگ سرد قلعه‌نویی، پرسپولیس با چند تصمیم بحث‌برانگیز از سوی داور قافیه را به فولاد واگذار کرد و سپاهان به سادگی از سد سپیدرود گذشت تا دوباره در بالاترین نقطه جدول لیگ هجدهم دیده شود.

حضور امیرقلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان، این باشگاه را بعد از چند فصل ناموفق دوباره به یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال ایران تبدیل کرده است. آنها ترکیب پرستاره‌ای در اختیار دارند و در جنگ‌های بیرون از زمین نیز، آماده به نظر می‌رسند. به محض توقف در شروع نیم‌فصل دوم و از دست دادن صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر، ژنرال دست به کار شد و با یک جنجال تازه، چشم‌ها را به طرف خودش خیره کرد. او در مصاحبه مطبوعاتی پیش از نبرد با سپیدرود حاضر نشد و نامه‌ای را برای قرائت به این جلسه فرستاد که در آن از «سکوت» به عنوان «آخرین سنگر» یاد شده بود. امیر قلعه‌نویی شاعر، مبارز، هنرمند و یا موسیقیدان نیست و هدف او از مطرح کردن این جمله، تنها تلاش برای فشار گذاشتن روی رقبا بوده است. این اولین بار نیست که طلایی‌ها در این فصل دست به چنین کاری می‌زنند. چند روز قبل از مسابقه حساس با استقلال در ورزشگاه آزادی، باشگاه سپاهان دست به کار شد و بیانیه‌ای در مورد داوری رقابت‌های لیگ مطرح کرد. این بیانیه در نهایت موجب شد گروه داوری این مسابقه، یک خطای پنالتی آشکار به سود استقلال را اعلام نکنند. تیم شفر که به سادگی می‌توانست در این بازی به کمک پنالتی به برتری برسد، در نهایت با نتیجه یک بر صفر مغلوب سپاهان شد. حتی با وجود این ماجرای عجیب، داستان طلبکاری سپاهانی‌ها از داوری ادامه پیدا کرد. ژنرال بعد از تساوی خانگی با پرسپولیس، فضای فوتبال ایران را به سیرک تشبیه کرد اما تنها چند روز بعد در کارشناسی داوری برنامه تلویزیونی 90، مشخص شد که قبل از به گل رسیدن سپاهان، داور باید یک بار نقطه پنالتی را به سود پرسپولیس نشان می‌داد. امیر و تیمش اما همچنان از مواضع‌شان عقب‌نشینی نمی‌کنند و ظاهرا به این باور رسیده‌اند که تصاحب جام، تنها از دریچه جنجال و اعتراض ممکن خواهد بود.

 قلعه‌نویی از ترانه‌های معروف ایرانی برای اعتراض بهره می‌گیرد، برانکو تاکید می‌کند که عده‌ای نمی‌خواهند سومین قهرمانی پیاپی پرسپولیس را ببینند، شفر دست روی این نکته می‌گذارد که آبی رنگ محبوب داورها نیست و این روند به همین شکل در همه تیم‌های دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند

در جریان شکست تیم ملی برابر ژاپن در جام ملت‌های آسیا، اعتراض مهره‌های ملی‌پوش در لحظه سرنوشت‌ساز مسابقه به داور، بارها مورد شماتت هواداران فوتبال در ایران قرار گرفت. جماعت سرزنش‌کننده اما حتی برای لحظه‌ای از خودشان نپرسیدند فرهنگ اعتراض شدید به داور برای هر توپ ساده و هر موقعیت معمولی، از کجا در رفتار این فوتبالیست‌ها ظاهر شده است؟ همه این بازیکنان زمانی در لیگ برتر ایران توپ زده‌اند. لیگی که در آن مربی‌ها برای اعتراض به عملکرد داور از هم سبقت می‌گیرند و باشگاه‌ها نیز به عروسک خیمه شب بازی مربیان برای بیانیه نویسی تبدیل شده‌اند. در این فضا همه معتقدند مورد ظلم قرار گرفته‌اند و دست‌هایی در کار است تا قهرمانی را به دست نیاورند. قلعه‌نویی از ترانه‌های معروف ایرانی برای اعتراض بهره می‌گیرد، برانکو تاکید می‌کند که عده‌ای نمی‌خواهند سومین قهرمانی پیاپی پرسپولیس را ببینند، شفر دست روی این نکته می‌گذارد که آبی رنگ محبوب داورها نیست و این روند به همین شکل در همه تیم‌های دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند. فوتبال ایران به فضایی تبدیل شده است که در آن تعدد اعتراض به داورها، حتی از تعداد بردها، امتیازها و تفاضل گل مهم‌تر به نظر می‌رسد. بدون تردید کمیته داوران نیز در رقم خوردن چنین وضعیتی نقش دارد. آنها با طرح داورهای پشت خط برای حل بحران‌های مربوط به داوری جلو آمده‌اند اما این طرح در همین شروع کار، ناموفق و شکست خورده به نظر می‌رسد.

اگر قرار به اعتراض به «نابرابری» باشد، باشگاه سپاهان یکی از آخرین باشگاه‌هایی است که می‌تواند دست به اعتراض بزند. چراکه تجربه‌های زیادی از نابرابری به سود این تیم در فوتبال ایران وجود دارد. جنجالی‌ترین پرونده یک دهه اخیر فوتبال ایران با نقش‌آفرینی محسن قهرمانی نیز، پیرامون قضاوت جانبدارانه به سود همین تیم رقم خورد. امیر قلعه‌نویی برای سال‌ها در دفاع از خودش مقابل حرف و حدیث‌های مربوط به مذاکره با مهره‌های حریف، «سند و مدرک» مطالبه می‌کند. حالا شاید بد نباشد خود او نیز در مورد حرف‌هایش پیرامون داوری، سند و مدرک نشان بدهد. بدون تردید چنین صحبت‌هایی در یک لیگ معتبر خارجی، جریمه‌ای بسیار سنگین برای یک مربی به همراه خواهد داشت اما در فوتبال ایران، هیچ برخوردی با این قبیل اتهام‌ها صورت نمی‌گیرد. ژنرال یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های فوتبال ایران را در اختیار دارد و حتی تیمش را در نیم‌فصل تقویت نیز کرده است. او به جای اشاره همیشگی به داورها، باید «تاکتیک» را به «آخرین سنگر»ش تبدیل کند. آن روز حتما سپاهان شانس خوبی برای قهرمانی در لیگ برتر خواهد داشت.