نگار رشیدی

حامد حدادی از تیم ملی بسکتبال خداحافظی کرده اما هنوز بهترین بازیکن ایران است. در شب سوم بازی‌های پلی‌آف لیگ برتر که اتفاق کم نداشت، حدادی بهترین بازیکن شد. شهریور و بعد از آخرین بازی ایران در جام‌‌جهانی بود که حدادی جدایی‌‌‌اش را از تیم ملی اعلام کرد، یک خداحافظی تلخ که با از دست دادن سهمیه بازی‌های المپیک پاریس همراه شد. دلیل خداحافظی حدادی بالا رفتن سن و مصدومیت‌های پی‌در‌پی در بازی‌های سنگین تیم ملی بود. حدادی برخلاف فصل‌های قبل امسال در ایران بود و راهی چین نشد. او برای نفت‌آبادان بازی کرد و تا به امروز نشان داده که هنوز توانایی‌هایش هم مثل قدش یک سرو گردن بالاتر از بقیه است. 

لیگ بسکتبال که از دی‌ماه سال پیش آغاز شده بود، در حال حاضر در مرحله یک‌چهارم نهایی دنبال می‌شود. بازی‌های این مرحله 3 از 5 است و فعلا فقط صعود تیم شهرداری گرگان به نیمه‌نهایی قطعی شده و بقیه تیم‌ها باید بازی چهارم را هم برگزار کنند. نفت آبادان تیم حدادی در این مرحله با تیم طبیعت بازی می‌کند. او در بازی سوم 18امتیاز، 20ریباند و 8پاس‌گل داشت و اگر 2پاس دیگر هم می‌داد می‌توانست به جای دبل‌دبل، تریپل دبل کند. با این حال او با کارایی31، بهترین بازیکن 4بازی شب سوم پلی‌آف‌ها شد. با امتیازاتی که حدادی گرفته تیم نفت تا دیروز 2 بر یک از طبیعت پیش بود و بازی سوم را هم 85 بر 82 برد. آبادانی‌ها اگر در بازی چهارم هم به پیروزی رسیده باشند، می‌توانند یکی از تیم‌های مرحله نیمه‌نهایی باشند. با حضور حدادی شاید توقع آنها این باشد که با او یک جام به خوزستان ببرند. به هرحال حدادی خوزستانی است و عرق خاصی هم به خاک این منطقه دارد. شاید روزهای پایانی او در بسکتبال با اتفاق خوبی برای جنوبی‌ها همراه شود. این قهرمانی می‌‌تواند بازگشت طلایی برای مهران شاهین‌طبع به بسکتبال ایران باشد. شاهین‌طبع که سرمربی تیم ملی بود، بعد از بازی‌های المپیک توکیو از سمتش کنار رفت و ترجیح داد در لیگ بسکتبال قطر تیمداری کند. اما او این فصل به ایران برگشت و راهی آبادان شد. 

فاصله حدادی با دیگر بازیکنان را می‌شود در تفاوت کارایی آنها دید. در سری سوم مسابقات این مرحله، امیرحسین یازرلو بعد از حامدی نفر دوم لیست بهترین‌ها بود. او که فوروارد تیم کاله است، در بازی سوم با ذوب‌آهن 30امتیاز گرفت، 2ریباند و 3پاس گل داشت. یازرلو هم با کارایی 31 نقش مهمی در پیروزی 105 بر 80 تیمش داشت. ذوب‌آهن 2بازی قبلی را با اختلاف بالا برده بود و امیدوار بود کار را در بازی سوم تمام کنند اما دو تیم دیروز در بازی چهارم به میدان رفتند. مهران حاتمی، سرمربی ذوب‌آهن شاکی بود که در بازی سوم که در آمل برگزار شد، هواداران حریف به او و تیمش توهین کرده است. اصفهانی‌ها دیروز قبل از بازی چهارم بیانیه دادند و مدعی شدند که چرا فدراسیون در مقابل این توهین‌ها سکوت کرده. برداشت بعضی‌ها از این بیانیه این بود که ذوب‌آهن می‌خواهد جو را آرام‌تر کند تا با خیال‌راحت‌تری در بازی چهارم حاضر شود و کارش برای صعود راحت کند. 

ارسلان کاظمی نفر سوم این لیست در بازی سوم این مرحله 14امتیاز گرفت، 18ریباند و 3پاس گل ثبت و دبل‌دبل کرد. ارسلان این فصل برای شهرداری گرگان بازی کرد و سمت کاپیتانی را هم داشت. گرگانی‌ها که در این مرحله حریف لیموندیس بودند، بعد از پیروزی در 2بازی اول، بازی سوم را هم 88 بر 73 برد و به مرحله بعد صعود کرد. شهرداری 3فصل پیاپی با مهران حاتمی قهرمان شدند و این فصل مربیگری مصطفی هاشمی درصدد تکرار آن هستند.  دیگر بازی مرحله پلی‌آف را مهرام و مس‌کرمان برگزار می‌کنند. مهرام بازی اول و دوم را برده و بازی سوم را باخته است و اگر دیروز در بازی چهارم هم شکست را تکرار کرده باشد، تکلیف دو تیم به بازی پنجم کشیده می‌شود.  

معجزه آورتا

همانطور که رقابت پلی‌آف جذابیت‌های خودش را دارند،‌ پلی‌اوت هم دیدنی بود. این مرحله که به تازگی به بازی‌های لیگ اضافه شده، تکلیف تیم‌های سقوط کننده را مشخص می‌‌کند. قبل از شروع این مرحله به نظر می‌رسد تیم آورتای ساری یکی از سقوط کننده‌ها باشد اما این تیم برنده 2بازی مقابل تیم رعد پدافند هوایی مشهد بود. ساروی‌ها سال دیگر در لیگ هستند اما مشهدی‌ها و سربازهایش باید به دسته پایین‌تر بروند. دیگر بازی این مرحله ببین تیم‌های مس رفسنجان و فولاد هرمزگان برگزار شد. مسی‌ها 2بازی را باختند و جواز ماندن را به فولادی‌ها دادند.