طبیعی به نظر می‌رسید که در اولین بازی‌های این دوره جام ملت‌ها، خبری از ماجراهای میخکوب‌کننده و بازی‌های نفس‌گیر نباشد. با این وجود، رفته رفته تنور مسابقه‌ها گرم شده است. پس از شکست ژاپن و به دردسر افتادن ایران در دومین بازی، به نظر می‌رسد حالا همه قدرت‌های آسیایی باید نگران شرایط مسابقه‌ها باشند. چراکه فاصله بین تیم‌ها در این قاره بسیار کم شده و رقابت بین آنها به اوج خودش رسیده است. حالا دیگر خبری از نبردهای یک‌طرفه در جام ملت‌های آسیا نیست.

چین و قطر؛ تشریفاتی برای میزبان

بازی چین و قطر، برای میزبان تشریفاتی خواهد بود. چراکه نه فقط صعود قطر، بلکه حتی صدرنشینی این تیم در گروه نیز قطعی شده است. عنابی‌ها حتی اگر امروز بازنده باشند، باز هم به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله بعدی خواهند شد. در نتیجه احتمال دارد سرمربی اسپانیایی این تیم به چند مهره کلیدی تیمش استراحت بدهد. برای چین اما این بازی بسیار مهم به نظر می‌رسد. این تیم با دو امتیاز از دو تساوی بدون گل، فعلا در رده دوم جدول دیده می‌شود. اگر قطر در این بازی به برتری برسد، چین دو امتیازی باقی خواهد ماند. با این حال به شکل عجیبی اگر نبرد تاجیکستان و لبنان هم مساوی شود، آن‌وقت تفاضل گل در گروه تعیین‌کننده خواهد بود. اگر بازی قطر و چین مساوی شود و بازی دیگر هم با نتیجه تساوی به پایان برسد، باز هم این چین خواهد بود که به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم به مرحله بعدی می‌رود. اگر چین بازی امروز با قطر را ببرد، قطعا به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد اما اگر چین برنده نشود و بازی همزمان برنده داشته باشد، تیم برنده آن بازی در گروهش دوم خواهد شد. اینکه همه تیم‌های این گروه همچنان شانس صعود دارند، اتفاق بسیار جذابی به نظر می‌رسد.

لبنان- تاجیکستان؛ ببر تا صعود کنی

هر تیمی که برنده این بازی باشد، به احتمال بسیار زیاد راهی مرحله بعدی جام خواهد شد. از یک سو بعید به نظر می‌رسد که چین شانسی برای شکست دادن قطر داشته باشد. پس برنده این بازی به احتمال زیاد به عنوان تیم دوم صعود خواهد کرد. از سوی دیگر، برنده این بازی چهار امتیازی می‌شود و حتی در صورت بردن چین احتمالا بین یکی از بهترین تیم‌های دوم این مسابقه‌ها قرار خواهد گرفت. پس تردیدی در صعود تیم برنده وجود ندارد. اگر چین بازی‌اش را ببرد، برنده این نبرد حریف ایران در مرحله بعدی خواهد بود. هم لبنان و هم تاجیکستان، به قطر باخته‌اند و با چین مساوی کرده‌اند. پس به نظر می‌رسد بازی امروز نیز یک رقابت بسیار نزدیک و حساس بین این دو تیم باشد. آیا این اتفاق سرانجام رخ خواهد داد؟ باید صبر کرد و منتظر پایان دیدارهای این گروه در جام ملت‌ها شد. امروز تکلیف اولین گروه این مسابقه‌ها روشن می‌شود. البته برای تعیین بهترین تیم سوم، باید منتظر پایان دور گروهی نیز باشیم.