بدرود سال بیم و امید!

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. سالی که در آن بازی‌های آسیایی برگزار شد و این اتفاق تا حدود زیادی روی همه ماه‌های دیگر سال نیز سایه انداخت. برای فوتبال ایران هم سال۱۴۰۲ سال پرماجرایی بود که درنهایت طلسم سال‌ها قهرمان نشدن در آسیا در آن شکسته نشد. سال جدید نیز در ورزش ایران، سال بسیار مهمی به شمار می‌رود. چراکه ایران در این سال باید مهیای حضور قدرتمند در رقابت‌ها المپیک پاریس شود. رقابتی که مردادماه آغاز می‌شود و هیجان زیادی نیز به ورزش ایران می‌دهد.

آریا رهنورد

 

چهره سال ورزش ایران: هادی چوپان

کاری که هادی چوپان در سال 1402 انجام داد، او را به یک ستاره بزرگ برای ورزش ایران در این سال تبدیل کرد. هادی که سال گذشته برای اولین بار در دوران ورزش موفق به فتح مسترالمپیا شده بود، این بار پشت سر درک لانسفورد در جایگاه دوم قرار گرفت. اتفاقی که برای این ستاره بزرگ اصلا خوشحال‌کننده نبود. با این حال چوپان در آخرین روزهای سال، حسابی کولاک کرد و دو موفقیت بسیار بزرگ را برای اولین بار به پرورش اندام ایران هدیه داد. هادی در آمریکا، نفر اول مسابقات آرنولد کلاسیک شد و جایزه 300 هزار دلاری را به دست آورد. این اولین بار بود که یک ورزشکار آسیایی، چنین عنوانی را به دست می‌آورد. او به شدت مورد تمجید خود آرنولد نیز قرار گرفت. هادی در آخرین روزهای سال نیز توانست به انگلیس برود و این بار رقابت‌های آرنولد کلاسیک این کشور را نیز فتح کند تا بهترین پایان ممکن را در سال 1402 برای خودش رقم بزند. هادی باز هم مثل همیشه یک چهره بسیار محبوب برای مردم ایران است. یک ستاره شیرازی که مردم همه شهرهای ایران با موفقیت‌های ریز و درشتش، غرق در لذت می‌شوند. جالب اینکه در انگلیس، مجسمه آرنولدکلاسیک را رونی کلمن به هادی داد. این سنگین‌ترین استیج دنیا با حضور همزمان کلمن، هادی و آرنولد بود.

 موفق‌ترین باشگاه فوتبال امسال بدون شک باشگاه پرسپولیس بود. تیمی که سه ماه بعد از شروع سال 1402 هم قهرمانی لیگ را جشن گرفت و هم قهرمان جام حذفی شد. آنها در چهار دربی این فصل، دو بار برنده شدند و دو بار هم مساوی کردند

تیم سال: تیم ملی فوتبال ساحلی

در سالی که گذشت، بسیاری از تیم‌های ورزشی ایران مثل والیبال و بسکتبال، اصلا موفق نبودند اما تیم ملی فوتبال ساحلی، عملکردی درخشان داشت و توانست خودش را به سکوی سوم رقابت‌های جام جهانی برساند. البته که آنها با ایستادن در چنین رده‌ای بیگانه نبودند اما همیشه تکرار یک موفقیت، سخت‌تر از تصاحب آن به نظر می‌رسد. ایران در بازی‌های جام جهانی فوق‌العاده ظاهر شد. پسران تیم ملی آنقدر خوب کار کردند که حتی تماشاگران بی‌طرف در امارات، همیشه طرف این تیم بودند. اگر این تیم به نیمه دیگر جدول می‌رفت و تا قبل از فینال با برزیل روبه‌رو نمی‌شد، قطعا فینالیست این جام بود. حتی مقابل تیم قدرتمند برزیل هم پسران تیم ملی درخشان ظاهر شدند و فقط چند ثانیه تا پیروزی کم آوردند. آنها که گلرهای بسیار گلزن و جذابی هم داشتند، در نهایت با شکست دادن بلاروس در رده‌بندی، مدال برنز جهان را از آن خودشان کردند.

