آریا رهنورد

بعد از تساوی استقلال مقابل نساجی و از دست رفتن صدر در فاصله دو هفته به پایان لیگ، استقلال در وضعیت خطرناک و نامطلوبی قرار گرفت. به خصوص که رقیب سرخ‌پوش با کامبکی بی‌نظیر توانست یک برد دلچسب را به دست بیاورد و با انگیزه و روحیه‌ای دوچندان به استقبال دو هفته پایانی برود. حالا آبی‌ها برای اینکه ماموریت خود را کامل کنند و جام قهرمانی را با خود به خانه ببرند، راهی به جز برد در دو بازی باقی‌مانده پیش رو ندارند. 

تقریبا روزی نبوده که باشگاه‌های فوتبال به خصوص استقلال و پرسپولیس بدون چالش و مشکل سپری کرده باشند. اما هفته‌ها صدرنشینی استقلال و نزدیک‌تر شدن به جام قهرمانی باعث شده بود که بیشتر از مشکلات، تیم بودن آبی‌ها به چشم بیاید و بیشترین حمایت از کادر فنی و تیم صورت بگیرد. اما توقف در قائمشهر و از دست دادن صدر جدول بار دیگر ورق را برگرداند و اوضاع باشگاه را پیچیده کرد. حالا دوباره صدای انتقادات بلند شده و تمرکزها به جای موفقیت در لیگ و جنگ برای تصاحب جام، سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. 

از یک سو جواد نکونام سرمربی آبی‌ها در همان نشست خبری بعد از بازی از خواسته برخی‌ها برای موفق نشدن استقلال صحبت کرد. او در موضع‌گیری‌های تند خود داوران را به باد انتقاد گرفت و از پرسپولیسی بودن برخی مسئولان سازمان لیگ صحبت کرد. نکونام همچنین رییس فدراسیون را هم از صحبت‌های خود بی‌نصیب نگذاشت و انتقاداتش به او را هم مطرح کرد. نکونام معتقد است «دوستان از روز اول فکر نمی‌کردند ما لقمه گلوگیری باشیم و شروع به اذیت کردن‌مان کردند. آخر فصل دیدند این تیم شخصیت قهرمانی دارد ولی نگذاشتند و نمی‌خواهند قهرمان شویم.» 

از سوی دیگر برخی دیگر انتقادات از کادر فنی را از سر گرفته‌اند که در راس آنها انتقاد از چگونگی جذب بازیکنان است. منتقدان نکونام معمولا دست روی این نکته می‌گذارند که از دست رفتن امکان حضور دو بازیکن خارجی موثر در تیم یعنی منتظر محمد عراقی و اوستون اورونوف کار را به اینجا رسانده و تیم را در خطر از دست دادن جام قهرمانی قرار داده است. دو بازیکنی که بدون تردید ارزش فنی بالایی دارند و هر دو نفر هم امکان حضور در استقلال را داشتند. منتظر محمد در ابتدای فصل آبی‌پوش شد اما نکونام بنا به دلایل خودش تمایل زیادی برای کار با این بازیکن عراقی نداشت. در نتیجه هم محمد به صورت قرضی به مس رفسنجان رفت و از نظر فنی هم توانست عملکرد خوبی در این تیم داشته باشد. او در بازی مقابل آلومینیوم هم توانست دبل کند تا در برتری سه بر یک تیمش نقشی اساسی داشته باشد. منتظر محمد همچنین در بازی جام حذفی بین مس رفسنجان با استقلال، گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا حذف آبی‌ها و از دست دادن یک جام قهرمانی را مهر کرده باشد. 

بین این دو بازیکن خارجی اما می‌توان گفت استقلال بیشترین ضرر را با از دست دادن بازیکن ازبک متحمل شد. اوستون اورونوف ابتدا به استقلال پیشنهاد شد اما نکونام شرط عجیبی برای جذب این وینگر ازبک قرار داد. شرط سرمربی آبی‌ها این بود که همزمان با اوستون دو بازیکن ایرانی دیگر هم باید به صورت همزمان جذب باشگاه شوند. شرطی که محقق نشد تا راه اورونوف به سمت پرسپولیس تغییر مسیر دهد و به یکی از بهترین بازیکنان این تیم تبدیل شود. اورونوف تاکنون 6 گل برای پرسپولیس زده و نقش مهمی در صدرنشینی این تیم داشته است. او حتی در آخرین بازی مقابل استقلال خوزستان که روز کامبک بی‌نظیر سرخ‌ها بود، بهترین روزش را سپری نکرد اما گل بسیار مهمی را وارد دروازه تیم خوزستانی کرد که شاید همین گل آخر فصل قهرمانی را از استقلال بگیرد و کنار جام‌های پرسپولیس قرار بدهد. اگر این اتفاق بیفتد، دو بازیکنی که نکونام آنها را نخواست، باعث از دست دادن دو جام برای آبی‌ها می‌شوند. 

به این ترتیب شاید بهتر است نکونام کمی هم تصمیم‌های خودش را بررسی کند و کمی هم نوک پیکان انتقاد را سمت خودش بگیرد. در هر حال آنچه اهمیت دارد این است که آبی‌ها تا آخرین لحظه برای رفتن روی سکوی قهرمانی تلاش کنند. فوتبال ورزش ثانیه‌هاست و تا آخرین لحظه هیچ‌چیز را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اما آنچه مشخص است این است که لیگ امسال قرار است با هیجانی بسیار زیاد به پایان برسد.