آریا طاری

رای نهایی دادگاهی که قرار بود در مورد سرنوشت سوپرلیگ تصمیم بگیرد، سرانجام از راه رسید. رایی که علیه یوفا صادر شد تا ایده‌پردازان سوپرلیگ اروپا دوباره به راه افتادن این تورنمنت امیدوار باشند. در ساعات گذشته، حتی جزئیات زیادی از برگزاری این رقابت در سال ۲۰۲۵ اعلام شده اما مشکل بزرگ این طرح، همراهی نکردن بسیاری از باشگاه‌های اروپایی است. تیم‌هایی که ظاهرا هنوز به هواداران و خود فوتبال، بیشتر از کسب درآمد اهمیت می‌دهند. آنها که در ورزش، هنوز چیزهایی را مهم‌تر از پول می‌دانند.

برای   شادی،   عجله   نکنید

به محض اعلام رای دادگستری اروپا به سود سوپرلیگ و علیه یوفا، فلورنتینو پرز ویدیویی از خودش منتشر کرد و در آن از پیروزی فوتبال و هوادارانش علیه انحصار حرف زد. رییس باشگاه رئال مادرید معتقد بود که بالاخره توانسته این جنگ بزرگ را با پیروزی به پایان برساند. بلافاصله برگزارکنندگان سوپرلیگ نقشه راه این تورنمنت را نیز اعلام کردند. نقشه‌ای که با برنامه‌های اولیه آنها تفاوت زیادی داشت. در این طرح که تازه ترسیم شده، قرار بود ۱۶ تیم در سطح ستارگان، ۱۶ تیم در سطح طلایی و ۱۶ تیم در سطح سوم این تورنمنت به میدان بروند. هر تیم هم در سطح خودش هفت بازی در زمین خودی و هفت بازی در زمین رقبا برگزار کند. در نهایت هم در ساختار لیگ، تیم‌های بالانشین به پلی‌آف برسند. البته که هیچ توضیحی در مورد معیار انتخاب تیم‌ها و قرار گرفتن‌شان در سطوح مختلف داده نشده است. در طرح اولیه سوپرلیگ، تیم‌ها دائمی بودند و صعود و سقوط در کار نبود اما در طرح فعلی تیم‌ها از سطوح مختلف صعود و سقوط را نیز  تجربه می‌کنند.

یک   اتحاد   بی‌سابقه

سابقه نداشته که رئال مادرید و بارسا بر سر موضوعی در طول تاریخ تفاهم داشته باشند. پول اما این دو دشمن دیرینه را مثل دو دوست صمیمی در کنار هم قرار داده است! رئال و بارسا شاید برای اولین بار، رابطه‌ای بسیار صمیمانه با هم پیدا کرده‌اند. در حقیقت آنها تنها باشگاه‌هایی هستند که به هر قیمتی خواهان برگزاری سوپرلیگ شده‌اند و عملا هرگز این رقابت را ترک نکرده‌اند. این رابطه حتی برای طرفداران دو تیم نیز عجیب به نظر می‌رسد. به هر حال سوپرلیگ، این دشمنی قدیمی را تغییر داده است. گفته می‌شد که در صورت پیروزی در دادگاه، به رئال و بارسا یک میلیارد یورو پاداش وفاداری از سوی پروژه سوپرلیگ تعلق می‌گیرد. تا این لحظه اما چنین اتفاقی رخ نداده و شاید بعید است که در نهایت این موضوع عملی باشد.

 

ما   نیستیم،   شما   خوش  باشید!

