نگار رشیدی

چه کسی فکر می‌کرد سرنوشت وزن 86 کیلوگرم کشتی ایران در المپیک تا این اندازه پیچیده شود؟ یک سال قبل، هیچ‌کس شک نداشت که حسن یزدانی در این وزن به المپیک می‌رود و بار دیگر در فینال با تیلور روبه‌رو می‌شود اما حالا همه چیز فرق کرده و تردیدهای زیادی در این مورد وجود دارد. ظاهرا کامران قاسم‌پور تصمیم گرفته به این وزن برگردد و علیرضا دبیر هم با ایده حضور احتمالی او در انتخابی المپیک موافق است. ایده‌ای که حواشی بزرگی برای کشتی ایران  خواهد ساخت.

 

همه چیز از اینجا شروع شد

در جریان تنها پیروزی حسن یزدانی روبه‌روی دیوید تیلور، علیرضا دبیر از همان لحظه اول در کنار این کشتی‌گیر حضور داشت و حتی در جزئی‌ترین اصول کوچینگ او نیز دخالت می‌کرد. دوستی نزدیک دبیر و پژمان درستکار موجب می‌شد که رییس فدراسیون عملا یکی از مربیان تیم هم باشد. با این حال وقتی حسن در نبرد بعدی به تیلور باخت، پدر این ورزشکار به شدت از عملکرد دبیر انتقاد کرد و مدعی شد نوع تمرین‌هایی که رییس فدراسیون برای حسن در نظر گرفته، عامل اصلی این شکست بوده است. همین مصاحبه انگار آتش اولین تنش‌ها بین یزدانی و دبیر را روشن کرد. جالب اینکه این آخرین درگیری لفظی این دو نفر هم نبود و اختلاف نظر آنها تا همین امروز هم ادامه پیدا کرده است.

جمله عجیب رییس فدراسیون

یزدانی در مسابقه‌های جهانی به تیلور باخت و در حالی که مصدوم شده بود، در بازی‌های آسیایی طلا گرفت. او سپس به دنبال جراحی کتف رفت تا به این مصدومیت پایان بدهد. تصمیمی که از سوی رییس فدراسیون اصلا پذیرفتنی به نظر نمی‌رسید. دبیر که انتظار می‌رفت به قهرمان کشتی ایران روحیه بدهد، در یک اظهار نظر عجیب مدعی شد که هیچ کشتی‌گیری نمی‌تواند بعد از عمل کتف، دوباره به شرایط قبلی برگردد. خود دبیر نیز زمانی با همین ماجرا روبه‌رو شده بود و پس از جراحی کتف، دیگر آن ستاره سابق نشد. البته که این اظهارنظر واکنش‌هایی از سوی یزدانی و پدرش را نیز به همراه داشت. حسن تاکید کرد که کاملا آماده است و از اردیبهشت سالم و سرحال به روی تشک برمی‌گردد. با این حال به نظر می‌رسید این ماجرا به نوعی به یک لجبازی میان رییس فدراسیون کشتی و کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد تبدیل شده است. هر دو نیز اصرار داشتند تا ثابت کنند طرف مقابل در حال اشتباه کردن است.

مربی حسن و تنش بعدی

آن‌چه این ماجرا را کمی جدی‌تر کرد، اظهارنظرهای مربی سازنده حسن یزدانی در مورد سهمیه وزن 86 کیلوگرم در المپیک بود. همت مسلمی در یک مصاحبه جنجالی، اعلام کرد که حتی اگر حسن به المپیک نرسد، وفایی‌پور باید نماینده ایران در این رقابت‌ها باشد. چراکه کامران قاسم‌پور اصلا در چرخه قهرمانی کشور در این وزن حضور نداشته است:«کامران قاسم‌پور مدت‌هاست در 97 کیلو کشتی می‌گیرد و در این وزن دعوت می‌شود. حرف زدن درباره حضور کامران در 86 کیلو مثل این است که حسن به یک باره بخواهد به 92 کیلو برود. مگر می‌شود هر زمان هر کشتی گیری دلش خواست در هر وزنی کشتی بگیرد؟ اگر کامران قاسم‌پور می‌خواست در 86 کیلو کشتی بگیرد، باید در مسابقات قهرمانی کشور در همین وزن کشتی می‌گرفت. پس کامران قاسم‌پور نمی‌تواند به 86 کیلو بیاید و حرف زدن در این خصوص بی احترامی به چرخه انتخابی تیم ملی است.» ماجرا زمانی جدی‌تر شد که مربی سابق حسن، با گفتن چند جمله تند و تیز به شدت علیه کامران قاسم‌پور موضع گرفت:«همین کامران قاسم‌پور هم قبلا چند بار با حسن کشتی گرفته و به او باخته و بعد به وزن‌های بالاتر رفته است. حتی در انتخابی تیم ملی قبل از مبارزه به حسن می‌گفت که با اختلاف بالا برنده نشو و حسن هم مراعاتش را می‌کرد! مردم باهوش هستند و خیلی چیزها را می‌دانند. خود آقای دبیر در تلویزیون گفت که کامران قاسم‌پور 94، 95 کیلو است. پس چطور می‌خواهند به او اجازه دهند 10 کیلو وزن کم کند؟»

کامران، فراری از 97

برخلاف مصاحبه مربی حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور به نوعی حضورش در 86 کیلوگرم را اعلام کرد. او که در رقابت‌های جهانی در وزن 92 کیلو به میدان می‌رود، نمی‌خواهد برای المپیک وزن اضافه کند و ترجیح می‌دهد به وزن 86 برگردد. جایی که قبلا چند بار در آن روبه‌روی حسن یزدانی شکست خورده است. از این گذشته ستاره‌های بزرگی مثل سعدالله‌یف، تاج‌الدینوف و اشنایدر در 97 کیلو هستند و مدال گرفتن در این وزن عملا بسیار سخت خواهد بود. کامران البته تاکید کرده که در این مورد، تابع نظر کادر فنی تیم ملی خواهد بود. محسن کاوه نیز تا امروز تلاش کرده تا جو را آرام کند اما این مربی دیر یا زود باید تصمیم نهایی را در این خصوص بگیرد. شاید مسابقه بسیار بزرگی بین این دو نفر در انتخابی تیم ملی کشتی ایران در راه باشد.