ورزشکار زن سال: ملیحه شفایی

رسیدن به چهار مدال طلا در بازی‌های پاراآسیایی، یک موفقیت به یاد ماندنی برای این ورزشکار بود. به طور کلی شطرنج ایران در سال 1402 عملکردی فراتر از حد انتظار داشت و شفایی نیز نماینده شایسته شطرنج زنان ایران در هانگژو به شمار می‌رفت و به موفق‌ترین ورزشکار ایران در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی چین تبدیل شد. در همین رقابت‌ها البته سینا ضیغمی‌نژاد در رشته شنا موفق شد سه مدال طلا و یک مدال برنز به دست بیاورد و او هم به قهرمان چهارمداله ایران در هانگژو تبدیل شود. با این وجود شفایی از نظر کیفیت مدال، موفق‌ترین ورزشکار سال 1402 و بهترین ورزشکار زن این سال به شمار می‌رود.

اتفاق ویژه سال: غوغای زنان در ورزش

1402 برای زنان در ورزش ایران، سالی فراموش‌‌نشدنی به نظر می‌رسد. بسیاری از دختران و زنان ورزشکار ایران در این سال موفقیت‌های قابل توجهی را جشن گرفتند و توانستند چشم‌ها را خیره کنند. دختران ایران در هانگژو، فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و بخش زیادی از مدال‌ها را در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی از آن خودشان کردند. دراین فهرست چند نفر هم بودند که برای اولین بار برای رشته‌های خاصی از ورزش ایران مدال آوردند. فرانک پرتوآذر در دوچرخه‌سواری کوهستان دست به این کار بزرگ زد و ترانه احمدی در اسکیت نمایشی، دروازه تازه‌ای به سمت مدال‌های قهرمانی در ایران باز کرد. ناهید کیانی امسال در مسابقه‌های جهانی تکواندو قهرمان شد و چهره‌هایی مثل فرزانه فصیحی باز هم نشان دادند که می‌توانند در ورزش ایران دست به چه کارهای بزرگ و فوق‌العاده‌ای بزنند.

شاید بزرگ‌ترین حسرت امسال ورزش ایران، سهم تیم ملی فوتبال باشد. تیمی که این بار می‌توانست طلسم قدیمی را بشکند و روی سکوی اول فوتبال آسیا قرار بگیرد اما به شکل عجیبی روبه‌روی قطر میزبان شکست خورد و شانس قهرمانی در این رقابت‌ها را به شکلی ناباورانه از دست داد

حسرت سال: تیم ملی فوتبال

شاید بزرگ‌ترین حسرت امسال ورزش ایران، سهم تیم ملی فوتبال باشد. تیمی که این بار می‌توانست طلسم قدیمی را بشکند و روی سکوی اول فوتبال آسیا قرار بگیرد اما به این رویای بزرگ دست پیدا نکرد و موفق نشد این جایگاه را برای خودش به دست بیاورد. ایران در همان شروع تورنمنت خیلی زود به فلسطین گل زد و یک برد بی‌دردسر را جشن گرفت. نمایش تیم ملی روبه‌روی هنگ‌کنگ اما اصلا نمایش خوبی به حساب نمی‌آمد. ایران سپس در جدال با امارات به برتری رسید تا با 9 امتیاز کامل از گروهش به دور بعد صعود کرده باشد. از اینجا به بعد، دیگر همه چیز عجیب به نظر می‌رسید. تیم ملی در بازی با سوریه به مشکل خورد و در نهایت در پنالتی‌ها موفق به شکست دادن این تیم شد. ایران اما در یک نمایش به یاد ماندنی که بدون شک بهترین بازی تیم ملی در سال 1402 بود، ژاپن را کنار زد. همه انتظار داشتند تیمی که سامورایی‌ها را برده، قهرمان آسیا شود اما ایران به شکل عجیبی روبه‌روی قطر میزبان شکست خورد و شانس قهرمانی در این رقابت‌ها را به شکلی ناباورانه از دست داد.

ناکام بزرگ سال: تیم ملی بسکتبال

1402 سالی بود که همه بسکتبالیست‌های تیم ملی ایران دوست دارند هرچه زودتر آن را به فراموشی بسپارند و دیگر هرگز از گنجه بیرونش نکشند. این سال برای بسکتبال ایران، به هیچ وجه سال موفقیت‌آمیزی به نظر نمی‌رسید. تیم ملی بسکتبال در این سال ضعیف‌ترین عملکرد تاریخش در رقابت‌های جام جهانی را به نمایش گذاشت. تیمی که در تک تک دیدارهای این رقابت‌ها شکست خورد تا در فهرست بدترین تیم‌های جام در رده دوم قرار بگیرد و در مجموع، سی و یکمین تیم جام جهانی باشد. این یعنی رویای رسیدن به المپیک هم دود شد و خیلی ساده به هوا رفت. ایران به شکلی اعجاب‌آور در سال خداحافظی حامد حدادی، حتی نتوانست به نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی برسد. دور ماندن از حتی یک برنز در این بازی‌ها، یک اتفاق بسیار تلخ برای بسکتبال ایران به شمار می‌رفت.

