آریا طاری

درباره بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های فوتبال اروپا، صحبت‌های زیادی مطرح شده است. شاید بد نباشد که نگاهی به کوچک‌ترین استادیوم‌های پنج لیگ معتبر این قاره نیز بیندازیم. ورزشگاه‌هایی که بین 11 تا 16 هزار نفر جمعیت دارند و بسیار کوچک‌تر از یک ورزشگاه معمول فوتبال به نظر می‌رسند. استادیوم‌هایی برای باشگاه‌های نه‌چندان پرطرفدار که نیازی به یک ورزشگاه بزرگ و پر از صندلی را به هیچ وجه احساس نمی‌کنند.

لوتون تاون: صعود لوتون به لیگ برتر، یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌های تاریخ این لیگ به شمار می‌رود. خیلی‌ها باور نداشتند تیمی که تا همین چند وقت قبل در سطح پنجم فوتبال انگلیس حضور داشته، چطور می‌تواند خودش را به لیگ برتر برساند. ظرفیت استادیوم خانگی لوتون برای میزبانی از هر بازی در لیگ برتر انگلیس تنها 11 هزار و 50 نفر است. این کوچک‌ترین ورزشگاه فوتبال انگلیس به حساب می‌آید و طراحی‌اش نیز هیچ نسبتی با بازی‌هایی در سطح لیگ برتر ندارد. از شروع این فصل لیگ جزیره به طور متوسط 10 هزار و 830 نفر به تماشای هر بازی خانگی این تیم رفته‌اند و به طور کلی 98 درصد بلیت‌های خانگی این فصل لوتون تا این هفته به فروش رسیده است.

بورنموث: ورزشگاه خانگی بورنموث نیز تفاوت زیادی با ورزشگاه لوتون ندارد و بیشتر از یک استادیوم لیگ برتری، شبیه یک ورزشگاه محلی است. این ورزشگاه 11 هزار و 329 هزار نفر ظرفیت دارد. از شروع فصل نیز به طور میانگین 10 هزار و 958 نفر برای دیدن هر بازی در این استادیوم بلیت خریده‌اند و 96.7 درصد این ورزشگاه در طول این فصل پر از جمعیت بوده است.

کلرمون فوت: ورزشگاه گابریل مونت‌پید به عنوان زمین اختصاصی باشگاه کلرمون فوت در لیگ فرانسه، دقیقا 13 هزار نفری است. این استادیوم طراحی زیبا و خاصی دارد و یکی از استادیوم‌های منحصربه‌فرد فوتبال فرانسه به حساب می‌آید. با توجه به تعداد هواداران این باشگاه، آنها نیازی به ساخت یک استادیوم بزرگ‌تر را تا امروز احساس نکرده‌اند و ترجیح می‌دهند زیبایی خاص همین ورزشگاه را حفظ کنند.

خیرونا: شاید باورنکردنی باشد اما پدیده این فصل لالیگا که هنوز دست از تعقیب رئال مادرید برنداشته و در جدول بالاتر از بارسا و آتلتی دیده می‌شود، برای هر مسابقه تنها 13 هزار تماشاگر دارد. ورزشگاه کوچک خیرونا در این فصل میزبان شگفتی‌های بزرگی بوده است. ورزشگاه مونیسپال د مونتولیوی یک استادیوم بسیار کوچک به شمار می‌رود اما تماشاگرانی که در این استادیوم خیرونا را تشویق می‌کنند، شور و حال بسیار زیادی از خودشان نشان می‌دهند و در همه لحظات بازی در حال بالا و پایین پریدن هستند. ظرفیت دقیق این ورزشگاه 13 هزار و 286 نفر است.

هایندهایم: ورزشگاه خانگی هایندهایم در بوندس‌لیگا، تنها می‌تواند از 15 هزار تماشاگر میزبانی کند. این ورزشگاه کوچک در سال 1972 ساخته شد و در سال 2013 نیز مورد بازسازی قرار گرفت. ولث‌آرنا، کوچک‌ترین ورزشگاه این فصل بوندس‌لیگا به شمار می‌رود. باورش سخت به نظر می‌رسد که هری کین و توماس مولر در چنین ورزشگاهی به میدان رفته باشند اما به هر حال هایندهایم یکی از استادیوم‌های تاییدشده برای میزبانی از رقابت‌های بوندس‌لیگا به حساب می‌آید و مجوزهای لازم را نیز برای این میزبانی دریافت کرده است.

رایووایکانو: ورزشگاه خانگی رایو به خاطر داشتن دیوار پشت یکی از دروازه‌ها و نساختن سکو شهرت دارد. این ورزشگاه کوچک در مادرید قرار گرفته و طبیعتا بیشتر مردم این شهر طرفدار رئال یا اتلتی هستند. ورزشگاه رایو 15 هزار و 150 نفر گنجایش دارد. جالب اینکه ظرفیت همین استادیوم نیز به طور کامل پر نمی‌شود و رایو از شروع این فصل لالیگا به طور متوسط 13 هزار و 33 تماشاگر داشته است.

برستوا: استادیوم فرانسیس لوبله که میزبانی دیدارهای خانگی باشگاه استاد د برستوا را در لیگ فوتبال فرانسه بر عهده دارد، تنها می‌تواند پذیرای 15 هزار و 220 نفر برای هر مسابقه باشد. این باشگاه تازه‌وارد فرانسوی در این فصل به طور میانگین هزار تماشاگر کم‌تر از ظرفیت ورزشگاه داشته است. موضوعی که نشان می‌دهد آنها هرگز به یک ورزشگاه جدید و شلوغ برای خودشان نیاز نخواهند داشت.

فروزینونه: اگر ورزشگاه خانگی فروزینونه در بازی‌های سری آ کاملا پر از جمعیت شود، تنها 16 هزار و 227 نفر برای دیدن بازی بلیت خریده‌اند. این استادیوم بسیار کوچک در سال 1974 ساخته شد اما تا سال 2017 هرگز به مرحله تکمیل نهایی نرسید. جالب است بدانید که در مجموع برای ساخت و تکمیل این ورزشگاه تنها 35 میلیون یورو هزینه شده است. این ورزشگاه به یاد رییس سابق باشگاه و کارآفرین مشهور ایتالیایی، بنیتو استریپه نام‌گذاری شده است. یک استادیوم بسیار کوچک که حالا از ستاره‌های لیگ فوتبال ایتالیا میزبانی می‌کند.

کالیاری: ورزشگاه یونیپول دوموس باشگاه کالیاری ظرفیتی 16 هزار و 400 نفری دارد. از شروع این فصل چیزی نزدیک به چهار میلیون نفر از نزدیک به تماشای دیدارهای سری آ رفته‌اند. تنها 112 هزار نفر از این چهار میلیون نفر نیز، تماشاگران باشگاه کالیاری بوده‌اند!