آریا طاری

افتتاحیه جام ملت‌های آسیا، روز جذابی بود. روزی که در آن بیشتر از 80 هزار نفر به تماشای مسابقه تیم ملی قطر و لبنان و البته قبل از آن، مراسم افتتاحیه نشستند. قطر با این پیروزی دلچسب در اولین روز برگزاری بازی‌ها، نشان داد که می‌خواهد خاطره جام جهانی را کاملا از ذهنش پاک کند. تیم مارکز در این بازی نمایش بسیار خوبی داشت و در یک نمایش کاملا یک‌طرفه، لبنان را شکست داد. هواداران تیم ملی قطر نیز از این نمایش جذاب و هجومی به شدت لذت بردند.

82 هزار  نفر  در   ورزشگاه

افتتاحیه این دوره جام جهانی به یکی از شلوغ‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ این تورنمنت بدل شد. 82 هزار نفر در ورزشگاه لوسیل حاضر بودند و این نبرد را از نزدیک تماشا کردند. البته که رکورد تعداد حضور تماشاگر در دیدار افتتاحیه تاریخ جام ملت‌ها هنوز در اختیار ایران است. ایران در جام ملت‌های 1976 تهران در بازی افتتاحیه صد هزار تماشاگر داشت و از این حیث، رکورد بازی‌ها را جابه‌جا کرد. با این حال استقبال از دیدار قطر در لوسیل نیز استقبال خوبی به شمار می‌رفت.

افسانه‌ها   روی   تصویر

محتوای مراسم افتتاحیه جام ملت‌ها همان‌طور که انتظار می‌رفت، به ماجرایی از کتاب کلیله و دمنه اختصاص داشت. این مراسم با نمادهایی از دو گرگ به یاد دو شخصیت اصلی این داستان، بخشی از فصل 15 کلیله و دمنه را روایت کرد. روایتی که موضوع آن رساندن پیام صلح و دوستی به دنیا بود. جالب اینکه این مراسم ریتم بسیار سریعی هم داشت و سخنرانی خاصی نیز در آن دیده نشد. حتی رییس ای.اف.سی نیز برخلاف روند مرسوم، در این مراسم سخنرانی نکرد.

به   یاد   فلسطین

تنها دو بازیکن در این مراسم به سخنرانی پرداختند و البته نکات بسیار کوتاهی را نیز به زبان آوردند. حسن الهیدوس به عنوان کاپیتان تیم ملی قطر در مراسم حاضر بود و به همه تیم‌هایی که برای حضور در جام ملت‌ها به قطر سفر کرده‌اند، خوشامد گفت. کاپیتان تیم ملی فلسطین نیز با چفیه در استادیوم حاضر شد و پیام مردم این کشور را به همه کشورهای آسیایی رساند.

طلسمی   که   سرانجام   شکست

قطر در همان دقایق ابتدایی بازی توسط معز علی به گل رسید اما این گل توسط وی.ای.آر رد شد، چراکه معز در وضعیت آفساید قرار گرفته بود. دقایقی بعد اما اکرم عفیف بالاخره طلسم دروازه لبنان را شکست. این گل، یک طلسم مهم را باطل کرد. برای اولین بار در سه دوره اخیر، این تیم میزبان بود که موفق شد اولین گل جام را به ثمر برساند. این اتفاق بسیار مهمی برای تیم ملی قطر بود.

 

رکورد   عفیف

اولین دبل‌کننده این دوره جام ملت‌ها نیز رکورد جالبی را از خودش به جا گذاشت. اکرم عفیف که در سه بازی اخیر دوره قبلی جام ملت‌ها گل زده بود، حالا در چهارمین بازی پیاپی در این جام گل زد. او اولین بازیکن تاریخ فوتبال قطر است که توانسته دست به چنین کار بزرگی بزند. این یک رکورد فراموش‌نشدنی برای این بازیکن به حساب می‌آید.

معز    دورقمی   شد

ستاره گلزن تیم ملی قطر که در دوره قبلی 9 گل زده بود، این جام را هم با گلزنی شروع کرد. معز موفق شد در این بازی، یکی از سه گل تیم ملی قطر را به ثمر برساند. رکورددار گلزنی در یک دوره از جام ملت‌ها، حالا 10 گل در این جام زده و از این حیث، در کنار لی دونگ گوک دومین گلزن برتر مشترک این تورنمنت به حساب می‌آید. حالا معز فقط چهار گل با رکورد علی دایی فاصله دارد و بعید نیست بتواند در همین دوره نیز به بهترین گلزن تاریخ این رقابت‌ها بدل شود.

یک   قضاوت   موفقیت‌آمیز

علیرضا فغانی نیز در این بازی عملکرد بسیار خوبی داشت و به عنوان داور افتتاحیه، به خوبی از پس مدیریت این بازی برآمد. او در این بازی نیاز چندانی هم به وی.ای.آر پیدا نکرد، چراکه کارش را در همه لحظات مسابقه به درستی انجام داده بود. فغانی باز هم نشان داد که کلاس داوری‌اش حتی از آسیا نیز بالاتر است. جالب اینکه در زمان معرفی فغانی، پرچم ایران در مقابل نام او قرار گرفت. شاید فغانی به عنوان داوری از استرالیا در این جام شرکت کرده باشد اما هیچ چیز این حقیقت را که او یک داور ایرانی است، تغییر نمی‌دهد.

شروع   تلخ   برای   لبنان

از زاویه لبنانی‌ها اما این اتفاق بسیار تلخ به نظر می‌رسید. آنها در همان بازی اول تحقیر شدند و یک نمایش کابوس‌وار را پشت سر گذاشتند. با این نتیجه بعید است لبنان شانسی برای رسیدن به دور بعدی جام ملت‌ها داشته باشد. لبنان در دوره قبلی جام سه امتیاز گرفت و از دور گروهی حذف شد. آیا این اتفاق باز هم در فوتبال لبنان تکرار خواهد شد؟ اصلا بعید نیست که این اتفاق باز هم برای شاگردان رالدولوویچ رخ بدهد. آنها فعلا تیم آماده‌ای به نظر نمی‌رسند.