تلخ‌ترین اتفاق سال: 

ملیکا و آن تصادف لعنتی

هیچ اتفاقی در سال 1402 برای ورزش ایران تلخ‌تر و نفرینی‌تر از تصادف مرگبار ستاره‌های خاتون بم در جاده کرمان-بم نبود. سه ستاره این تیم در مسیر بازگشت به بم، دچار سانحه شدند و یکی از آنها جانش را از دست داد. ملیکا محمدی یکی از بهترین ستاره‌های فوتبال زنان ایران بود. چهره‌ای که در خط میانی برای تیم ملی به میدان می‌رفت و این اواخر هم در بازی انتخابی المپیک روبه‌روی ستاره‌های استرالیا و هم در دیدارهای جام باشگاه‌های آسیا با خاتون بم درخشیده بود. فوتبال ایران در این حادثه بسیار تلخ، یکی از استعدادهای مهمش را از دست داد.

کاری که هادی چوپان در سال 1402 انجام داد، او را به یک ستاره بزرگ تبدیل کرد. هادی در آمریکا، نفر اول مسابقات آرنولد کلاسیک شد و این رقابت‌ها را در انگلیس نیز فتح کند تا بهترین پایان ممکن را در سال 1402 برای خودش رقم بزند

غافلگیری سال: سبقت حسین 

از احسان، سبقت مهدی از خودش!

ورزش ایران در سال 1402 چند غافلگیری بزرگ و مثبت را نیز تجربه کرد. برای مثال در رشته پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی، اتفاق بسیار جذابی رخ داد. به نظر می‌رسید احسان حدادی در آستانه کسب یک طلای دیگر در این رقابت‌ها قرار دارد. احسان در این رقابت رکورد خوبی هم خلق کرده بود اما پرتاب آخر رسولی، همه چیز را تغییر داد و ناگهان صاحب مدال طلا شد. البته که حضور همزمان دو ایرانی روی سکوی اول و دوم این مسابقه‌ها نیز در نوع خودش دیدنی به نظر می‌رسید. بازی‌های آسیایی برای کاروان ایران، چند غافلگیری ویژه دیگر هم داشت؛ برای مثال مهدی الفتی موفق شد برای اولین بار در تاریخ، ژیمناستیک ایران را صاحب مدال بازی‌های آسیایی کند.

موفقیت سال: جایگاه تاریخی 

در پاراآسیایی هانگژو

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو چه به لحاظ مدال و چه از نظر جایگاه، اصلا عملکرد خوبی در قیاس با دوره‌های قبلی این رقابت‌ها نداشت و به هیچ وجه به انتظارها پاسخ مثبتی نداد. با این حال در بازی‌های پاراآسیایی اتفاق کاملا متفاوتی رقم خورد و کاروان ایران توانست به جایگاه تاریخی و باورنکردنی دوم برسد. رده‌ای که هرگز برای کاروان ایران در این بازی‌ها به دست نیامده بود. از آن‌حایی که چین در همان روز اول همه مدال‌ها را درو می‌کند، قرار گرفتن پشت سر چین در حقیقت خودش یک جور قهرمانی به حساب می‌آید. سال 1402 سال ستاره‌های پاراآسیایی ورزش ایران بود.

کشتی‌گیرهای سال: این دو هرکول

در سالی که سپری شد، حسن یزدانی دوباره در فینال مسابقه‌های جهانی روبه‌روی دیوید تیلور شکست خورد و نتوانست این حریف را از پیش رو بردارد. سال 1402 برای دو ستاره سنگین‌وزن کشتی ایران اما سال بسیار ویژه‌ای به نظر می‌رسید. دو ستاره که موفق شدند مهم‌ترین رقابت‌های ممکن را ببرند. در کشتی آزاد امیرحسین زارع باز هم قدرتنمایی کرد و به تاج‌گذاری ادامه داد. او که مسیر بسیار سختی برای رسیدن به طلای جهانی داشت، رقبا را یک به یک کنار زد و طلا را از آن خودش کرد. زارع طبق انتظار در بازی‌های آسیایی نیز با قدرت اول شد تا سالی درخشان را با دو طلا سپری کند. امین میرزازاده در کشتی فرنگی نیز چنین وضعیتی داشت. او برخلاف خیلی از پیش‌بینی‌ها، یک اسطوره را برد تا قهرمان دنیا شود. با چنین روحیه‌ای، قهرمانی این ستاره در بازی‌‌های آسیایی، اصلا دور از انتظار به نظر نمی‌رسید.