اتلتیکومادرید یکی از اولین باشگاه‌هایی بود که مخالفت جدی‌اش با سوپرلیگ را علنی کرد. این باشگاه رسما اعلام کرد که قصد ندارد مثل رئال و بارسا، به این طرح ملحق شود و آن را در تضاد با ارزش‌های فوتبال ارزیابی می‌کند. بلافاصله والنسیا، سویا، خیرونا و چند باشگاه اسپانیایی دیگر نیز اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای ملحق شدن به رقابت‌های سوپرلیگ ندارند و همچنان در لالیگا و تورنمنت‌های اروپایی یوفا حضور خواهند داشت. پی‌اس‌جی نیز همان‌طور که قبلا هم اعلام کرده بود، هرگز به این جام نمی‌پیوندد. سایر تیم‌های فرانسوی نیز از چنین رقابتی حمایت نمی‌کنند. فاصله انگلیسی‌ها با این طرح، حتی بیشتر هم هست. چراکه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رای دادگاه تاثیری روی این کشور ندارد. همه تیم‌های مطرح فوتبال در انگلیس نیز از سوپرلیگ کنار کشیده‌اند. در آلمان هم بایرن و دورتموند اعلام کرده‌اند که بخشی از این مسابقه‌ها نخواهند بود. خیلی‌ها انتظار داشتند تیم‌های ایتالیایی به واسطه شرایط بد مالی، بخشی از این رقابت باشند اما یووه، اینتر، رم و میلان هم به جمع مخالفان سوپرلیگ پیوسته‌اند. جالب اینکه همه لیگ‌های معتبر اروپایی نیز رسما اعلام کرده‌اند که اگر تیمی به سوپرلیگ محلق شود، از ساختار لیگ کشور خودش حذف خواهد شد. این یعنی رای دادگاه، فعلا پیروزی خاصی برای پدرخوانده رئال مادرید نخواهد بود.

رای نهایی دادگاهی که قرار بود در مورد سرنوشت سوپرلیگ تصمیم بگیرد، سرانجام از راه رسید. رایی که علیه یوفا صادر شد تا ایده‌پردازان سوپرلیگ اروپا دوباره به راه افتادن این تورنمنت امیدوار باشند. در ساعات گذشته، حتی جزئیات زیادی از برگزاری این رقابت در سال ۲۰۲۵ اعلام شده اما مشکل بزرگ این طرح، همراهی نکردن بسیاری از باشگاه‌های اروپایی است. تیم‌هایی که ظاهرا هنوز به هواداران و خود فوتبال، بیشتر از کسب درآمد اهمیت می‌دهند. آنها که در ورزش، هنوز چیزهایی را مهم‌تر از پول می‌دانند

دی لورنتیس  آماده   است!

به جز رئال و بارسا، تنها یک باشگاه دیگر تمایلش را به حضور در سوپرلیگ نشان داده است. قهرمان فصل گذشته سری آ ناپولی، فعلا مخالفتی با این طرح نداشته و رییس باشگاه از علاقه‌اش به صحبت با پرز در این مورد حرف زده است. شاید ناپولی نیز به زودی به این رقابت ملحق شود.

وقتی   فلورنتینو،   کنایه‌باران   شد

پرز یک بار توانسته بود تقریبا همه باشگاه‌های بزرگ را پای این میز بنشاند اما این بار اوضاع فرق داشت و حتی پس از پیروزی در دادگاه، عملا هیچ تیمی بجز بارسلونا کنار او نایستاد. این استقبال بسیار سرد از سوپرلیگ، سوژه کنایه‌های تند و تیزی علیه این چهره شد. ناصر الخلیفی رییس باشگاه پی‌اس‌جی و مسئول اصلی مبارزه با سوپرلیگ در یوفا، در مورد ویدیوی منتشرشده از پرز گفت:«عجیب است که در مقابل جام‌های قهرمانی در چمپیونزلیگ می‌ایستی و درباره سوپرلیگ حرف می‌زنی!». رییس یوفا نیز کنایه‌های زیادی برای پرز آماده کرده بود:«قبلا هم گفته‌ام، الان هم تاکید می‌کنم. من مخالف سوپرلیگ نیستم. دو تیمی که در این جام حاضر هستند، می‌توانند ۴۸ بار در یک فصل در این تورنمنت فوق‌العاده به مصاف هم بروند!».