سال 1402 برای زنان در ورزش ایران، سالی فراموش‌‌نشدنی به نظر می‌رسد. بسیاری از زنان ورزشکار ایران در این سال موفقیت‌های قابل توجهی را جشن گرفتند. از جمله فرانک پرتوآذر در دوچرخه‌سواری کوهستان و ترانه احمدی در اسکیت نمایشی که در بازی‌های آسیایی دست به تاریخ‌سازی زدند

انتظار سال: سرانجام مربی آمد!

پروسه انتخاب سرمربی جدید برای تیم ملی والیبال ایران، بیش از حد طول کشید و بخش زیادی از ماه‌های این سال برای تیم ملی والیبال، بدون مربی گذشت. جالب اینکه فدراسیون مدام وعده انتخاب مربی می‌داد اما سرمربی را معرفی نمی‌کرد. این وسط داورزنی که از رسیدن به سکوی المپیک سال 2028 حرف می‌زد، در نهایت خودش هم کنار گذاشته شد و فدراسیون برای مدتی با سرپرست اداره ‌شد. در همین دوره هم سرمربی جدید تیم ملی بالاخره معرفی شد. کسی که نه سعید معروف بود و نه نسبتی با گزینه‌های مشهور هدایت تیم ملی ایران داشت. والیبال ایران در سال 1403 چالش بسیار دشواری برای رسیدن به رقابت‌های المپیک دارد و باید با ممکن کردن غیرممکن، خودش را به این رقابت برساند.

شوخی سال: ماجرای سقف بودجه

یکی از ماجراهایی که فدراسیون فوتبال امسال روی آن مانور بسیار زیادی داد، ماجرای سقف بودجه در فوتبال ایران بود. داستانی که برای مدتی سروصدای زیادی هم به پا کرد اما درنهایت هیچ خروجی خاصی برای ورزش ایران به همراه نداشت. ابتدا به نظر می‌رسید فدراسیون علاقه زیادی دارد تا ماجرا را جدی بگیرد. به خاطر این قانون، حتی چهار امتیاز از سپاهان و یک امتیاز از پرسپولیس کسر شد اما فدراسیونی‌ها در یک تصمیم باورنکردنی، همه امتیازهای کسرشده را دوباره برگرداندند تا مشخص شود که اراده خاصی برای پایان دادن به هزینه‌های نجومی در فوتبال ایران در کار نیست. در نیم‌فصل دوم لیگ برتر هم بسیاری از تیم‌ها بدون هیچ مشکلی از سقف بودجه رد شدند.

طلای سال: تیم ملی شطرنج

بین همه مدال‌های طلایی که امسال برای ورزش ایران به دست آمد، مدال طلای تیم ملی شطرنج لذت خاصی داشت. برای اولین بار در تاریخ، تیم ملی شطرنج مردان ایران موفق شد مدال طلای بازی‌های آسیایی را از آن خودش کند. موفقیتی که نسل جدید شطرنج ایران رقم زد، در تاریخ بی‌سابقه بود. تک تک این ستاره‌های جوان این پتانسیل را دارند که به بزرگ‌ترین شطرنج‌بازهای دنیا تبدیل شوند.

باشگاه سال: پرسپولیس و دبل دوم

موفق‌ترین باشگاه فوتبال امسال بدون شک باشگاه پرسپولیس بود. تیمی که سه ماه بعد از شروع سال 1402 هم قهرمانی لیگ را جشن گرفت و هم قهرمان جام حذفی شد. آنها در چهار دربی این فصل، دو بار برنده شدند و دو بار هم مساوی کردند. این برای دومین بار از زمان شروع لیگ برتر بود که پرسپولیسی‌ها موفق شدند هر دو جام را در یک فصل از آن خودشان کنند. در حقیقت همه جام‌های فوتبال ایران در این سال به پرسپولیس رسید.